fbpx

Blogi

Myyntikuution blogista löydät digitaalisen markkinoinnin uusimmat trendit ja hyödyllisimmät opastukset helposti pureksittavassa muodossa. Julkaisemme blogiin kirjoituksia joka viikko.

Vaikuttajamarkkinointi 2020-luvulla – Miten hyödyntää influencereita?

Vaikuttaja eli influencer  mielletään henkilöksi, jota verkossa seurataan ja ennen kaikkea kuunnellaan. Vaikuttajia voidaan kuvailla sisältömarkkinoinnin ammattilaisiksi: he ovat erinomaisia kertomaan mielipiteistään ja kokemuksistaan, usein oman elämänsä esimerkkien kautta. Asialle on oma termi: vaikuttajamarkkinointi. Vaikuttajat dominoivat sosiaalisessa mediassa etenkin Instagramia, ja nykyään myös kasvavissa määrin Pinterestin pelikentää.

Yleisen määritelmän mukaan vaikuttaja on henkilö, jolla on seuraavat ominaisuudet:

  • Kunnioitettu asema, asiantuntijuutta, kokemusta tai ammattitaitoa tietyssä alassa, aihepiirissä tai muussa tarkkaan rajatussa aiheessa.
  • Mahdollisuus vaikuttaa yleisönsä ostopäätöksiin hänen vaikutusvaltansa, asemansa tai vuorovaikutussuhteensa ansiosta.
  • Kiinnostunut ja aktiivisesti seuraava yleisö tai seuraajakunta jossakin tietyssä kanavassa/kanavissa tietyn aiheen ympärillä. jossa hän vuorovaikuttaa. Seuraajakunnan koko voi vaihdella nichen tai aiheen mukaan.

Määritelmän mukaan vaikuttaja voi olla siis vaikka naapurin Pena, joka on kiinnostunut ruohonleikkureista. Jos Pena tietää paljon ruohonleikkureista ja omistaa tavallisen somekäyttäjän taidot, hän voi hyötyä asiantuntijuudestaan. Kunhan Penalla on vain Instagramissa noin 5000 aktiivista, ruohonleikkureista kiinnostunutta seuraajaa, Pena voi kutsua itseänsä jonkinasteen influenceriksi.

green and black lawnmower on green grass
Kuva: Unsplash

Pena voi olla yhteydessä ruohonleikkuribrändeihin, ja pyytää yhteistyötä arvosteluista, tuotevideoista tai vaikkapa yksinkertaisista mainoskampanjoista Penan sometileillä. Tällaista markkinointia kutsutaan vaikuttajamarkkinoinniksi.

Mitä on vaikuttajamarkkinointi?

Vaikuttajamarkkinoinnissa kohderyhmä pyritään tavoittamaan yhteistyöhön valitun vaikuttajan, eli yhteistyökumppanin kautta, joka usein tarkoittaa yhtä henkilöä tai ryhmittymää. Vaikuttajat ovat viime vuosien alla nousseet vahvojen henkilöbrändiensä myötä yritysten mielenkiinnon kohteiksi; he puhuttelevat verkossa ja sosiaalisessa mediassa suurta määrää potentiaalisia asiakkaita. Samalla he edustavat omalla tavallaan yhtä maailman vanhinta mainonnan keinoa, eli vanhaa kunnon puskaradiota. Instagram-yhteistyö on yksi tämän hetken tunnetuimmista vaikuttajamarkkinoinnin muodoista. 

Seuraajat luottavat vertaiskokemukseen: oli sitten kyseessä kaupallinen yhteistyö tai vaikuttajan oma halu tuoda ilmi tuntemuksiaan. Tämän vuoksi vaikuttajan ottaminen mukaan jakamaan tapahtuman sanomaa on erinomainen mahdollisuus niin järjestäjälle, yhteistyökumppaneille kuin asiakkaillekin. 2020-luvulla vaikuttajamarkkinointi on kokonaisvaltaisempi osa monen yrityksen markkinointia ja syystä. 

Vaikuttajamarkkinointia voi käyttää melkein mihin tarkoitukseen vain. Myit sitten tuotteita, palveluita, tai mainostit tapahtumaa – vaikuttajamarkkinointi voi toimia. Sen kanssa kannattaa kuitenkin olla tarkkana, ja käyttää tervettä järkeä. Seuraavaksi hieman verkkokaupoista.

