fbpx

Miten Instagramin algoritmi toimii? Kolme vinkkiä parempaan näkyvyyteen

Myyntikuutio-blogi_instagram-algoritmi

Instagramin algoritmi saa voimansa koneoppimisesta (Machine Learning). Kone oppii nopeasti huomaamaan ohjatun toiminnan näkyvyyden kasvattamisessa, kuten tykkäysringit tai botit, jonka vuoksi niitä ei kannata käyttää. Oikotietä onneen ja suosioon ei ole. Parhaiten menestyt, kun luot laadukasta sisältöä ja olet aktiivinen. Annamme seuraavaksi muutamia vinkkejä, joiden avulla voit boostata omaa näkyvyyttäsi ilman sanktioita – kyllä, Instagram saattaa rankaista tykkäysten perässä juoksemisesta. 

Näillä on merkitystä:

  • Jaot
  • Tallennukset
  • Tykkäykset
  • Kommentit
  • Katselukerrat (video)

Aitojen käyttäjien jakoja, tykkäyksiä, kuvien tallentamisia, kommentteja ja katselukertoja on mahdollista saada tuottamalla mielenkiintoista sisältöä aktiivisesti. Muista se, että ainoastaan aitojen käyttäjien vuorovaikutuksella on väliä → unohda botit ja muut tavat fuskata!

Mikä on algoritmi?

Instagramin algoritmi on salainen sarja koodia, jonka avulla Instagram priorisoi julkaisut. Instagram kaikkien muiden sovellusten tapaan haluaa tarjota käyttäjilleen sellaista sisältöä, joka saa heidät pysymään sovelluksen käyttäjinä. Tämän vuoksi algoritmille on kerrottava, että sinun sisältösi on kiinnostavaa ja näyttämisen arvoista. Algoritmin tarkoituksena on siis näyttää Instan käyttäjille sisältöä, jota he haluavat nähdä. Onko sinun sisältösi sellaista? 

Näin Instagramin algoritmi näyttää sisältöä

Koirien kuvista tykkäävä koirankasvattaja näkee syötteessä mitä todennäköisemmin kuvia koirista, kun taas kissavideoita rakastavan käyttäjän syöte on koirien sijaan täynnä kissoja. Instagramin algoritmi näyttää sisältöä vuonna 2021 ainakin kiinnostuksen, ajankohdan, vuorovaikutuksen ja seurattujen määrän perusteella. 

Kiinnostuksen kohteet

Kaikki mitä käyttäjä tekee Instagramissa vaikuttaa siihen, millaista sisältöä hän näkee. 

Instagram kerää dataa käyttäjien tekemisistä, ja datan pohjalta algoritmi ehdottaa käyttäjälle häntä kiinnostavaa sisältöä. Tämän vuoksi esimerkiksi Matti ei näe syötteessä samanlaista sisältöä kuin hänen paras ystävänsä Pekka.

Instagram testaa kiinnostusta algoritmillaan jatkuvasti, kokeillen erilaista sisältöä hieman eri aihealueista, joka kerta kun päivität sivun. Se todennäköisesti siis tietää sinun mielenkiinnon kohteistasi todella paljon.

Tiesitkö? Jos Instagram ajattelee, että Matti tykkää todennäköisemmin julkaisusta A kuin B, näkyy julkaisu A syötteessä ylempänä. On siis tärkeää luoda seuraajia kiinnostavaa sisältöä, jotta julkaisu saa enemmän huomiota.

Ajankohta

Julkaisuajankohdalla on vaikutusta. Ei ole yhdentekevää, milloin postaus julkaistaan. Paras aika julkaista on silloin, kun seuraajat ovat aktiivisia. Analytiikkaa seuraamalla ja erilaisten sovellusten kautta on mahdollista löytää kaikista parhaimmat sekä huonoimmat ajat postata. Instagramissa on myös erityisen tärkeää julkaista säännöllisesti, sillä uusimmat julkaisut saavat enemmän näkyvyyttä syötteessä kuin vanhat. 

Tiesitkö? Instagramin algoritmi näyttää julkaisun alkuun vain osalle seuraajista. Mikäli julkaisu saa tykkäyksiä ja kommentteja, näyttää Instagram sitä ylempänä muiden syötteissä. Jos julkaisu ei menesty kovin hyvin, on sen paikka alempana.

Vuorovaikutus

Instagram haluaa, että käyttäjä näkee julkaisuja ystäviltään ja perheeltään. Myös yritys voi Instagramin silmissä istua tähän kategoriaan, jos käyttäjä on aktiivisesti vuorovaikutuksessa yrityksen kanssa.

Instagramin algoritmi pyrkii selvittämään, mitkä tilit ovat käyttäjille kaikista läheisimpiä – tämän se tekee keräämällä dataa siitä, kenelle käyttäjä lähettää yksityisviestejä (Direct Message), kenen postauksista käyttäjä tykkää ja kenen tilejä hän hakee hausta. 

Seurattujen määrä

Mikäli käyttäjä seuraa 2 000 tiliä, ei Instagramin algoritmi millään pysty näyttämään jokaisen tilin jokaista julkaisua. Jos seurattavia on vaikkapa ainoastaan 100, näkee käyttäjä enemmän sisältöä kultakin tililtä. Tästä syystä epäaktiivisten ja niin sanottujen haamuseuraajien (Ghost Followers) seuraaminen on fiksua lopettaa.

Instagramin algoritmi näyttää sinulle eri sisältöä kuin ystävällesi. Kuva: Unsplash

Kasvata näkyvyyttä Instagramissa ilmaiseksi

Kukapa ei haluaisi enemmän näkyvyyttä julkaisuille, joiden luomiseen on käyttänyt kallisarvoista aikaa? Orgaanisen eli ilmaisen näkyvyyden kasvattaminen Instagramissa edellyttää sen, että Instagramin algoritmi on sinulle tuttu – tai niin tuttu kuin se voi olla. 

1. Julkaise silloin, kun seuraajasi ovat aktiivisia

Yritysprofiilin etu on se, että Instagram näyttää sinulle palasen analytiikkaa. Sen avulla voit löytää parhaat päivät ja kellonajat julkaista. Oikean ajankohdan löytäminen on tärkeää, jotta julkaisu menestyy toivotulla tavalla. Tykkäykset ja kommentit kertovat Instagramille, että julkaisusta tykätään ja sitä kannattaa näyttää muillekin. 

VINKKI → Tarinan kautta live-tilaan menemällä voit katsoa, kuinka moni seuraajista on paikalla juuri tällä hetkellä. 

Laajempaa analytiikkaa varten kannattaa ottaa käyttöön siihen tarkoitettu sovellus, joista mainittakoon esimerkiksi Squarelovin

2. Käytä Instagramin uusimpia ominaisuuksia

Instagramin algoritmi tykästyy sinuun toden teolla, kun otat käyttöön sen uusimmat ominaisuudet. Tietysti, sillä näin autat Instagramia opettamaan seuraajille uusien ominaisuuksien käytön. Onhan Instagram Reels siis jo hallussa?

Vaikka trendien perässä juokseminen ei aina ole kannattavaa, on syytä tämän kohdalla tehdä poikkeus. Hyppää rohkeasti mukaan kokeilemaan uusia ominaisuuksia! 

Instagramin algoritmi toimii Instagram Reels -ominaisuudessa aivan samalla kaavalla kuin kaikkialla muuallakin Instassa. Lyhyet videopätkät eli kelat näkyvät käyttäjille sen mukaan, minkälaista sisältöä he katsovat mieluiten, ja millä hakusanoilla he hakevat keloja. 

3. Pyri vuorovaikutukseen seuraajiesi kanssa

Mitä enemmän vuorovaikutusta saat, sen parempi. Tarinat (Instagram Stories) ovat loistava keino kommunikoida seuraajien kanssa. 

Tarinoihin kannattaa lisätä erilaisia tarroja, gifejä, kysymyksiä ja mietteitä, jotka saavat aikaan keskustelua. Kun seuraajat aloittavat kanssasi keskustelun yksityisviestillä esimerkiksi tarinan innoittamana, huomaa Instagramin algoritmi sen, että kyseinen käyttäjä on läheinen tilisi kanssa. Muistatko, mistä aiemmin puhuimme? Ystävien ja perheiden julkaisut näkyvät ylempänä käyttäjän syötteessä – ja sinnehän sinä haluat! 

Tarinoissa vuorovaikutusta lisäävät:

  • Tarrat
  • Kyselyt
  • Visat
  • Maininnat
  • Hashtagit
Instagram-tilin analytiikkaa kannattaa seurata aktiivisesti. Kuva: Unsplash

Opeta Instagramin algoritmi tykkäämään sinusta

Kyseessä on kone, jonka pillin mukaan kannattaa tanssia. Tykkääjien, seuraajien ja kommenttien kalastelu kielletyillä keinoilla ei tuo pitkäaikaisia tuloksia, vaan saa Instagramin algoritmin toimimaan jopa täysin päinvastaisella tavalla. Vaikka bottien käyttäminen sekä neljällä muulla omalla tilillä julkaisusta tykkääminen saattaa kuulostaa houkuttelevalta idealta, kostautuu tekoälyn huijaaminen viimeistäänkin sitten, kun kone huomaa ohjatun ja samanlaisena toistuvan toiminnan. Vaikka ilmaista näkyvyyttä kannattaa haalia, on syytä pyhittää budjetista myös hieman maksulliselle markkinoinnille.

Ota meihin yhteyttä, mikäli haluat tietää lisää!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Haluatko laittaa myyntisi kuntoon jo toukokuun aikana?

Valjasta digitaalinen myynti osaksi kasvustrategiaasi!

Haluat varmasti tietää, miten voitat kilpailijasi netissä? Jätä yhteystietosi alle niin pääset katsomaan videon. Videolla kerromme miten digitaalinen myynti oikeasti toimii ja kuinka helposti pystyt voittamaan kilpailijasi netissä jo tänään.