fbpx

Podcastit markkinoinnissa – hyödynnä puheen voima

Podcastit markkinoinnissa - Mikä toimii?

Podcast.

Etenkin iPhone-käyttäjille täällä kotimaassa sana merkitsi pitkään sitä oudon näköistä violettia applikaatiota, jolla ei tehnyt mitään. Vuonna 2021 tilanne on kuitenkin toinen – ja musiikin lisäksi kulutetaan yhä enenevässä määrin erilaista audiosisältöä, äänikirjoista podcasteihin ja muihin puheohjelmiin. Podcastit, eli verkossa julkaistavat äänitallenteet, ovat kiinnittäneet niin henkilövaikuttajien kuin yritystenkin mielenkiinnon. Syystäkin, sillä nyt niitä kulutetaan.

Yhdysvalloista hyökyaallon lailla viime vuosina kuuntelijoita raivanneet podcastit ovat jo merkittävä keino vaikuttaa kuulijoihin myös Suomen maalla. Markkinoijalle podcastit ovat asia, joka tulee käyttää kulmatoimiston suurennuslasin alla ja pohtia kannattaisiko omassa sisältömarkkinoinnissa antaa sijaa tälle trendaavalle tekemiselle. 

Mielestämme kyllä!

Perustaako oma podcast? 

Mikrofoni ja pari kaveria neukkariin puhumaan, ei kai siinä sen kummempaa?

Periaatteessa ei. Podcastin aloittaminen on oikeasti näin yksinkertaista (eli tarvitset myös tietokoneen ja editointiohjelman sekä jakelupaikan), mutta eri asia on, sopiiko tällainen spontaanius yleisiin toimintamalleihisi. Parhaisiin tuloksiin pääset nimittäin suunnittelemalla ja luomalla konseptin, aiheista jotka potentiaalisia asiakkaita voisi kiinnostaa. Mitä ajankohtaisempia ja hyödyllisempiä lähestymiskulmia podcastiin keksit, sen parempaa voi sen tavoittavuuskin olla. 

Löytyykö palkkalistoilta sanavalmiit puhujat? Kutsutaanko mukaan työntekijöitä, asiakkaita ja yhteistyökumppaneita? Mitä halutaan viestiä ja ketä tahdotaan auttaa? Promotaanko uutta palvelua vai keskustellaanko perusteellisesti toimialan päivänpolttavista?

Ja jos totta puhutaan, niin kukaan ei halua tänä päivänä kuunnella kohisevaa ääninauhaa, joka on laitettu avokonttorista eetteriin taustamölyjä siivoamatta. Vaihtoehtoja nimittäin löytyy ja tällä tyylillä seuraajien kerääminen eittämättä vaikeutuu. Laadukkuus tässä – laadukkuus kaikessa tekemisessä. 

Mieti siis ainakin näitä, ennen kuin säntäät painamaan rec-nappulaa.

Podcastit osana sisältömarkkinointia

Podcastaamisen voi mieltää osaksi inbound-markkinointia, jossa asiakasta pyritään auttamaan. Inboundia noudattavissa yrityksissä tehdään usein monikanavaista sisältömarkkinointia asiakkaiden ostopolkujen eri vaiheisiin ja tähän yhtälöön podcastit sopivat erinomaisesti. Sen lisäksi, että podcastit mielletään yleensä informatiivisiksi, löytävät ne asiasta kiinnostuneen kohderyhmän. Pitkäjänteisellä työllä kohderyhmä voi muodostua omaksi yhteisöksi, joka jakaa podcastisi ilosanomaa omille tuttavilleen – ja tietoisuus lisääntyy. 

Ajankohtaisen podcast-jakson suunnittelu ja tuotanto ottaa muutaman tunnin – mutta sitä saattaa kuunnella parhaassa tapauksessa tuhannet ihmiset vielä kuukausienkin päästä. 

Mikäs sen parempaa ajankäyttöä ja konkreettisempaa inbound-markkinointia!

Puhuttele ja tavoita podcast-markkinoinnilla

Sisältömarkkinoinnista suurin osa on tekstimuotoista. Lisäksi videosisältö on viime aikoina raivannut palstatilaa, mutta molemmilla näillä on olemassa omat rajoitteensa mitä tulee sisällön  saavutettavuuteen. Äänimuotoinen sisältö mahdollistaa sen kuluttamisen monipuolisemmin erilaisissa tilanteissa, kun näköaisti vapautuu. Mielenkiintoisen podcastin pariin voi hypätä vaikkapa kävelylenkillä, kuntosalilla tai palaverimatkalla autossa – kiireen sekä vapaa-ajan keskellä. 


Sen lisäksi, että podcasteja voi kuunnella oikeastaan missä haluaa älypuhelinten ja kuulokkeiden kanssa, ovat ne sisällöltään usein eläväisempiä käsikirjoitettuun verkkosivusisältöön tai sosiaalisen median postauksiin verrattuna. Tämä mahdollistaa osaltaan vapaammat kädet sisällön suhteen, mikä voi johtaa toinen toistaan mielenkiintoisimpiin keskusteluihin erilaisten vierailijoiden myötä. Mitä mielenkiintoisempi keskustelu ja sisältö saadaan aikaan, sen varmemmin podcastillasi on tulevaisuutta kantaa myös seuraavaan jaksoon. 

Podcastin myötä voitkin kätevästi tavoittaa täysin uutta yleisöä, rakentaa kuvaa asiantuntijuudesta sekä lisätä bränditietoisuutta. 

Podcast, blogi vai molemmat?

Onko yritykselläsi jo blogi? Vai pohditko vielä, minkälaista sisältömarkkinointia haluat tuottaa? Onko sinne someenkin pakko mennä vai riittäisikö pelkkä podcast?

Sinun ei välttämättä tarvitse olla Sussexin kuninkaallinen, jos haluat keskittyä vain podcastin tekemiseen. Paras yhdistelmä markkinointimielessä on kuitenkin käyttää monipuolisesti eri kanavia, liiketoimintasi tavoitteitasi palvelemaan. 

Podcastin kautta voit esimerkiksi ohjata kuuntelijan lukemaan aiheesta lisää verkkosivuillesi. YouTube taas on erinomainen keino saavuttaa lisää yleisöä, jos podcast-äänityksen lomassa laittaa videokameran töihin. Voit myös herättää keskustelua kannustamalla kuuntelijoita twiittaamaan, tai muuten vain mainostaa sosiaalisen median kanavissa tulevaa jaksoa. 

Omalle podcastille on olemassa myös nopeasti kokeiltavia vaihtoehtoja. Mikäli resurssit eivät tällä hetkellä riitä, tai haluaisit tutustua podcast-maailmaan kevyemmin, voit esimerkiksi

  • Vierailla jonkun toisen podcastissa – joko itse tai yrityksesi työntekijän toimesta. Myös tätä kautta pääset valloittamaan uutta asiakasryhmää mielipiteilläsi tai ratkaisuillasi. 
  • Lähteä sponsoriksi jonkun muun podcast-sarjaan tai jaksoon. Kun löydät kohderyhmääsi puhuttelevan tekijän, voit miettiä ja ehdottaa molempia tahoja palvelevaa yhteistyötä halutun teeman ympärille.

Lisää liikennettä – 3 tärppiä podcastien hakukoneoptimointiin

Podcast-jakson julkaisemista voi verrata dominopalikan tönäämiseen. Kun taustatyöt on tehty hyvin ja touchi on niin sanotusti kohdallaan, alkaa palikkaa jossain kohti kaatumaan mallikkaasti. Suosittu podcast-jakso tavoittaa kuulijat ääniaalloista ja verkkosivusurffarit Googlesta. 

Siispä, taustatyöt on hyvä aloittaa SEO:sta. 

1. Podcastin hakukoneoptimointi kannattaa 

Etenkin hakukoneoptimoinnin eli SEO:n näkökulmasta podcastit ovat mahtava lisä markkinoijan työkalupakkiin. Sen lisäksi, että yksittäisen podcast-jakson optimoimalla varmistat sille maksimaalisen löydettävyyden, vetää saavutettu hakukonenäkyvyys koko brändiäsi enemmän yleisön tietoisuuteen. 

Varsinaista win-win-toimintaa!

2. Puhu niin, että Googlekin kuulee

Keskustelit eilen ystäväsi kanssa robotti-imurin hankkimisesta. Se, että somessa alkoi tänään vyörymään sinulle kohdistettua siivousvälinemainontaa, ei ole sattumaa. Suomen kieli on yksi maailman vaativimmista, mutta Google on pelottavan nopea oppimaan.

Podcastiakin tehdessä kannattaa siis muistaa kriittisimmät hakusanat ja relevanteimmat aiheet, sillä hakukoneet skannaavat tekstin lisäksi myös puhetta. Älä ole robotti, mutta muista mitä olet tavoittelemassa.

3. Optimoi avainsanat, muotoile otsikot, kirjoita kuvaukset

Podcastin hakukoneoptimointi on periaatteessa virtaviivaista. Tärkeintä on selvittää hakusanat, jotka saat ympättyä myös otsikkoon. Jos olet joskus käyttänyt Amppareita, klikkaat sieltä auki todennäköisesti ne uutiset, joiden otsikot “kolahtaa”. Sama pätee kaikkeen sisältömarkkinointiin ja siten myös podcasteihin. 

  • Valitse ne avainsanat, joilla kohderyhmäsi oikeasti hakee tietoa. Perusta tekemäsi hakusanaoptimointi dataan, ja mieti millä termeillä haluat podcastisi tai sen jakson löytyvän. 
  •  Kirjoita podcastista tiivistelmä kirjallisesti ja luo kullekin jaksolle oma sivu verkkosivustolle tai blogiin. Voit myös kirjoittaa halutessasi koko podcastin sisällön auki – ja saada näin lisää haluttua sisältöä verkkoon. 
  • Käytä valittuja avainsanoja podcastin ja sen sivun otsikoinneissa sekä URLissa, kuvien nimissä ja kuva- sekä leipäteksissä. Älä ole ylimalkainen – vaan käytä niitä luonnollisesti. 

Podcast ja Google ne yhteen soppii, huomenna mennään äänityskoppiin!


Antoisaa matkaa podcastien maailmaan!

Oletko jo käyttänyt podcasteja markkinoinnissa? Haluatko lukea lisää markkinointitoimenpiteistä, joita vuonna 2021 kannattaa tehdä? 

Tutustu lisää tästä

Lähteitä:

https://www.entrepreneur.com/article/358877

https://influencermarketinghub.com/podcast-marketing/

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Haluatko laittaa myyntisi kuntoon jo toukokuun aikana?

Valjasta digitaalinen myynti osaksi kasvustrategiaasi!

Haluat varmasti tietää, miten voitat kilpailijasi netissä? Jätä yhteystietosi alle niin pääset katsomaan videon. Videolla kerromme miten digitaalinen myynti oikeasti toimii ja kuinka helposti pystyt voittamaan kilpailijasi netissä jo tänään.