Vaikuttajamarkkinointi osana verkkokaupan markkinointisuunnitelmaa

Vaikuttajamarkkinointi on suosittu markkinointitapa eCommerce – eli verkkokauppabisneksessä. Maailma on pulloillaan tarinoita, joissa yksittäinen vaikuttaja on räjäyttänyt uuden brändin myynnin yhden vuorokauden aikana. Yksittäinen julkaisu Instagram-vaikuttajalta uuden muotimerkin huppari päällä on tuonut satoja tuhansia euroja vasta aloittaneen yrittäjän kassaan. Miksi siis sinunkin uusi brändisi ei raketoisi yön aikana miljoonamyynteihin, kunhan vain käytät vaikuttajaa apunasi? 

Instagram-tähdet ovat tietysti huomanneet tämän ilmiön. Vaikuttajamarkkinointi Instagramissa on ainakin rapakon toisella puolella näyttänyt saavuttaneen pisteen, jossa yksittäisestä julkaisusta voidaan veloitaa satoja, ellei tuhansia euroja. Puhumattakaan supertähtien, kuten mm. Kylie Jennerin miljoonaluokan Insta-tuloista.

iPhone 7 and brown case
Kuva: Unsplash

Mikrovaikuttajat on 2020-luvun hitti influencer-markkinoinnissa

Mikrovaikuttajat ovat suhteellisen uusi termi Instagram-markkinoinnissa. He yksilöitä, joilla on yli tuhat, mutta alle 10 000 seuraajaa. Heidän yleisönsä on siis huomattavasti kapeampi kuin isompien vaikuttajien, mutta yleensä tämä kertoo jotain mikrovaikuttajien tehokkuudesta. 

Mikrovaikuttajien niche on monesti todella kapea. Se tarkoittaa sitä, että heidän yleisönsä on aktiivinen ja seuraa mikrovaikuttajan tekemisiä tarkemmin, kuin isomman seuraajakunnan vaikuttajaa. Siitä syystä mainostaminen mikrovaikuttajan avulla onnistuu juuri siihen kohderyhmään, jota koitat tavoittaa. Mikrovaikuttejien yleisön sitoutumisluvut puhuvat puolestaan. He ovat usein myös huomattavasti edullisempi vaihtoehto. 

Suosi siis mikrovaikuttajia, kun harkitset vaikuttajamarkkinoinnin aloittamista verkkokaupallesi. Valitse vaikuttaja tarkkaan, sillä kohderyhmän tulee olla pelkkiä potentiaalisia asiakkaitasi. Näin pieniä täsmäiskuja tekemällä voit saada mikrovaikuttajista huomattavan hyödyn yrityksellesi.

Vaikuttaja mukaan tapahtumamarkkinointiin – ota huomioon nämä asiat

Edellisessä postauksessa käsittelimme tapahtumien markkinointia. Tässä artikkelissa paneudumme vielä tuohon mielenkiintoiseen aiheeseen. Viime vuosien aikana tapahtumamarkkinoinnissa on yksi trendi noussut yli muiden, nimittäin vaikuttajien mukaanottaminen tapahtumien promoamiseen. Moni tietää tapauksen Fyre-festivaalista. Se on hyvä esimerkki siitä, kuinka suuri vaikutusvalta influencereilla on niin tuotteiden kuin tapahtumien markkinoinnissa.

Valitse oikea vaikuttaja tapahtumaasi

Seuraa tärkeä kysymys. Kuka on sopiva vaikuttaja juuri sinun tapahtumaasi? Vaikuttajia voisi verrata artisteihin: sen tällä hetkellä trendaavimman haluavat kaikki. Ja se usein maksaa. Ota jälleen esille suunnitelmasi ja lähesty asiaa asiakkaidesi kautta. Ketä he seuraavat? Tai kuuntelevat? Kuka vaikuttaja allekirjoittaa tapahtumasi luonteen – tai parhaassa tapauksessa on käynyt siellä jo vuosia?

Mieti ainakin näitä asioita: 

  • Mikäli kyseessä on hyvin yleisluontoinen, monille asiakasryhmille sopiva tapahtuma, voit valita vapaammin. Esimerkiksi uuden huvipuiston avajaisiin sopisi todennäköisesti nuorempaa yleisöä puhutteleva YouTube-tähti, joka on tunnettu hauskoista videoista ja hullunkurisista tempauksistaan. 
  • Jos järjestät seminaaria yritysten vastuusta osana ilmastonmuutosta, on hyvä kääntää katseet sellaisiin henkilöbrändeihin, jotka ovat asiaan perehtyneitä. Esimerkiksi vihreästä liiketoiminnasta ja sijoittamisesta bloggaava vaikuttaja, jolla on oma yritys, voisi olla osuma. 
  • Haluatko paikalle useamman vaikuttajan? Se sopii. Mutta ole tarkkana, että paketti pysyy kasassa ja toiminta haluamasi mukaista. Kaupallinen yhteistyö -hashtag joka toisessa tapahtuman jälkeisessä kaljoittelukuvassa voi olla myös riski. 

