fbpx

Yrityksen kotisivut vuonna 2021 – Tee nettisivuista yrityksesi paras myyjä

Millaiset yrityksen kotisivut tulevat olevaan suuri trendi vuonna 2021?

Yrityksen verkkosivut, nettisivut, kotisivut – miksi niitä ikinä haluaakin kutsua – ovat yrityksesi julkisivu ja virtuaalinen käyntikortti 2021-luvulla. Vai ovatko ne? Mietitäänpä tätä hetki. Kuinka monta kauppaa olet saanut sovittua pelkän kauniin fasaadin avulla? Paljonko euroja lämminhenkinen tarina yrityksen juurista ja lempeistä arvoista toivat kassaasi? 

Niimpä. Verkkosivut tottakai tuovat esille organisaatiosi yritysilmettä, arvoja, ihmisiä, rakentavat brändimielikuvaa, ja toimivat yleisestikin tärkeänä imagon luojana. Verkkosivut myös ovat työkalu (jota yleensä ei osata hyödyntää täyteen potentiaaliinsa). Ne antavat asiakkaalle tarvittavat tiedot yhteydenottoon ja yrityksesi tuotteiden tai palveluiden ostamiseen. 

Mutta nykyaikaiset, laadukkaat ja ammattitaidolla rakennetut verkkosivut myös tekevät riihikuivaa hilloa. Ne saattavat toimia liidinkerääjänä, jotka kasaavat lämpimät liidit kokoon kuin väsymätön syysharavoitsija suureksi keoksi. Siksi voisimme ennemminkin sanoa, että yrityksesi verkkosivut voivat olla paras buukkarisi tai myyjäsi. Käyntikortti-ajattelutapa on vanhanaikainen ja vaarallinen modernille yritykselle.

Mitä sitten kannattaa ottaa huomioon hyvien nettisivujen suunnittelussa ja toteutuksessa? Minkälaiset ovat hyvät yrityksen verkkosivut?

Verkkosivujen tehtävänä on muuntaa kävijät ostaviksi asiakkaiksi

Yrityksen kotisivujen tehtävänä on kerätä mahdollisimman paljon yrityksen tuotteista kiinnostuneita asiakkaita ja konvertoida nämä potentiaaliset asiakkaat lopulta oikeiksi, ostaviksi asiakkaiksi. Tämä vaatii sen, että yritys tuntee kohderyhmänsä ja ostajaprofiilinsa sekä tietää heidän ostoprosessinsa. Asiakkaan tunteminen onkin ensiarvoisen tärkeää yrityksen verkkosivuja suunniteltaessa.

Verkkosivujen konvertointikykyyn vaikuttaa moni asia. Parhaan lopputuloksen takaamiseksi tulee miettiä kokonaisuutta ja hahmotella järkevä strategia. Visuaalisuuden ja käytettävyyden lisäksi sivuston tulee tarjota käyttäjälle hyödyllistä sisältöä, sisällön tulee olla helposti luettavaa ja asiakkaan etsimä informaatio helposti tavoitettavissa.

Sisällön myös tulee rohkaista asiakasta etenemään ostoprosessissaan vakuuttavilla toimintakehotuspainikkeilla (CTA, Call to Action), mutta välttää liian aggressiivista, pelkkään myyntiin tähtäävää painostusta. 

Miten yrityksen verkkosivujen konversioastetta voitaisiin sitten parantaa? Mistä tietää, mikä toimii verkkosivuilla vuonna 2021 ja tulevaisuudessa?

Varaa maksuton puhelinpalaveri, jossa luomme yrityksellesi Liidimylly-strategian

Hakukoneet vaativat sinulta hyvää sisältöä

Jotta sivustosi voisivat konvertoida kävijöitä, heidän tulee ensisijaisesti myös löytää sivuillesi. Hakukonenäkyvyyden ja verkkosivujesi vierailijoiden kasvattamisen näkökulmasta laadukas ja hyvä sisältö on tärkeää. Monesti nettisivujen huonolle näkyvyydelle löytää syyn puutteellisesta sisällöntuotannosta, eikä laadukkaan sisällön merkitystä aina täysin ymmärretä.

Jotta hakukoneet, kuten Google, saisi mahdollisimman paljon käyttäjiä, eli maksavia asiakkaita, tulee hakukoneiden pitää käyttäjänsä tyytyväisinä. Juuri esimerkiksi Google varmistaa tämän pyrkimällä nostamaan käyttäjien hakuaikeita (User Intent) vastaavia sivustoja hakutulosten kärkeen. 

Laadukas ja käyttäjien hakusanoihin liittyvä sisältö takaa myös sinun sivustollesi paikan Googlen hakutulosten etusivulta. Sisällöntuotanto kannattaakin laatia huolella – mieti kenelle kirjoitat. Mieti asia huolella. Mitä haluat kertoa tiedonjanoisille googlettajille?  Selvitä, millä hakusanoilla haluat tekstisi löytyvän hakukoneista. Tätä prosessia kutsutaan hakusana-analyysiksi – ja sen tulisi nimenomaan nitoutua sisältösuunnitelman ympärille. Laadukas sisältö pitäytyy aiheessa, on käyttäjäkuntasi näkökulmasta hyödyllistä tietoa ja sisältää potentiaalisten asiakkaidesi käyttämiä hakutermejä ja lopulta palvelee niin asiakkaitasi kuin liiketoimintaasi. 

Parantamalla sivujen latausnopeutta pienennät poistumisprosenttia

Vuonna 2020 nettiyhteydet ovat nopeita ja siihen myös suurella todennäköisyydellä asiakaskuntasikin on tottunut. Verkkosivujen pitkät latausajat heikentävätkin niin asiakaskokemusta, konversiota mutta myös hakukonetuloksia. 

Jos haluat, että yrityksesi verkkosivut ovat myyvät ja toimivat, tulee sivuston latasunopeuteen ehdottomasti kiinnittä huomiota. Nopeat sivustot takaavat tyytyväisen asiakkaan, eikä mikään ihme. Kaikki meistä varmasti tietävät, kuinka hitaat verkkosivustot ärsyttävät. Latausnopeus vaikuttaa voimakkaasti positiiviseen käyttäjäkokemukseen verkkosivuillasi ja usein positiiviset kokemukset poikivat myös lisää verkkosivuvierailuja – ja näin myös suuremmalla todennäköisyydellä myyntiä. Myös hakukoneet, kuten Google, haluaa näyttää kävijöille mahdollisimman laadukkaita ja hyödyllisiä hakutuloksia. Yksi laatukriteeri on nimenomaan sivustojen latausnopeus. Mobiililaitteilla latausnopeuteen kannattaa kiinnittää vielä erityistä huomiota, sillä yleensä mobiililla surffaileva käyttäjä vieläkin kärsimättömämpi sillä selailua tehdään monesti liikkeellä ollessa. Lisäksi, noin puolet kaikesta verkkoselailusta tehdään tällä hetkellä mobiililaitteilla. 

Panostamalla yrityksen nettisivujen latausnopeuteen huolehdit niin myönteisestä asiakaskokemuksesta kuin hakukonenäkyvyydestä, jotka poikivat lisää tyytyväisiä vierailijoita sivuillesi sekä ostavia asiakkaita yrityksellesi.

Käyttäjäystävällisyys lisää asiakastyytyväisyyttä

Verkkosivuja suunniteltaessa ja rakentaessa on ensiarvoisen tärkeää miettiä käyttäjäkuntaa. Vanhanaikaiset ja käytettävyydeltään hankalat verkkosivut saavat yrityksesi näyttämään epäammattimaiselta ja epäuskottavalta, jolloin myös potentiaaliset asiakkaat karkaavat kilpailijoidesi sivuilla nopeammin kuin huomaatkaan. Käyttäjäystävällisyys ei tarkoita ainoastaan hienoa desingia, vaan verkkosivujen suunnittelussa tulee miettiä asiakkaan palvelemista. Responsiivisuus, skaalautuvuus, käytettävyys ja saavutettavuus ovat avainsanoja käyttäjäystävällisten verkkosivujen suunnittelussa.

Responsiivisuus ja sivujen skaalautuminen. 

Vuonna 2020 suurin osa verkkoliikenteestä tapahtuu mobiilissa, eli puhelimilla. Kuten sanottu, jopa puolet kaikesta verkkoselailusta tehdään mobiililaitteilla. Tästä syystä on ensiarvoisen tärkeää, että verkkosivut skaalautuvat ja ovat responsiiviset kaikilla mobiililaitteilla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita pelkästään täydellistä mobiilinäkymää, vaan ammattitaitoisesti rakennetut verkkosivut suunnitellaan niin, että ne toimivat ongelmitta kaikilla päätelaitteilla – niin puhelimilla, tietokoneella kuin tableteilla. Responsiiviset sivut eivät ainoastaan palvele hyvää käyttäjäkokemusta, vaan myös hakukoneet suosivat sivustoja, jotka ovat helppokäyttöisiä. Varmistamalla responsiiviset kotisivut, saavutat siis myös enemmän ihmisiä ja nouset ylöspäin Googlen hakutuloksissa, mikä taas näkyy suoraan sivustollesi saapuvan liikenteen määrän kasvuna.

Desing for all! 

Vaikka visuaalisuus on tärkeää yrityksen verkkosivuja rakennettaessa, on käytettävyydellä suuri rooli siinä, että asiakas myös etenee verkkosivuilla ja ostopolullaan kohti ostopäätöstä. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaan tulee löytää etsimänsä tieto vaivattomasti, ostopäätöstä tukevan informaation tulee olla helposti saatavilla ja yhteydenoton tulee olla yksinkertaista. Kun nämä perusasiat ovat kunnossa, voidaan miettiä myös verkkosivujen saavutettavuutta. 

Käytännössä saavutettavuudella varmistutaan siitä, että nettisivut palvelevat myös erityisryhmiä, jotta heilläkin on mahdollisuus käyttää sivuja ongelmitta. Tällöin tekstisisällön tulee olla loogisesti jäsenneltyä, helposti silmäiltävää sekä ymmärrettävää. Fontti- ja värivalinnat tulee palvella myös esimerkiksi henkilöitä, joilla on heikko näkö. Lisäksi tietoa on hyvä olla saatavilla myös kuvien tai infograafien muodossa. Nettisivujen ulkoasua ei myöskään tule ampua täyteen liikkuvia ja välkkyviä sisältöjä, jotka voivat häiritä käyttäjää.

Tarvitsetko apua yrityksesi verkkosivujen kanssa?

Digimarkkinointi on mullistava keksintö, joka on luonut paljon huimia mahdollisuuksia. Me Myyntikuutiolla kuitenkin ymmärrämme, että digitaalisen markkinoinnin kenttä on haasteellinen nopeatempoisen kehityksen ja moniulotteisten, vaikeasti ymmärrettävien kokonaisuuksien ansiosta. Eri kanavia ja lähestymistapoja on nykyään niin paljon, että oikeat, tulosta tuovat ratkaisut voivat olla vaikeita löytää. Me olemme kuitenkin digitaalisen myynnin ja markkinoinnin edelläkävijöitä ja seuraamme alan kehitystä tarkasti – emmekä pelkää kulkea omaa polkua.

Me olemme tottuneet tekemään asian hieman omalla tavallamme. Myynti on meille tärkeintä. Numerot – varsinkin ne, joiden perässä on euron merkki – ovat meille tärkeitä. Me voimme auttaa myös sinua päivittämään yrityksesi verkkosivut 2020-luvulle!

Kiinnostuitko? Haluaisitko kuulla lisää siitä, kuinka me voimme tuoda kallisarvoisia myyntiliidejä ja kasvattaa yrityksesi tulosta digitaalisen markkinoinnin avulla? Tarvitsetko apua konversio-optimoinnissa tai yrityksen verkkosivujen responsiivisuuden tai hakukonenäkyvyyden kanssa? 

Meillä tulokset puhuvat puolestaan. 

Tutustu strategiapalaveriin

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Haluatko laittaa myyntisi kuntoon jo toukokuun aikana?

Valjasta digitaalinen myynti osaksi kasvustrategiaasi!

Haluat varmasti tietää, miten voitat kilpailijasi netissä? Jätä yhteystietosi alle niin pääset katsomaan videon. Videolla kerromme miten digitaalinen myynti oikeasti toimii ja kuinka helposti pystyt voittamaan kilpailijasi netissä jo tänään.