fbpx

Paras strategia hakusana-analyysiin? Hyödynnä pitkän hännän avainsanat!

Myyntikuutio-blogi_longtail_2

Jos olet joskus puhunut tai lukenut hakukoneoptimoinnista, olet varsin todennäköisesti törmännyt myös long tail -hakutermiin, eli suomeksi pitkän hännän hakulausekkeeseen. Mutta mikä tuo pitkän hännän hakulauseke varsinaisesti on, mistä se koostuu, missä sitä kannattaa käyttää ja miksi se voi olla hyödyllinen? Näihin kysymyksiin vastaamme tässä tekstissä. Enjoy!

Lähdetään liikkeelle siitä, että päivän aiheemme termi on ehkä jokseenkin harhaanjohtava, varsinkin jos puhutaan long tail -hakusanasta. Pitkän hännän hakulausekkeesta puhuttaessa ollaan jo huomattavasti lähempänä totuutta, sillä kyse on yleisesti juuri useamman sanan muodostamasta hakulausekkeesta, ei yhdestä avain- tai hakusanasta. 

Tietenkään yhden yksittäisen sanan muodostama long tail -hakutermi ei missään nimessä ole tavatonta tai erikoista, vaan long tail -hakusana tarkoittaa terminä enemmänkin tilastollisen normaalijakauman pitkää häntää, eli pienivolyymisiä hakulausekkeita, joita on todella runsaasti.

Harhaanjohtaminen on siis alkanut, vaikka ei olla päästy juurikaan ingressiä pidemmälle. Hienoa!


Termi atomeiksi: mikä on pitkän hännän avainsana?

Pitkän hännän avainsana on siis useammasta sanasta muodostuva hakulauseke ja tällaisilla lausekkeilla käyttäjät tekevät hakuja esimerkiksi Googlessa. Atomeiksi purettuna yksittäinen avainsana muuttuu pitkän hännän avainsanaksi, kun siihen tehdään jonkinlainen täsmentävä lisäys. Käytännön esimerkkinä menköön tämä: sen sijaan, että käyttäjä googlaisi termiä ”kahvila Porvoo” hän tekeekin hakuunsa tarkennuksen ja googlaa ”vegaaninen kahvila Porvoo”.

Luonnollisesti pelkällä ”kahvila” termillä tehdään runsaasti enemmän hakuja, mutta sillä hakusanalla on todennäköisesti myös huomattavasti enemmän kilpailua, kuin ”vegaaninen kahvila” hakusanalla. Pitkän hännän hakusana on siis lyhyesti sanottuna varsin oleellinen avainsana tai -lauseke, jolla on vähemmän kilpailua kuin varsinaisella päähakusanalla.

Edellä mainitusta syystä pitkän hännän avainsanat nousevatkin todella suureen arvoon, kun mennään alalle, jossa kilpailua on runsaasti. Esimerkkejä tällaisista aloista ovat muun muassa ravintolat, kahvilat ja vaateliikkeet. Pitkän hännän avainsanoilla voit saada merkittävän edun kilpailijoihisi nähden, vaikka et sijoittuisikaan pääaasiallista hakutermiä googlattaessa hakukoneen tuloksissa ensimmäiselle sivulle.

Uniikkeja palveluita vai peruskauraa – miten long tail -hakuja saa napattua?

Vaikka pitkän hännän avainsanoja käyttämällä voikin saada aikaan merkittäviä tuloksia suhteellisen helposti, eivät ne silti voi sisältää aivan mitä tahansa sanoja. Yleisesti ottaen long tail -hakusanojen kannattaa olla ytimekkäitä, kuvaavia ja jonkin erikoisuutesi sisältäviä. Kannattaa siis miettiä, mikä on sinun tapauksessasi se asia, joka nostaa kuluttajan silmissä yrityksesi tai palvelusi kilpailijoidesi edelle. Edellisessä osiossa käytetyssä porvoolaisen vegaanikahvilan esimerkissä Porvoo ja kahvila ovat ytimekkäitä ja kuvaavia termejä, kun taas vegaaninen on se varsinainen koukku, joka nostaa sinut potentiaalisten asiakkaidesi tekemien Google-hakujen kärkeen.

Toki on syytä huomioida, että porvoolainen vegaanikahvila on melko yksityiskohtainen haku, mutta pitkä häntä voi olla huomattavasti yleisempääkin asiaa. Omat erityispiirteet kannattaa tietenkin nostaa aina esiin ja yksityiskohtaisiin hakuihin vastaava bisnes on vahvoilla long tail -hauissa, mutta siitä huolimatta aivan perusasioistakin saa muodostettua toimivia pitkän hännän hakusanoja. Long tail -haku voi hyvin perustua esimerkiksi yrityksesi sijantiin tai toimialaan, esimerkiksi ”Porvoo kahvila vanha kaupunki”.

Tiivistettynä: vaikka omat erikoisuudet ja erottuvuudet kannattaa nostaa aina esiin, ei aina tarvitse olla se markkinoiden uniikein lumihiutale, jotta voi napata long tail -hakuja taskuunsa.


Miksi pitkän hännän hakusanoja kannattaa käyttää?

Pitkän hännän hakusanojen käyttäminen on hakukoneoptimoinnin kannalta varsin mieluisaa puuhaa. Niiden keskuudessa kilpailu on yleisesti melko vähäistä, joten sinun kannaltasi oikean haun tekeviä käyttäjiä on varsin helppo houkutella vierailemaan sivustollesi.

Vaikka kilpailu onkin vähäistä, voivat pitkän hännän hakusanat olla parhaimmillaan todella tuottavia. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että long tail -hakusanan käyttö tarkoittaa yleensä sitä, että haun tekijä todennäköisesti tietää jo hyvinkin tarkkaan, mitä hän haluaa. Haun tekijä, ja tällaisessa tapauksessa varsin potentiaalinen asiakas, on siis jo varsin pitkällä ostoprosessissa. Tämän vuoksi long tail -hakuliikenne konvertoi todennäköisesti paremmin kuin pelkän yhden hakusanan mukanaan tuoma orgaaninen kävijäliikenne.

Pitkän hännän avainsanan käyttäminen saattaa tuoda sivuillesi hieman vähemmän liikennettä. Mutta tuo liikenne sisältää prosentuaalisesti todella merkittävän määrän ostohousut jalassa kulkevia hakijoita ja long tail -hakusanojen avulla sinun on myös helpompi vastata asiakkaidesi kysyntään ja tarpeisiin. Simppeliä ja tehokasta.

Missä long tail -hakusanoja konkreettisesti käytetään?

Tekniikkakornerista päivää! Nyt on ehkä paikallaan ottaa hetki happea ja ottaa pikainen katsaus siihen, missä verkkosivuston syövereissä pitkän hännän hakusanoja ja -lausekkeita kannattaa käyttää.

Yleisimpiä paikkoja long tail -hakusanalle ovat verkkosivun lähdekoodiin syötettävä sivun title, joka näkyy myös hakutuloksissa, kuvien nimet ja otsikot, vaihtoehtoinen tekstikenttä, eli niin sanottu alt-teksti, artikkelin otsikot sekä leipäteksti, eli verkkosivujesi varsinainen tekstisisältö. Eli periaatteessa long tail -hakusanoja voi tykittää aivan mielin määrin ties kuinka moneen paikkaan, eikö?

Ei aivan. On syytä huomioida, että vaikka pitkän hännän hakusana saattaa mahtua myös sivun metakuvaukseen tai url-osoitteeseen pääasiallisen avainsanasi lisäksi, kannattaa olla todella tarkkana. Varsinkin urlin kanssa on syytä olla skarppina, ettei se pääse venymään liikaa, joka tekee hakukoneoptimoinnillesi vain ja ainoastaan hallaa. Yksi mahdollisista sudenkuopista on myös niin sanottu ylioptimointi, eli urlin liikatäyttäminen hakusanoilla. Ei hyvä sekään.

Pitkän hännän hakusanat rokkaavat – mutta mistä niitä voi löytää?

Pitkän hännän hakusanat ovat siis oikein käytettynä todella tehokkaita apuvälineitä, jotka tuovat runsaasti konvertiota ja kaiken lisäksi kilpailu niiden keskuudessa on varsin vähäistä. Voisi siis kuvitella, että tällaisten hakusanojen löytäminen on likimain yhtä harvinaista kuin tähdenlennon tai yksisarvisen bongaaminen? Ei oikeastaan.

Yksinkertaisimmillaan hyvien pitkän hännän hakusanojen löytäminen on jopa naurettavan helppoa. Voit testata tätä avaamalla Googlen ja kirjoittamalla hakukenttään oman avainsanasi ja tutkimalla sitä, millaisia ehdotuksia saat. Mikäli Google ei tässä vaiheessa anna toivomiasi variaatioita, asetu hetkeksi asiakkaasi saappaisiin: kysy Googlelta sellaista asiaa, mitä potentiaalinen asiakas kysyisi sinun yrityksestäsi.

Samalla kun googlailet omaa avainsanaasi, kannattaa kurkata rohkeasti myös ”Related Searches” -osioon. Sieltä saatat löytää erittäin arvokasta tietoa siitä, minkälaisia pitkän hännän hakutermejä sinunkin kannattaisi ottaa huomioon tulevia asiakkaita etsiessäsi.

Omatoimisen Google-kikkailun lisäksi on olemassa myös Google Suggest -ehdotuksia läpikäyviä sovelluksia ja työkaluja kuten Revealer, Keyword Finder ja Keywordtool.io.

Muista tämä long tail -hakutermeistä

Pitkän hännän hakusana on siis tehokas ja suhteellisen vähän kilpailtu väline tehostamaan hakukoneoptimointiasi. Se ei tee vielä yksinään autuaaksi eikä nosta yritystäsi automaattisesti kaikkien hakukoneiden kärkeen, mutta oikein käytettynä siinä on runsaasti potentiaalia ja se on syytä hallita kunnolla. Muista kuitenkin, että Suomessa hakukonesijoituksista kilpaillessa pitkä häntä on huomattavasti lyhyempi kuin vaikkapa englanninkielisillä hauilla. Tämä ei ole huono juttu, sillä matalan hakuvolyymin takia myös kilpailu on vähäisempää.

Lisää hakukoneoptimoinnin saloista, markkinoinnista ja digitaalisesta myynnistä löydät Myyntikuution verkkosivuilta ja ennen kaikkea paljon hyödyllistä informaatiota sisältävästä blogistamme.

Kiitos seurasta!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Haluatko laittaa myyntisi kuntoon jo toukokuun aikana?

Valjasta digitaalinen myynti osaksi kasvustrategiaasi!

Haluat varmasti tietää, miten voitat kilpailijasi netissä? Jätä yhteystietosi alle niin pääset katsomaan videon. Videolla kerromme miten digitaalinen myynti oikeasti toimii ja kuinka helposti pystyt voittamaan kilpailijasi netissä jo tänään.