fbpx

Näin kirjoitat lehdistötiedotteen

Näin kirjoitat paremman lehdistötiedotteen

Lehdistötiedotteen tarkoitus ei ole myydä tuotetta tai palvelua, vaikka hyvin tehtynä se sen tekeekin. Esimerkiksi pienyritykselle näkyvyys on hurjan tärkeää, ja sitä lehdistötiedote tuo. Sen avulla voit tavoittaa kohderyhmääsi, joka ei välttämättä vietä päiväänsä Instagramia tai Facebookia selaten. Kaiken kukkuraksi verkkosivusi sijoitus hakukoneessa saattaa kasvaa, mikäli verkkolehteen jaettu lehdistötiedote julkaistaan kera verkkosivuillesi ohjaavan linkin. 

Lehdistötiedote on tehokas tapa lisätä uskottavuutta sekä tunnettuutta. 

Kirjoittaminen voi kuitenkin olla kompastuskivi. Yhdyssanavirheet sekä punaisen langan puuttuminen ei tee vaikutusta toimitukseen, joka päättää siitä, julkaistaanko kirjoittamasi juttu – vaikutus on siis tehtävä niin toimittajaan kuin lehden lukijaan. Kerromme sinulle pian neljä vinkkiä siihen, kuinka viet juttusi läpi paikalliseen lehteen!

Mikä on lehdistötiedote?

Lehdistötiedote on paperiseen lehteen tai nykyaikaiseen verkkolehteen julkaistava juttu, joka on enemmänkin uutinen kuin mainos. Vaikka tiedote kertoisikin selvästi esimerkiksi espoolaisesta yrityksestä, ei sillä suoranaisesti pyritä myymään yrityksen palveluita, vaan enemmänkin kalastella medianäkyvyyttä – lehteä lukevat tuhannet silmäparit ympäri Suomen, vaikka sitä voidaankin jo ajatella vanhanaikaiseksi viestintäkanavaksi. 

Sitä se ei kuitenkaan ole. Paperinen lehti löytyy monen suomalaisen aamupalapöydästä, ja lehden lukeminen verkossa onnistuu niin junassa kuin kampaamossakin. Lehdistötiedotteen aihe voi olla esimerkiksi uuden tuotteen lanseeraaminen, mielenkiintoinen tarina yrittäjästä itsestään tai kaupunkilaisia koskettava tapahtuma, jonka yritys järjestää ensimmäistä kertaa.

Vaikka lehdistötiedote muistuttaa enemmän uutista kuin mainosta, ne eivät silti ole sama asia. Siinä missä uutinen pyrkii saamaan huomiota ja reaktioita lähestulkoon keinolla millä hyvänsä, on lehdistötiedote hyvin merkityksellinen sekä korkean uutisarvon omaava juttu. 

Miksi lehdistötiedotteen laatiminen kannattaa?

Toimivan lehdistötiedotteen laatiminen on kannattavaa lähes kaikille yrityksille toimialasta riippumatta. Sen avulla on mahdollista saada kullanarvoista, tunnettuutta kasvattavaa medianäkyvyyttä ilman tuhansien eurojen budjettia. Loppujen lopuksi tarinamainen tai uutismainen lehdistötiedote voi poikia enemmän kauppoja kuin selkeä mainos Facebookissa, jonka ohi mennään usein hyvin vauhdikkaasti. 

Juttu voi paisua yllättävän isoksi, mikäli onnistut käsittelemään lehdistötiedotteessa myös jotakin ajankohtaista aihetta tai trendiä. Lehdistötiedote ei näyttäydy ihmisille mainoksena, joten se saa potentiaalisen asiakkaan mitä todennäköisemmin syventymään asiaan – mainoksia kun ei välttämättä haluta nähdä, vaan ne ohitetaan surutta. 

Esimerkiksi pienyrittäjän kohdalla on usein kannattavaa pukea lehdistötiedote tarinan muotoon kankean uutisen sijaan. Vaikka se, että saman kadun varrelle avataan jo kolmas kampaamo, ei välttämättä ylitä uutiskynnystä, saattaa juttu vaikkapa poikkeuksellisen nuoresta kampaamoyrittäjästä kuitenkin tehdä aiheesta kiinnostavan. 

Kolme vinkkiä lehdistötiedotteen kirjoittamiseen

Kauppalapun kirjoittaminen voi tökkiä, puhumattakaan lehdistötiedotteesta, joka kertoo yrityksestä parhaimmassa tapauksessa tuhansille potentiaalisille asiakkaille. Mikäli sinulla on aihe, joka saattaisi kiinnostaa myös naapuriasi tai lähikauppiastasi, kannattaa kokeilla lehdistötiedotteen raapustamista. Mikäli homma ei skulaa, voit pyytää jeesiä myös meiltä.

1. Tuo tärkein ilmi otsikossa

Otsikon tehtävä on herättää lukijan mielenkiinto – sen perusteella lukija päättää, klikkaako hän lukemaan lisää. Sama pätee myös kiireiseen toimittajaan, joka vastaanottaa päivittäin toinen toistaan mielenkiintoisempia juttuja. Pitkä vai lyhyt? Ei väliä. Otsikko on sopivan pituinen silloin, kun se kertoo kiinnostavasti sen, mitä asiaa lehdistötiedote käsittelee.

2. Noudata selkeää rakennetta

Hyvässä lehdistötiedotteessa on pääsääntöisesti aina sama rakenne. Jutun aloittaa mielenkiintoinen otsikko, jota seuraa ydinsisällön paljastava ingressiteksti. Tämän jälkeen tulee leipäteksti kera mahdollisesti yhden tai kahden väliotsikon. 

Lehdistötiedote on syytä kirjoittaa selkeällä suomen kielellä ilman jaarittelua tai hankalaa ammattisanastoa. Vaikka ingressiteksti on usein pukeutunut tummaan, ei leipätekstiä kannata sen enempää muotoilla eli lihavoida tai kursivoida

Hyvän mittainen lehdistötiedote on noin 300-400 sanan pituinen, sillä useamman sivun mittaista tekstipötköä ei jaksa lukea kukaan. Mukaan kannattaa myös laittaa aiheeseen liittyvä, mielenkiinnon herättävä kuva, joka saattaa edesauttaa jutun julkaisua. 

3. Kerro paikallisuudesta rinta rottingilla

Monelle suomalaiselle oma synnyin- tai asuinkaupunki on hyvin tärkeä. Vaikka muut jutut jäisivätkin lukematta, saattaa lehdistötiedote tamperelaisyrityksestä kiinnostaa Tampereella asuvaa paikallista. Yrityksen kannattaa siis kertoa juuristaan, sillä se voi olla merkittävä etu informaatiotulvan keskellä. Firman kotikaupunki on syytä mainita jo hyvissä ajoin otsikossa.

Katso mallia tiedotteista ePressin sivuilta.

Lähetä lehdistötiedote oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan

Ajalla ja paikalla on merkitystä. Vaikka lehdistötiedote olisi kuinka timanttinen, ei sitä kannata lähettää mediatalon jokaiselle toimittajalle. Voi myös olla, että toimitus on jaettu useampaan eri osaan, kuten esimerkiksi urheiluun ja talouteen. Tällöin urheiluaiheista juttua on turha lähettää toimittajalle, joka kirjoittaa talousosaston uutisia, eikö? 

Mikäli juttusi on ajankohtainen, on se järkevää lähettää valituille henkilöille jo aikaisin aamulla ennen yhdeksää. Jos lehdistötiedotteen julkaisuajankohdalla ei ole kiire, voit ottaa tämän suhteen hieman rennommin. 

Muista lisätä lehdistötiedotteen yhteyteen yhteystietosi, eli ainakin nimi, titteli ja puhelinnumero sekä sähköposti. Varmista, että olet tavoitettavissa vähintäänkin lehdistötiedotteen lähetyspäivänä ja kahtena seuraavana päivänä, jotta jutun julkaiseminen ei kaadu vastaamattomiin soittoihin. 

Jos ajatuksia on vaikea saada sanoiksi, tai lehdistötiedotteen kirjoittaminen ja lähettäminen tuntuu vievän turhan paljon aikaa yrittäjän kiireisestä arjesta, me autamme!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Haluatko laittaa myyntisi kuntoon jo toukokuun aikana?

Valjasta digitaalinen myynti osaksi kasvustrategiaasi!

Haluat varmasti tietää, miten voitat kilpailijasi netissä? Jätä yhteystietosi alle niin pääset katsomaan videon. Videolla kerromme miten digitaalinen myynti oikeasti toimii ja kuinka helposti pystyt voittamaan kilpailijasi netissä jo tänään.