fbpx

Blogi

Myyntikuution blogista löydät digitaalisen markkinoinnin uusimmat trendit ja hyödyllisimmät opastukset helposti pureksittavassa muodossa. Julkaisemme blogiin kirjoituksia joka viikko.

Esittelyssä: Parhaat ilmaiset markkinoinnin automaation työkalut 2021

Markkinoinnin automaation työkalut

Kuluneen vuoden aikana moni yritys on varmasti havahtunut markkinointistrategioiden päivittämiseen sekä ovat ryhtyneet etsimään hanakammin keinoja tehokkaampaan tekemiseen. Ilmaiset markkinoinnin automaation työkalut ovatkin loistava tapa säästää rahaa samalla toimintaa tehostaen erityisesti pienissä organisaatioissa, joiden budjetti on hyvin rajallinen. Oikeiden työkalujen löytäminen ei kuitenkaan ole helppo tehtävä, sillä erityyppisten myynnin ja markkinoinnin työkalujen tarjonta on suoraan sanottuna räjähtänyt käsiin viimeisten vuosien aikana.

Markkinoinnin automaatiosta onkin tullut tärkeä ominaisuus modernille liiketoiminnalle: mahdollisuus luoda nopeasti esimerkiksi automatisoituja uutiskirjeitä ja sähköpostikampanjoita on arvokasta, ellei jopa välttämätöntä, kilpaillakseen nopeatempoisessa liiketoimintaympäristössä. Kaikkea ei toki kannata, eikä voikaan, automatisoida, mutta automaation avulla voidaan vapauttaa henkilökunnan aikaa johonkin muuhun tuottavampaan ja yrityksen kannalta tärkeään toimintaan.

Mikäpä markkinointitiimi ei haluaisi käyttää tehokkaammin resurssejaan, kohdentaa viestinnän sisältöä henkilökohtaisemmaksi samalla parantaen yrityksensä tulosta? Apuna tähän on markkinoinnin automaatio, jolla viitataan nimensä mukaisesti teknologian hyödyntämistä erilaisissa markkinointiin liittyvissä prosesseissa. Tällaisia toimintoja voivat olla esimerkiksi sähköpostimarkkinointi, sosiaalisen median kampanjat sekä datanhallinta.

Mitä on markkinoinnin automaatio?

Markkinoinnin automaation tehtävä on vahvistaa ja automatisoida säännöllisesti toistuvia prosesseja, luokitella myyntiliidejä ja yrityksestä kiinnostuneita asiakkaita sekä pitää yllä potentiaalisten asiakkaiden mielenkiintoa yritystä kohtaan. Markkinointiautomaation työkalut vähentävät markkinointitehtäviin kuluvaa aikaa automatisoimalla markkinointiin liittyviä työtehtäviä, kuten sähköpostimarkkinointia, liidien luomista ja myyntitoimintaa. 

Tarkoituksenmukaisella ja oikea-aikaisella markkinoinnin automaatiolla myös sinulla on mahdollisuus rakentaa luottamusta ja hyvää brändi-imagoa potentiaalisten asiakkaidesi keskuudessa. Markkinoinnin automaatio toimii myös kaikkien myynti- ja markkinointitehtävien parissa työskenteleville keskitettynä tietokantana, mikä helpottaa CRM-ohjelmistojen saumatonta integrointia.

Googlaillessasi aihetta, huomaat että markkinoinnin automaatioon soveltuvia työkaluja on lukuisia. Tässä artikkelissa löydät tunnetuimmat järjestelmät sekä niiden käyttötarkoitukset, unohtamatta huomioonotettavia seikkoja oikeaa työkalua valitessa.

Hubspot

Hubspot on yksi markkinoiden johtavista markkinoinnin automaatiojärjestelmistä. Sen ajatus perustuu markkinoinnin inbound-ajatteluun, jossa asiakkaan kiinnostus herätetään ensisijaisesti hyödyllisen ja mielenkiintoisen sisällön avulla.

Hubspot tarjoaa käyttöösi hyödyllisiä työkaluja, muun muassa sähköpostimainontaan, laskeutumissivujen rakentamiseen, sosiaalisen median markkinointiin ja konversioanalyysiin liittyen. Markkinoinnin automaatio-ohjelmistojen lisäksi Hubspot tarjoaa CRM-, myynti- ja asiakaspalveluratkaisuja, joiden avulla pystyt muun muassa seuraamaan ja mittaamaan markkinointi- ja myyntianalytiikkaa. Seuranta voi auttaa merkittävästi markkinointi- ja myyntitiimiäsi esimerkiksi kylmissä puheluissa, inbound- ja outbound- markkinoinnissa mutta myös täysin perinteisessä mainonnassakin. Hubspot tarjontaan kuuluvat myös Facebook- ja Instagram-mainokset.

Markkinoinnin automaatio ei ole ainoastaan sähköpostimarkkinointia varten. Siinä missä ActiveCampaign ja MailChimp ovat ensisijaisesti kyseiseen tarkoitukseen, Hubspotin ominaisuudet painottuvat CRM:n ja asiakkuuksien hallinnan ympärille. Toisin kuin ActiveCampaignissa, CRM-ominaisuus löytyy myös Hubspotin ilmaisversiosta. Maksullisissa vaihtoehdoissa Hubspotin etuina korostuvat ominaisuudet, jotka mahdollistavat kosketuksen asiakasrajapintaan esimerkiksi livechatin kautta. Mikäli aikomuksesi on etsiä automaatiotyökalua erityisesti CRM- sekä asiakaspalvelutarpeisiin, Hubspot tarjoaa tähän erinomaisen alustan.

Hubspot tarjoaa kaksi erilaista maksusuunnitelmaa – sekä ilmaisen että maksullisen version. Voit siis aloittaa markkinointiprosessiesi automatisoinnin Hubspotin kanssa pienin askelin ilman suurta rahallista alkupanostusta! 

Mailchimp

Myös MailChimp on kasvattanut suosiotaan ja on myös yksi suosituimmista sähköpostimarkkinonnin työkaluista. MailChimp onkin hyvin kattava markkinointialusta, jolla on paljon loistavia ominaisuuksia, jotka auttavat käyttäjää tavoittamaan asiakkaansa esimerkiksi tuotesuositusten, tervetulosähköpostien ja tilausilmoitusten kautta.

Ilmaisen MailChimpin käyttäjillä on pääsy esimerkiksi sähköpostikampanjatoimintoihin, valmiiksi rakennettuihin sähköpostialustoihin, A/B -testaukseen ja seuranta-analytiikkaan. Markkinoinnin automaation lisäksi MailChimp tarjoaa erilaisia CRM-toimintoja ja asiakastietojen hallintaa.  

Kolme erillistä maksusuunnitelmaa lupaavat juuri oikean kokonaisuuden erilaisten yritysten tarpeisiin, mutta jo ilmainen versio on hyvin antelias: ilmaisen version avulla voit lähettää jopa 12 000 sähköpostia 2000 tilaajalle kuukaudessa! 

Drip

Drip tarjoaa käyttäjilleen täyden valikoiman automaattisia sähköpostimarkkinoinnin ja monikanavamarkkinoinnin työkaluja. 

Dripin ilmaisversio sisältää muun muassa helppokäyttöisen sähköpostinrakentajatyökalun, automaation ja massamainontakampanjat. Automatisointityökalujen lisäksi Drip tarjoaa myös personointi- ja seurantatyökaluja, jotka auttavat tarjoamaan osuvampaa sisältöä juuri oikealle kohderyhmälle. Ilmaisversion avulla voit lähettää jopa 100 tilaajalle rajoittamattomasti sähköpostiviestejä!

Zapier

Zapier toimii hyvänä lisänä, mikäli käytössäsi on samanaikaisesti useita sovelluksia. Sen ydintehtävä on integroida sovelluksesi ja delegoida tietyt tehtävät kullekin työkalulle. Järjestelmä on yhteensopiva yli 2,000 ohjelmistolle ja tarjoaa mahdollisuuden tehdä lukuisia automaatioyhdistelmiä näiden välillä. Mikäli käytössäsi on useita sovelluksia, jotka löytyvät Zapierin palvelukatalogista, on se erinomainen työkalu lisäämään työsi tuottavuutta.

Zapier yhteenvetona:

  • Viikottaiset päivitykset lisäävät jatkuvasti yhteensopivien sovelluksien lukumäärää Zapierin alustalla
  • Kattaa jo yli 2,000 tunnettua sovellusta, kuten Gmail, Trello, ActiveCampaign sekä MailChimp
  • Ilmaisversio mahdollistaa testikäytön rajallisella sovellusmäärällä, maksulliset versiot tarjoavat vaihtoehtoja isompiin tarpeisiin – riippuen käytössä olevien ohjelmien määrästä
  • Jokaisen sovelluksen välinen integraatio ei kuitenkaan ole mahdollista

Omnisend

Omnisend on ehdoton ykkösvaihtoehto verkkokauppatoimintaan (eCommerce) erikoistuville yrityksille. Sovelluksen integraatiomahdollisuudet mahdollistavat markkinoinnin automaation sulavasti sosiaalisen median lukuisissa eri kanavissa, kuten Facebookissa, Instagramissa ja Whatsappissa. Omnisend on käyttöjärjestelmältään simppeli ja automatisoitujen sähköpostien luominen on helpompaa kuin useilla kilpailijoilla, sillä järjestelmä sisältää valmiin kirjaston muokattavissa oleville mailipohjille.

Omnisend tiivistettynä:

  • Soveltuu erityisesti myyntikeskeiselle, verkkokauppatoimintaan erikoistuvalle organisaatiolle
  • Valmis kirjasto eri tarpeisiin soveltuville sähköpostipohjille
  • Integraatiomahdollisuus sosiaalisen median kanavissa

ConvertKit

ConvertKit erottuu räikeästi edellämainituista, yrityskäyttöön tarkoitetuista automaatiojärjestelmistä. Sen perusideana on toimia tukena sisällöntuottajille sekä bloggareille. Vaikka ConvertKit ei varsinaisesti ominaisuuksilla juhli, tarjoaa se mahdollisuuden luoda esimerkiksi räätälöityjä automaattimaileja sekä seurata markkinointikampanjan onnistumista klikkauksien määrän sekä rekisteröitymislomakkeiden täyttöjen kautta.

ConvertKit tiivistettynä:

  • Erittäin helppokäyttöinen palvelu, joka on kohdennettu sisällöntuottajille sekä bloggareille
  • Ominaisuuksien puutteiden vuoksi ei sovellu esimerkiksi asiakashallintaan
  • Mainio työkalu esimerkiksi blogisivun liikenteen seurantaan sekä sen kasvattamiseen

Mutta kuinka valita oikea markkinoinnin automaation työkalu tarpeisiisi?

Koska markkina tarjoaa lukuisia vaihtoehtoja markkinointiprosessien tehostamiseen, on tärkeää priorisoida ja tiedostaa omat käyttötarpeet, joihin valittu järjestelmä tarjoaa ratkaisuja ominaisuuksineen. Huomioitavia aspekteja ovat esimerkiksi yrityksen sähköposti- sekä sisältömarkkinoinnin käyttö, sosiaalisen median hyödyntäminen ja asiakkuuksien hallinnan tarve. Vaikka tietyt automaatiosovellukset jakavat samoja piirteitä, ovat niiden painopisteet usein eri ominaisuuksissa – nämä pienet erot kallistavat vaa’an ratkaisevasti sovellusta valittaessa.

Myös yrityksen koolla ja järjestelmän käytön määrällä on väliä automaatiotyökalua sekä sen oikeaa versiota etsiessä. Osa järjestelmistä voi olla jopa ilmaisia, mikäli kuukausittaisten sähköpostien sekä vastaanottajien määrä on tarpeeksi alhainen. Mitä suurempi yritys, sitä suuremmalla todennäköisyydellä myös markkinoinnin kohderyhmä on suurempi.

Yksi asia on kuitenkin varmaa – tarjontaa löytyy riittävästi jokaiseen tarpeeseen. Toimialaan valuu rahaa jo vuosittain jo yli $4 miljardia, eikä saturaatiota ole näkyvissä; vuosittaisen kasvun arvellaan olevan kuluvalla vuosikymmenellä jopa lähes 10 %.

Tarvitsetko apua markkinoinnin automaation kanssa?

Digimarkkinointi ja markkinoinnin automaatio on mullistava keksintö, joka on luonut paljon huimia mahdollisuuksia. Me Myyntikuutiolla ymmärrämme, että digitaalisen markkinoinnin kenttä on haasteellinen nopeatempoisen kehityksen ja moniulotteisen kokonaisuuden ansiosta. Eri kanavia ja lähestymistapoja on nykyään niin paljon, että oikeat, tulosta tuovat ratkaisut voivat olla vaikeita löytää. Me olemme kuitenkin digitaalisen myynnin ja markkinoinnin edelläkävijöitä ja seuraamme alan kehitystä tarkasti – emmekä pelkää kulkea omaa polkua.

Me olemme tottuneet tekemään asian hieman omalla tavallamme. Myynti on meille tärkeintä. Numerot – varsinkin ne, joiden perässä on euron merkki – ovat meille tärkeitä. Me voimme auttaa myös sinua markkinoinnin automatisoinnissa alusta loppuun. 

Kiinnostuitko? Haluaisitko kuulla lisää siitä, kuinka me voimme tuoda kallisarvoisia myyntiliidejä ja kasvattaa yrityksesi tulosta markkinoinnin automaation avulla?

Meillä tulokset puhuvat puolestaan.

1 ajatus aiheesta “Esittelyssä: Parhaat ilmaiset markkinoinnin automaation työkalut 2021”

  1. Paluuviite: 5 Vinkkiä paremman sähköpostikampanjan luomiseen | Myyntikuutio

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *