fbpx

Blogi

Myyntikuution blogista löydät digitaalisen markkinoinnin uusimmat trendit ja hyödyllisimmät opastukset helposti pureksittavassa muodossa. Julkaisemme blogiin kirjoituksia joka viikko.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi 2021: Mitä sinun tulee tietää E-Commerce SEO:sta

Myyntikuution blogi - eCommerce SEO verkkokaupan hakukoneoptimointi

Vuosi on vaihtunut, ja tiedätkö mitä? Meidän lupauksemme vuodelle 2021 on se, että “e-commerce” eli verkkokauppa jatkaa hurjaa kasvuaan. Tuttuja ovat jo tilastot, joiden mukaan suomalaiset ostavat vaatteet, elektroniikan ja enenevissä määrin myös ruoan verkosta. Vuonna 2021 verkkokauppa saa myös uusia muotoja. Esimerkiksi aineettomien palveluiden, kuten verkkokurssien ja lahjakorttien myynti digitaalisessa kaupassa on rantautunut pysyvästi Pohjolaan.

Tämä trendi on vasta ottanut tuulenpuuskan purjeisiinsa, ja loppua ei näy. Tämän artikkelin aihe on verkkokaupan hakukoneoptimointi ja sen erityispiirteet vuonna 2021. Nyt kannattaa olla tarkkana, sillä seuraa tärkeää tietoa SEO:sta verkkokaupoille.

Verkkomarkkinan laajentuminen osaksi jokapäiväistä elämää on hyväksi niin myyjille kuin asiakkaille. Samalla kilpailu asiakkaista ja ihmisten huomiosta tietenkin kiristyy. Jos tuote tai palvelu ei ole täysin ainutkertainen, on monella kauppiaalla riski jäädä kilpailijoiden varjoon.

Näkyvyyden nostamisessa auttavat tietysti digitaalisen markkinoinnin monet muodot, kuten vaikkapa sosiaalisen median mainonta, hakusanamainonta (SEM) ja hakukoneoptimointi (SEO), jota käsittelemme blogissa tällä kertaa nimenomaan verkkokaupan näkökulmasta.

Mitä on verkkokaupan hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimointi verkkokaupalle eroaa muista mainituista työkaluista siinä, että se auttaa kauppaa löytymään verkossa pitkällä tähtäimellä myös sen jälkeen, kun investoinnit lopetetaan tai ainakin laitetaan tauolle. Sen sijaan että maksettaisiin nopeista keinoista, (jotka kieltämättä oikein tehtyinä tuottavat tulosta), voidaan resursseja käyttää oikean lisäarvon tarjoamiseen.

Pitkällä aikavälillä sisältöperusteinen hakukoneoptimointi puolestaan lisää liikennettä ja sitouttaa. Siitä on kyse sisällöntuotannossa – joka on tärkeä osa hakukoneoptimointia.

Hakukoneoptimointi eli SEO tarkoittaa yksinkertaisesti ilmaistuna sivuston sisällön, linkitysten ja teknisen rakenteen hiomista sellaiseen muotoon, jossa se löytyy hakukoneilla mahdollisimman nopeasti ja korkeilta sijoituksilta. Sama koskee kauppaa: hakukonehan on mitä loistavin väylä saada löytää saada uusia asiakkaita luomalla orgaanista liikennettä. Hakukoneen käyttäjille ei tarvitse myydä tarvetta: hehän ovat jo valmiiksi halukkaita löytämään tuotteesi tai palvelusi!

Vaikka termiin kuuluu sana –optimointi, voi SEO tarkoittaa usein myös kokonaan uuden sisällön luomista. Kauppakin voi pitää esimerkiksi blogia samaan tapaan kuin me Myyntikuutiolla – silloin saa käsiteltyä sivustollaan huomattavasti enemmän erilaisia aiheita ja teemoja kuin tavallisen sivuston puitteissa.

Hakukoneoptimointi verkkokaupalle nähdään usein pelkkänä tuotekorttien ja tuotekategoriasivujen sisällön hiomisena ja kaupan teknisenä nopeuttamisena – vaikka se oikeastaan on pelkkä pintaraapaisu.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi: tärkeimmät keinot

Verkkokaupan hakukoneoptimointi (engl. eCommerce SEO) on erilaisen sivustorakenteen vuoksi hieman toisentyyppinen taiteenlaji kuin sivuston optimointi. Sivujen määräkin voi olla kaupassa moninkertainen, varsinkin jos tuotteita on paljon. Osaavissa käsissä sekään ei kuitenkaan ole ongelma. Ota alta haltuun vinkit, joilla pääset alkuun, jos Google-optimointi itse tehtynä kuulostaa sinun jutultasi.

Tuotteet kunniaan

Verkkokaupan hakukoneoptimoinin keskiössä ovat tuotteet. Voi hyvinkin olla, että asiakas haluaa löytää nimenomaan tietyn tuotteen sen sijaan, että hän haluaisi virtuaalisesti astella sisään juuri sinun kauppaasi. Se voi tuntua harmilliselta ajatukselta, mutta älä huoli – jokainen haku on mahdollisuus tuottaa kaupallesi toivomaasi trafiikkia parantaen samalla koko kaupan tunnettuutta. Siksi on tärkeää antaa tuotteille niiden ansaitsemansa arvo.

Jokaisella tuotteella tulisi olla tuotekuvaus, SEO-otsikko (title) ja SEO-kuvaus (meta description). Mielellään tuotesivuilla olisi myös uniikit url-osoitteet käsittämättömien merkkisarjojen sijaan. Samoin kuvat on tärkeää optimoida niin, että asiakas voi löytää tuotteen ja siten kaupan myös kuvahaun kautta. Kuvapuolella kilpailu voi hyvinkin olla vähäisempää.

Google rakastaa tulla huomioiduksi monipuolisesti, ja siksi sille kannattaa antaa vähän ”ylimääräistä rakkautta”. Se onnistuu esimerkiksi jäsennellyn tiedon (rich snippets eli schema markup) avulla. Tämä on koodiin piilotettua ylimääräistä tietoa, joka voi näyttää haun yhteydessä vaikkapa asiakaspalvelun puhelinnumeron tai tuotteen arvostelut.

Kuva: Unplash

Verkkokaupan hakukoneoptimointi laadukkaan sisällön avulla

Vaikka kuluttajana etsimme tuotetta tai palvelua hakukoneella usein ”ostohousut jalassa”, kyse ei silti ole siitä, kenen sivuilta ostonappi löytyy kaikista isoimmalla ja nopeiten. Laadukas sisältö on verkkokaupassa avainasemassa ja auttaa ilman muuta hakukonenäkyvyyden parantamisessa.

Sisällön tulee olla paitsi hyvää, sitä tulee olla riittävästi, ja sen on oltava uniikkia. Kopioiminen harvoin toimii hakukoneoptimoinnissa. Mieti sisällöntuotantostrategiaa laatiessasi, kuinka paljon aikaa voit käyttää kirjoittamiseen ja millainen on lopputulos. Esimerkiksi kaupan alasivuilla tulisi olla tekstiä mielellään noin 500 sanan verran. Vaikeuksia hahmottaa? Tämä bloggaus on noin 900 sanan mittainen.

Uniikkiutta lukuun ottamatta tämä kaikki on tietysti kovin suhteellista, mutta huomaat kyllä tuloksissa, jos kauppasi sisällössä on paljon korjattavaa. Me huomaamme sen sitäkin nopeammin: vielä ehdit tilata ilmaiseksi 149,90 euron arvoisen SEO-raportin sivustostasi maksutta!

Kurkista verkkokaupan konepellin alle

Sivuston tekninen toimivuus olisi toki suotavaa jo käyttökokemuksen kannalta, mutta myös Google on hyvinkin kiinnostunut siitä. Siksi kannattaa varmistaa, että kaupalta löytyy ainakin XML-sivukartta ja robots.txt-tiedosto, joka kertoo hakukoneille, mitä näiden tulee käydä sivustolta läpi. (Voit myös piilottaa hakutuloksia robots.txt -tiedostoon kirjoitetuilla lausekkeilla.) Niin ikään sujuva latausnopeus ja SSL-sertifikaatti ovat mitä oivallisimpia merkkejä kauppasi vieraanvaraisuudesta. Ja varmaan jo arvaatkin, että se on hunajaa myös hakukonenäkyvyydelle!

Oikeat hakukoneoptimoinnin työkalut riippuvat kauppa-alustasta

Vaikka SEOn perusperiaatteet ovat jokseenkin universaaleja – joskin alati muuttuvia –, ei optimoinnissa voi jättää huomiotta sitä, millä alustalla verkkokauppa toimii. Avoimena blogiohjelmistona maailman valloittanut WordPress on myös yhä useamman verkkokaupan voimanpesä. WordPress SEO optimointi ei ole sen hankalampaa kuin muidenkaan alustojen. Asia voi olla jopa päinvastoin, sillä apuna on muun muassa lukuisia ilmaisia ja maksullisia lisäosia eli ”plugareita”.

Lisäosissa on monia hyviä puolia. Pohjimmiltaan ne kuitenkin vain helpottavat optimoinnin mekaanisilla osa-alueilla. Sisältö ei luo, eikä oikeastaan edes optimoi, itse itseään, vaikka maksaisit SEO-lisäosasta kuinka paljon. Siinä missä plugin voi olla avuksi, ei silti kannata uskoa jokaisen pro-version lupauksia siitä, kuinka juuri se palvelu tuo kuun taivaalta ja asiakkaita ovista ja ikkunoista. Varsinkin jos aikaa opiskeluun ei ole, haalii lisäosista itselleen pahimmillaan vain täysin tarpeettoman kuluerän, josta ei pääse lopulta edes hyötymään.

Jokaisen on mahdollista ottaa verkkokaupan hakukoneoptimointi itse haltuun. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että se välttämättä kannattaisi, ellei sitten halua haastaa itseään ja oppia uutta (eikä hyviin tuloksiin ehkä ole tulipalokiire). Aivan yksinkertaisimmat perusasiat SEOsta on kuitenkin jokaisen verkkokauppiaan hyvä ottaa haltuun – itse olet kuitenkin oman bisneksesi paras asiantuntija ja tunnet oman alasi!

SEO:n salaisuudet usein kiehtovat, mutta vasta-alkajalle monipolviset teoriat alkavat monesti jossain vaiheessa turhauttaa. Onneksi voit koska vain olla yhteydessä Myyntikuution osaajiin. Varaamalla veloituksettoman 30 minuutin strategiatapaamisen pääset SEOn lisäksi keskustelemaan muistakin sinulle sopivista tuloksellisista digimarkkinoinnin ratkaisuista. Tapaaminen on maksuton eikä se sido mihinkään.

Maksuton hakukoneoptimointi -opas on nyt luettavissasi!

Jos olet kiinnostunut hakukoneoptimoinnin tekemisestä itse, käy nyt lataamassa maksuton oppaamme linkistä. Oppaan lataaminen ei maksa mitään – olemme kirjoittaneet sen auttaaksemme kaikkia matalien Google-tulosten kanssa tuskastelevia yrittäjiä ja tulevia SEO-guruja. Käy lataamassa opas nyt, ja ota askel kohti parempia hakutuloksia. Lataa “Näin dominoit Google-tuloksia” -opas tästä!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Paikkoja tammikuulle on enää rajoitetusti.

Varaa aika asiantuntijalle, ja aloita markkinointisi suunnittelu.

Ota yhteyttä lomakkeen kautta, ja autamme sinua rakentamaan digimarkkinointistrategian, jolla jätät kilpailun taaksesi. 30 minuuttinen strategiapalaveri asiantuntijan kanssa – täysin veloituksetta.