Eikö olisi hienoa, että tapahtumasi vilisisi arvostamiasi vaikuttajia, ilman että olet laittanut euroakaan kiinni heidän paikalle saamiseen? Se on mahdollista, mutta vaatii kovaa työtä. Tapahtumasta pitää tehdä kaikille sen osapuolille vuosi vuodelta parempi elämys. Tätä kautta siitä syntyy hiljalleen ja periksiantamattomalla työllä se kuuluisa ilmiö. 

Ethän halua tehdä Suomen omaa Fyre-festivaalia? Ilmiö toki sekin. 


Vaikuttajamarkkinoinnin ja tapahtumien tulevaisuus

Vaikuttajamarkkinoinnilla on tulevaisuudessa yhä suurempi osuus yritysten markkinointibudjetissa. Myös tapahtumajärjestäjien on syytä olla mukana muutoksessa. 2020-luvun alku on osoittanut, että alalla voi nopeastikin tapahtua maailmanlaajuisesti merkittäviä muutoksia.

Tämä liittyy suoraan tapahtuman tulevaisuudeen markkinointiin, ja siihen miten vaikuttajat otetaan mukaan. Vastuullisesti esimerkiksi hygienia- ja turvallisuusasioihin perehtynyt bloggaaja on tulevaisuuden shakkipöydässä se voittava nappula, jos verrokkina on esimerkiksi hulivili ja humalassa crowdsurffaava livestriimaaja. Esimerkki oli tarkoituksella raju, eikä sillä ollut kokemuspohjaa. Vastuullisuus, selkeät yhteiset pelisäännöt ja arvot ovat varmasti monen tapahtumatuottajan ja vaikuttajan yhteistä kieltä. 

Koska vaikuttaja on yleensä yksittäinen henkilö, eikä kasvoton yritys, ei tapahtumajärjestäjäkään kaikkea voi etukäteen sanella saati vaatia. Tämä on syytä ottaa huomioon yhteistyökumppanuuksia solmiessa – perinteinen tilanne, jossa yritys sanelee ja vaikuttaja tekee on muuttumassa siihen, että asiaan perehtynyt vaikuttaja itse ehdottaa toimenpiteitä tapahtumasi kävijämäärän kasvattamiseen. 

Tulevana vuosikymmenenä vaikuttajien rooli pidempiaikaisina kumppaneina korostuu. Ja usein se johtuu vaikuttajan omasta mielenkiinnosta tiettyä yritystä tai brändiä kohtaan. Mikäli sinua lähestytään tapahtumasi tiimoilta ja ehdotetaan niin sanottua brändilähettilyyttä, ota se mahdollisuutena. Jos koet vaikuttajan olevan lähellä tapahtumasi arvoja, voi tällaisesta pitkäaikaisesta yhteistyöstä seurata paljon hyvää.

Tällä hetkellä vaikuttajat mielletään vanhempien ihmisten toimesta nuoremmiksi tubettajiksi, taikka Instagram-tähdiksi. Jatkossa voidaan ikärajat ja muut demografiset tekijät vieläkin konkreettisemmin unohtaa; jatkuvan digitalisoitumisen myötä yhä useampi ajautuu tai haluaa tehdä tulevaisuudessa “vaikuttajan töitä”. Eläköitynyt urheilija tai näyttelijä, potkut saanut poliitikko taikka yksinhuoltajaisä – vaikuttajia on ja tulee olemaan monenlaisia. Myös käytettävät kanavat ja paikat vaikuttaa laajenee: viiden vuoden päästä on olemassa mitä todennäköisemmin sellaisia somepalveluita, joita ei ole vielä ohjelmoitukaan. 

Tulevaisuudessa tapahtuu siis paljon. Muista tutustua trendeihin ja lähteä tarvittaessa rohkeasti mukaan.

Menestyksellistä tapahtumaa!

1 ajatus aiheesta “Vaikuttajamarkkinointi 2020-luvulla – Miten hyödyntää influencereita?”

  1. Paluuviite: Brändinhallinta ja yrityksen maine Googlessa: Ohjeet brändi-imagon hallintaan hakukoneissa | Myyntikuutio

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *