fbpx

SEO linkit 2021 – Mistä backlinkejä sivulle?

SEO linkit hakukoneoptimointiin - Myyntikuution blogi

Backlinkit, eli ulkoisilta sivustoilta omalle sivustollesi ohjautuvat linkit ovat vuoden 2021 maailmassa kultaakin arvokkaampia rakennuspalikoita, kun puhutaan hakukoneoptimoinnista ja sen toimivuudesta sekä tehokkuudesta. Mistä vuonna 2021 saa backlinkkejä hakukoneoptimoidakseen sivua Googlen tuloksissa?

Konkreettisesti backlinkien merkitys näkyy muun muassa Googlen hakukonetuloksissa, sillä ne ovat yksi tärkeimmistä kriteereistä hakukonetulosten järjestyksen määräytymisessä. Mutta mistä näitä maagisia Edenin puutarhaan johdattavia backlinkejä sitten löytyy ja miten niitä kannattaa käyttää omilla kotisivuilla? Lähdetään ottamaan selvää!


Raha tuo onnea, mainetta ja kunniaa – vai tuoko?

Jos lähdet tutkimaan backlinkejä ja niiden etsimistä internetistä vuonna 2021, törmäät varmasti varsin nopeasti ostettaviin linkkeihin. Esimerkiksi suomalainen toimija Hakukonekeisari myy valmiita linkkejä usean eri alan toimijoille. Mukana toimialakirjossa ovat muun muassa koti ja sisustus, hyvinvointi, kauneus ja terveys, rahoitus, rakentaminen, nettikasinot ja verkkokaupat.

Eri toimialoja löytyy siis runsaasti, ja sivustolla esiteltävät tulokset puhuvat puolestaan: jo ingressitasolla hehkutetaan erästä asiakasta, joka on noussut Hakukonekeisarin avulla Zalandon edelle hakukonetuloksissa tärkeillä hakusanoilla. Vaikka kyseistä asiakasta ei nimeltä mainitakaan, voi noin 6,5 miljardin euron liikevaihtoa takovan saksalaistaustaisen vaatejätin peittoamista hakukoneoptimoinnissa pitää melkoisena urotyönä.

Komeista datakäyristä ja muusta hehkutuksesta huolimatta ostetut linkit eivät kerää osakseen pelkkää ylistystä. Esimerkiksi Hakukonemaailma toteaa jo backlinkien rakennusoppaansa kansitekstissä, että ostetut linkit ja oman sivuston lisääminen erilaisiin linkkilistoihin tuovat harvoin merkittävää nostetta hakukonenäkyvyyteen.

Google ei pidä maksetuista linkeistä. Piste. Jos Googlen hakutulos-evaluoijat tai algoritmi havaitsee vilppiä linkityksissä, voi siitä äkkiä seurata ns. “manual penalty” eli Googlen asettama manuaalinen rangaistus. Se on harvinainen tapaus, mutta jos linkkejä on paljon etenkin hämäriltä ja epäluotettavilta sivuilta, voi Googlen rangaistus olla kohtalo.

Jos kuitenkin päädyt ostamaan backlinkkejä, kannattaa muistaa seuraava: Varmista aina linkittävien sivujen luotettavuus. Mm. Ahrefs ja SEMRush -hakukoneoptimointipalvelut tarjoavat URL-rating -työkaluja, joista saat hyvää osviittaa sivujen luotettavuudesta ja arvosta Googlelle. Suosi vain korkean DR:n (Domain Rating) ja DA:n (Domain Authority) -pisteytyksen sivuja.

Domain Rating, SEO, Korkean DR:n linkit
Korkean DR:n linkkejä – Suosi luotettavia linkkejä. (Lähde: Ahrefs)

Backlinkkejä ostettaessa on aina myös varmistuttava siitä, että linkki on dofollow-muotoa ja että linkki säilyy pysyvästi sivustolla. Dofollow-linkillä tarkoitetaan verkkosivustollesi johtavaa hyperlinkkiä, jota hakukoneiden crawlerit, eli verkkosivujen ideksointiin käytettävät botit seuraavat. Tällainen linkki on niin sanottu puhdas linkki, johon ei ole lisätty rel=”nofollow” -määritettä. “Nofollow” -linkki tarkoittaa, että sivusi ei anna linkille mitään arvoa, eikä ohjeista Googlen botteja klikkaamaan sitä. Tätä tagia kannattaa linkeissä käyttää, jos ei halua antaa linkitettävälle sivulle krediittiä, tai ei ole täysin varma sen luotettavuudesta. On esimerkkejä Google-tuloksista, jossa lukuisat normaalit eli “dofollow” -linkit hämäräperäisille sivustoille ovat koituneet myös linkittävän sivuston harmiksi.

Muista, että luotettaviltakaan vaikuttavien linkkien ostaminen ei tuo oikotietä onneen. Pahimmillaan linkit voivat olla osa PBN-verkkoa eli Private Blog Network -kokonaisuutta, jossa linkkejä myyvä taho on omistaa kokonaisen verkoston erilaisia sivuja ja blogeja, joilta myydä linkkejä asiakkailleen. Google on vahvasti kieltänyt tämän menettelytavan SEO-ohjeistuksessaan. Jos jäät kiinni, tai olet osa PBN-linkkiverkkoa, saatat saada mojovan tuomion Google-vankilassa sivullesi.

Paras tapa hankkia linkkejä sivulle on täysin orgaanisia ja valkohattuisia menettelytapoja käyttäen. Google tykkää niistä, asiakkaasi tykkää niistä, kaikki tykkää niistä. Seuraavaksi siis lisää linkkien hankinnasta rehellisin keinoin.

Linkkien pyytäminen – opi uimaan sähköpostitulvassa

Ehkä vielä backlinkien ostamista yleisempi tapa on yksinkertaisesti linkkien pyytäminen. Se on varmasti tuttu jokaiselle linkkistrategioiden kanssa työskennelleelle. Linkkipyynnössä on kyse siitä, että toiselta sivustolta pyydetään backlinkiä omalle sivullesi. Tämä on suorin ja yksinkertaisin tapa saada uusia linkkejä, mutta silläkin on ongelmansa, joihin esimerkiksi NP Digitalin perustajiin kuuluva Neil Patel on pureutunut.

Yhdistävä tekijä linkkipyyntöjen lähettämisessä on tapa, jolla niitä yleisesti lähetetään: sähköposti. Se on helppoa: Löydät sopivan kirjoituksen aiheesta, ja pyydät kirjoittajalta ystävällisesti, että voisiko hän viitata artikkeliisi tai sivuusi kirjoituksessaan. Asia ei kuitenkaan ole noin yksinkertainen. Sähköposti on ongelmallinen muun muassa siksi, että vuonna 2016 ihminen sai TextRequestin mukaan keskimäärin 88 sähköpostiviestiä päivässä. Linkkipyynnöt saattavat siis helposti kadota tähän ylitsevuotavaan viestimassaan.

Oman haasteensa sähköpostia käyttäessä tuovat myös eri palveluntarjoajien ja palvelimien automaattiset asetukset ja rajoitukset. Vastaanottajan sähköpostilaatikko saattaa tulkita linkkipyyntösi automaattisesti mainokseksi, toissijaiseksi viestiksi tai jopa roskapostiksi, jolloin vastaanottaja ei ehkä koskaan näe koko viestiä, vaikka hän saattaisikin olla kiinnostunut.

Mutta miten sähköpostitulvan läpi voi selvitä ja saada viestinsä perille oikeille ihmisille ja oikealla tavalla? Ensinnäkin on syytä paneutua erittäin tarkasti siihen, millaista sisältöä sillä sivustolla on, jolta haluat linkin. Tärkeää on pohtia myös sitä, millaisia asioita kyseisen sivuston ylläpitäjät haluaisivat. Eli tiivistettynä: unohda oma etusi hetkeksi ja asetu toisen sivuston ylläpitäjän asemaan.

Seuraava tärkeä askel on oman myyntipuheesi hiominen. Miksi kyseisen sivun ylläpitäjän pitäisi hypätä juuri sinun kelkkaasi? Mitä sellaista voit tarjota hänelle, johon mahdolliset kilpailijasi eivät kykene? Tämä kohta on äärimmäisen tärkeä, sillä moni hyvä tuote maailmassa jää myymättä puhtaasti siksi, että sen esittely- ja myyntipuheet eivät ole riittävän hyviä.

Ja kyllä – vaikka joka ikinen kilpailijasikin todennäköisesti korostaa ylläpitäjälle oman sisältönsä laatua, syvyyttä, ajankohtaisuutta ja ennen kaikkea soveltuvuutta juuri tälle sivustolle, on sinunkin tehtävä samoin. Näillä asioilla luodaan perusta, jonka päälle muurataan todennäköisempää onnistumista omalla perehtymisellä ja ainutlaatuisilla piirteillä, jotka erottavat sinut muista.

Ahrefs Content Explorer
Ahrefs tarjoaa Content Explorer -työkalun, jolla voit etsiä potentiaalisia linkityskohteita helposti.


Lisää backlink itse – Aktiivisuus palkitaan

Linkkien ostaminen ja pyytäminen saattavat ajoittain osoittautua varsin hankaliksi ja työläiksi tavoiksi kerätä linkkejä. Onneksi on olemassa runsaasti erilaisia tapoja ja sivustoja, joiden avulla voit käydä itse lisäämässä sivustollesi arvokkaan linkin olemassa olevalle sivustolle. Itsenäistä linkkien lisäämistä suosii muun muassa suomalainen internet-palveluntarjoajayritys Zoner. Zonerin blogista löytyykin useita varsin toimiva tekniikoita linkkien itsenäiseen lisäämiseen ja niiden hyödyntämiseen. Käydään seuraavaksi niistä olennaisimmat ja mielenkiintoisimmat lyhyesti läpi.


1. Tee vieraskirjoitus. Etsi sopiva sivusto, esimerkiksi blogi, jossa julkaistaan sisältöä, jonka aihe sopii omaan sivustoosi ja tietotaitoosi. Löydettyäsi sopivan sivuston, kontaktoi sivuston ylläpitäjää ja esittele aiemmin julkaisemiasi, aihepiiriin sopivia tekstejä. Yhteydenoton tarkoituksena on päästä sopimukseen siitä, että tarjoat ko. sivustolle vierailevan kirjoittajan roolissa laadukasta sisältöä, josta saat vastineeksi näkyvyyttä ja arvokkaan linkityksen sivustolle. Kyseessä on siis klassinen win-win-tilanne, jonka myyminen sivuston ylläpitäjälle on hyvällä pitchillä sieltä helpoimmasta päästä.

2. Julkaise lehdistötiedote. Kaikesta toiminnassasi tapahtuvasta merkittävästä (ja joskus vähemmänkin merkittävästä) on syytä tehdä lehdistötiedote vähintäänkin medialle lähtevän uutiskirjeen muodossa. Avainasemassa tässä tapauksessa on se, että tiedotteessasi on riittävän näkyvästi (esimerkiksi tiedotteen lopussa) omien kotisivujesi osoite. Näin tiedotteen pohjalta juttua kirjoittavat toimittajat hyvin suurella todennäköisyydellä poimivat tuon linkin ja lisäävät sen omaan juttuunsa.

3. Etsi toimintaasi käsitteleviä sivustoja. Niin simppeliltä kuin se kuulostaakin, on itsensä googlaaminen välillä varsin tehokas tapa hankkia lisää linkkejä. Googlaamalla itseäsi ja omaa toimintaasi löydät todennäköisesti juttuja, jotka käsittelevät sinua, mutta joissa ei ole linkitystä sivuillesi. Löydettyäsi tällaisen sivuston ei sinun tarvitse tehdä muuta, kuin pyytää sivuston ylläpitäjää lisäämään juttuun linkki, joka johtaa kotisivuillesi.

4. Vakoile kilpailijoitasi. Älä huoli, kaikki tekevät sitä jo, eikä kukaan oikea SEO siitä pahastu. On paljon työkaluja (esim. aiemmin mainitut SEMRush ja Ahrefs), jotka on suunniteltu linkkien seurantaan. Tällaisten työkalujen avulla voit seurata, mitkä sivustot linkittävät pahimpien kilpailijoidesi sivuille. Kun saat tietoosi, mistä kilpailijasi hankkivat linkkejä, voit iskeä samaan suoneen ja ”varastaa” tilaa itsellesi.

Aktiivisesta “vakoilusta” eli linkkien seurannasta on seurannut joskus jotain hyvääkin. Syksyllä 2020 eräs Myyntikuution työntekijä huomasi Ahrefsiä seuraamalla massiivisen spämmilinkkihyökkäyksen, eli negatiivisen SEO:n iskun. Lähes jokainen internetissä esillä olevista suomalaisista digimarkkinointitoimistoista oli samanaikaisesti saanut satoja hämäräperäisiä linkkejä pitkälti samoilta domaineilta. Linkkejä oli niin “hakukoneoptimointi kaupungissa x” kuin “hakukoneoptimointi aikuisviihde” -tyylisillä ankkureilla eli linkkejä sisältävillä lauseilla tai teksteillä.

Onneksi päivitimme asiasta ajoissa LinkedIniin, ja moni markkinointitoimisto sai siivottua nämä spämmilinkit listoiltaan. (Tämä onnistuu mm. Google Search Consolen avulla, disavow links -työkalua hyödyntäen.) Ei siitä sen enempää. Negatiivisesta hakukoneoptimoinnista on tulossa pian oma artikkelinsa, joten tämä blogi kannattaa laittaa ehdottomasti seurantaan.

Millainen on hyvä linkki?

Nyt kun linkeistä, niiden rakenteesta ja kaikesta niihin liittyvästä ollaan jauhettu jo yli 900 sanan verran, on syytä pohtia myös sitä, millainen hyvä linkki konkreettisesti on. Backlink itsessään ei vielä autuaaksi tee, vaan sen on oltava myös laadukas. Koska eihän kukaan halua päätyä leikkisästi dark webiksikin kutsutulle Googlen hakukonetulosten toiselle sivulle? Eihän?

Mutta mistä ja miten tunnistaa laadukkaan linkin? Edellä esitettyyn kysymykseen löytyy internetin ihmeellisestä maailmasta runsaasti vastauksia, joista pyrin seuraavaksi koostamaan mahdollisimman helposti ymmärrettävän listauksen.


1. Linkittäjä on luotettava. Sivuston, jolle linkität, pitää olla hakukoneiden (esim. Google ja Yahoo!) silmissä luotettava. Yksi luotettavuuden mittari on se, kuinka korkealla sivusto tulee vastaan oman alansa hakukonetuloksissa. Luotettavuutta voidaan arvioida myös Page Authorityn (PA) ja Domain Authorityn (DA) avulla. Lyhyesti sanottuna PA ja DA ovat MOZ:in kehittämiä 0–100 pisteen arvosteluasteikkoja, jotka pyrkivät laskemaan sivuston linkkien laatua ja luotettavuutta. Jokaisella hakukoneoptimointityökalulla on omat mittarinsa, SEMRushilla DA ja DR, Ahrefsillä DR ja UR jne. Yleensä ne ovat indeksoituna välillä 0 – 100, joten pisteytyksen seuraaminen on aika yksinkertaista.

2. Linkki on suosittu. Tämä tarkoittaa lyhyesti ja ytimekkäästi sitä, että myös muut sivustot linkittävät samaa linkkiä.

3. Linkki on tekstimuodossa. Kuvamuodossa oleva linkki ei lähtökohtaisesti tuota niin hyviä tuloksia, kuin tekstimuodossa oleva linkki.

4. Lähteessä käsitellään samaa aihetta kuin sivustollasi. Linkin olisi siis hyvä tulla sivustolta, jossa kirjoitetaan samasta aiheesta kuin omalla kotisivuillasi.

5. Ankkuritekstissä esiintyy avainsana. Linkin ankkuritekstissä on enemmän kuin suotavaa esiintyä sama sana, jolla halutaan näkyä hakutuloksissa. Jos linkkiä luodaan esimerkiksi helsinkiläiselle rakennusfirmalle ja sanat, joille näkyvyyttä halutaan ovat rakentaminen ja Helsinki, voi ankkuriteksti olla esimerkiksi

<a href=”www.rakennusliikemikkonen.fi/rakentaminen-helsinki”>Rakentaminen Helsinki</a>

6. Linkittävä sivusto ei ole pakattu täyteen muita linkkejä. Jo aiemmin mainittujen linkkilistojen tehokkuus on hyvin kyseenalaista.


Listauksen lähteet: Hakukonemaailma, Neil Patel, Zoner

Niin mistä niitä linkkejä nyt sitten saa?

Jotta tästä tekstistä jäisi mahdollisimman selkeästi ja ytimekkäästi sen ydinviesti mieleen, suoritetaan klassinen loppuyhteenveto. Aiheena luonnollisesti se, mistä niitä kullanarvoisia linkkejä saakaan hankittua ja miten.

Linkkejä voi siis ostaa rahalla, pyytää sähköpostin avulla tai käydä lisäämässä omatoimisesti haluamilleen sivustoille. Tärkeää on muistaa, että linkin tulee olla riittävän laadukas ja sen olisi hyvä täyttää mahdollisimman moni aiemmin esitetyistä kriteereistä.

Tapoja on siis monia, aivan kuten on tekijöitäkin.

Jos haluat apua hakukoneoptimoinnin suunnittelussa, käänny rohkeasti ammattilaisen puoleen.

Myyntikuutio tarjoaa maksuttomia 30-min strategiapalavereita, joiden aikana voimme suunnitella yrityksellesi vedenpitävän SEO-strategian seuraavan vuoden ajaksi. Toteutit sitä sitten itse, meidän, tai nykyisen markkinointikumppanisi kanssa.

Tekstin kirjoittanut: Jyri Sulander ja Alvar Yrjölä

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Haluatko laittaa myyntisi kuntoon jo toukokuun aikana?

Valjasta digitaalinen myynti osaksi kasvustrategiaasi!

Haluat varmasti tietää, miten voitat kilpailijasi netissä? Jätä yhteystietosi alle niin pääset katsomaan videon. Videolla kerromme miten digitaalinen myynti oikeasti toimii ja kuinka helposti pystyt voittamaan kilpailijasi netissä jo tänään.