fbpx

Sähköpostimarkkinointi

Tehokas mainonta ja markkinointi nielee helposti aikaa ja rahaa, jotka ovat muutoinkin monella yrittäjällä kortilla. Perinteisillä markkinointikanavilla, kuten TV:llä, radiolla ja printtilehdillä on yhä oma roolinsa markkinointiviestinnässä, mutta ne valitettavasti ovat usein kalliita tapoja saada oma viestinsä näkyville.

Sähköpostimarkkinointi sen sijaan on todella kustannustehokasta: halvimmillaan sen ainoat kustannukset ovat varsinaisesta työstä, eli sähköpostien kirjoittamisesta koostuvat henkilökulut. Jokaisen pienen yrityksen ja yksityisyrittäjän on syytä ottaa haltuun sähköpostimarkkinoinnin alkeet, mutta yhtä lailla myös suuret yhtiöt voivat hyödyntää emailia osana markkinointiviestintäpalettiaan. 

Do’s and don’ts sähköpostimarkkinoinnissa

Sähköpostimarkkinointi herättää pelkästään käsitteenä jo monenlaista vastakaikua. Pahimmillaan se voi tarkoittaa merkityksetöntä roskapostitulvaa (eli spämmiä), mutta parhaimmillaan se on tarkoin suunnattua ja segmentoitua asiakasviestintää, jolla saa aikaan merkittäviä tuloksia minimaalisella taloudellisella panostuksella.

Sähköpostimarkkinointi pahimmillaan:

  • se on kasvotonta – sama viesti tuhansille vastaanottajille
  • se ei tavoita ketään – viestit jäävät roskapostisuodattimiin
  • se on laitonta, tai ainakin hyvien tapojen vastaita – en ole antanut lupaa markkinointiin

Ne roskapostikansiostasi löytyvät viestit, joissa kaupitellaan jos jonkinlaisia ihmelääkkeitä huonolla englannin kielellä, ovat esimerkkejä siitä, miten sähköpostimarkkinointia ei tule tehdä – jokainen yllä lueteltu kohta nimittäin pätee niihin ja valitettavasti juuri nämä spämmiviestit leimaavat usein koko sähköpostimarkkinoinnin maineen.

Sähköpostimarkkinointi parhaimmillaan:

  • se on yksilöllistä – viestin sisältö on suunnattu juuri vastaanottajalle
  • se huomataan ja luetaan – asianmukaisesti toteutettu sähköpostimarkkinointiviesti saavuttaa aina vastaanottajan, eikä jää roskapostilaatikoihin
  • se noudattaa hyviä markkinointitapoja – vastaanottajat ovat hyväksyneet aktiivisesti tai passiivisesti markkinointiviestien saamisen

Kuinka luoda hyvä sähköpostimarkkinointikampanja?

Ellei liiketoiminta perustu vain muutamaan yhteistyökumppaniin, sähköpostimarkkinointia on turha edes suunnitella toteuttavansa omin käsin vain näppäimistön ja sähköpostilaatikkonsa avulla, vaan avuksi kannattaa ottaa heti alkumetreiltä lähtien jonkinlainen email-markkinointityökalu, kuten MailChimp tai ActiveCampaign. Näiden avulla viestin voi yksilöidä asiakassegmenttien mukaan, jolloin viesteistä tulee merkityksellisempiä vastaanottajan näkökulmasta – kasvottomat massaviestit eivät herätä juurikaan kiinnostusta kenessäkään.

GDPR-asetuksen myötä markkinointiviestejä ei voi lähetellä ihan kenelle tahansa. Nyrkkisääntö on, että markkinointisähköpostien lähettämiseen tulee pyytää aina vastaanottajan lupa. Sähköpostilistalle liittyminen tai tilauksen yhteydessä “haluan saada uutisia sähköpostiini” -painikkeen raksittaminen lasketaan luvan saamiseksi. Yksityishenkilöiden kohdalla asia on erityisen tärkeää, sillä useimmiten ihmisten henkilökohtaiset sähköpostiosoitteet eivät ole julkista tietoa. 

B2B-markkinoinnissa onkin enemmän liikkumavaraa, sillä usein päättäjähenkilöiden yhteystiedot ovat näkyvillä yritysten nettisivuilla. Jos markkinointiviestin lähettäminen tietylle yrityksen päättäjähenkilölle on selkeästi perusteltavissa, on sähköpostimarkkinointi hyvien tapojen mukaista. On kuitenkin syytä muistaa, että vastaanottajalla on aina täysi oikeus poistua sähköpostimarkkinointilistoilta, kun tämä itse haluaa.

Esimerkki: Autoja liisaava yritys lähestyy markkina-alueensa kuljetusyrityksiä sähköpostitse. Yritys on kerännyt kuljetusyritysten toimitusjohtajien julkiset sähköpostiosoitteet email-markkinointityökaluun ja kohdentaa viestinsä toimitusjohtajille käyttäen muutamaa tarkentavaa asiakassegmenttiä. Yritys lisää markkinointiviestinsä loppuun painikkeen, jota painamalla toimitusjohtaja voi halutessaan poistua sähköpostilistalta.

Suunnittele huolella – teet ensivaikutelman vain kerran

Sähköpostimarkkinointi ei ole rakettitiedettä, mutta jokainen markkinointiviesti on syytä lukea (ja luetuttaa) ajatuksella läpi monen monta kertaa ennen lähettämistä. Toimiva viesti on napakka, mielenkiintoa herättävä, räätälöity vastaanottajan tarpeisiin ja sopivan lyhyt, jotta sen ydinviesti välittyy sekunneissa vastaanottajalle.

Myyntikuutio on suunnitellut ja toteuttanut asiakkailleen lukuisia sähköpostimarkkinointikampanjoita, jotka ovat tuottaneet konkreettisia tuloksia. Jos siis haluat tehdä parhaan mahdollisen ensivaikutelman sähköpostiviesteilläsi, ota meihin yhteyttä, niin laitetaan markkinointikoneistosi liikkeelle.

Haluatko laittaa myyntisi kuntoon jo toukokuun aikana?

Valjasta digitaalinen myynti osaksi kasvustrategiaasi!

Haluat varmasti tietää, miten voitat kilpailijasi netissä? Jätä yhteystietosi alle niin pääset katsomaan videon. Videolla kerromme miten digitaalinen myynti oikeasti toimii ja kuinka helposti pystyt voittamaan kilpailijasi netissä jo tänään.