fbpx

Kuinka nopeasti hakukoneoptimointi toimii?

Kuinka nopeasti hakukoneoptimointi toimii - Myyntikuutio blogi

Hyvää joulua Myyntikuutiolta! Tässä artikkelissa olemme koonneet vastauksen yleiseen kysymykseen – Miten nopeaa hakukoneoptimointi on, ja kuinka nopeasti siinä voi odottaa tuloksia? Hakukoneoptimointi on laajalti käsitelty aihe Myyntikuution blogissa, eikä suotta. Jokainen tuntemamme yrittäjä on halunnut saada sivustonsa Googlen hakutulosten kärkeen mahdollisimman nopeasti – ja uskomme, että oikeiden keinojen kautta se on mahdollista jopa muutamien kuukausien aikana.

Miten nopeasti voit hakukoneoptimoida sivun?

Kovin pitkään ei tarvitse tutustua digitaalisen markkinoinnin monipuolisiin työkaluihin, että törmää vääjäämättä termiin hakukoneoptimointi eli SEO (engl. search engine optimization). Pähkinänkuoressa se tarkoittaa olemassa olevien sisältöjen optimoimista ja uuden luomista siten, että sivuston sijoitus hakukoneissa, Google tietysti etunenässä, nousee korkeammaksi. Miten nopeasti hakukoneoptimointi sitten toimii? Menemme aiheeseen ihan pian.

Hakukoneoptimointi nopeasti on jokaisen SEO:n unelma. Valitettavasti se kuitenkin mielletään monesti pitkän aikavälin työkaluksi. Se on hyvä lähestymistapa: siinä missä sosiaalisen median mainoskampanja voi olla viikkoja tai jopa vain päiviä asiakkaille näkyvissä oleva täsmäisku, SEO on laajempi kokonaisuus. Sitä varten kannattaa laatia strategia ja tuottaa sisällöt huolella, sillä sen jälkeen tulokset ovat yleensä pitkäaikaisia ja tuovat suhteellisen tasaisen asiakasvirran. Otsikon mukaisesti hakukoneoptimointi ei ole pikamatka vaan maraton, mutta toisaalta osaaja pystyy tarvittaessa ottamaan myös pienen spurtin.

SEO on maraton, ei pikasprintti

Meiltä hakukoneoptimoinnin ammattilaisilta kysytään usein, miten nopeasti hakukoneoptimointi alkaa vaikuttaa. On ymmärrettävää, että hakukonenäkyvyydestä kiinnostuneet asiakkaat haluavat tarkan vastauksen, mutta tämäkään asia ei ole mustavalkoinen. Hakukoneoptimointi on enemmänkin tapa toimia kuin yksi tehtävä, jonka voi pyyhkiä pysyvästi listalta yli sen valmistuessa. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että hakukoneoptimointi alkaa vaikuttaa kuukausissa, laadukkaasti tehtynä noin 60-90 päivässä.

Se ei tapahdu silmänräpäyksessä – Googlen väsymättömät algoritmit indeksoivat yötä päivää, myös juuri nyt! Se tarkoittaa sitä, että vaikka näkyviä tuloksia syntyy jo parissa kuukaudessa, voivat saman työn tulokset olla vielä tehokkaampia esimerkiksi vuotta myöhemmin. Tiesitkö, että yksi sadoista Google-rankingiin vaikuttavista asioista on sivuston ikä? Sekin osoittaa, että onneen ei ole oikotietä myöskään hakukoneiden saralla.

Moni asia vaikuttaa siihen, miten sivuston hakukonenäkyvyys kehittyy. Tässä ehkäpä tärkeimmät hakukoneoptimoinnin nopeuteen vaikuttavat seikat:

1. Kilpailu

Koska hakutulosten kärkipäähän mahtuu vain tietty määrä linkkejä, on selvää, että kilpailun määrä vaikuttaa hakukoneoptimoinnin prosessiin ja tuloksiin. Yhtäältä yritykset kilpailevat perinteisestä markkina-asemasta alueellaan, toisaalta hakusanoista. On tärkeää tehdä hakusana-analyysi ja selvittää, mitkä hakusanat voisivat olla sellaisia, joilla on vähän kilpailua hakujen määrään nähden.

Suomi on onnekas maa hakukoneoptimoinnin saralta. Meillä kilpailu on suhteellisen pientä, joten periaatteessa joka toimialalta on mahdollisuus ponnistaa Googlen SERPien kärkituloksiin oikeita menetelmiä noudattamalla. Kilpailu voi silti olla kovaa suurivolyymisissä hakusanoissa.

Mieti siis, onko sinun mahdollista etsiä oma niche? Se on aihealueen, kohdeyleisön ja sanomasi tarkempi rajaus, jolla juuri sinut löydetään, mutta joka ei kuitenkaan ole niin harvinainen, että kukaan ei edes etsisi? Samahan koskee tavallaan yritystoimintaa ylipäätään!

2. Linkitykset

”Lapsi on terve, kun se leikkii”, sanotaan. Googlen mielestä sivusto on terve, kun sillä on mielellään paljon sekä sisäisiä että ulkoisia linkkejä. Sisäiset linkit ovat linkkejä muihin samalla sivustolla oleville eli saman URLin alaisille sivuille. Mitä laajempi sivusto on, sitä tärkeämpää on, että sivuston sivukartta ja valikot ovat kunnossa ja että sisältö on jäsenneltyä. Sivuston sisällä tulisi lähes Wikipedian tavoin päästä etenemään loogisesti muihin tärkeisiin sisältöihin.

Ulkoiset linkit ovat linkkejä muille sivustoille. Linkit esimerkiksi laadukkaisiin asiantuntijalähteisiin ovat hyvä viimeinen silaus, mutta eivät yhtä oleellisia kuin sisäinen linkitys. Tietenkin hakukone arvostaa myös sitä, että sivustosi noteerataan: omien linkitysten lisäksi olisi hienoa, jos sivustosi olisi linkattu mahdollisimman monissa yhteyksissä. Aina siihen ei toki ole mahdollista itse vaikuttaa, varsinkaan alkutaipaleella.

3. Sisällön laatu

Sen pitäisi olla sanomattakin selvää, mutta aina se ei sitä ole. Sisällön laadulla on merkitystä! Kun puhumme Google-optimoinnista, puhumme usein tägeistä, metadatasta, alt-teksteistä ja muusta teknisestä puolesta. Todellisuudessa hakukone on miltei yhtä viisas kuin ihminen ja arvostaa ennen kaikkea laadukasta ja helposti luettavaa sisältöä. Siksi SEOn ”nörttipuolen” lisäksi on ensiarvoisen tärkeää panostaa sisällön sydämeen, esimerkiksi asiantuntemuksen monipuoliseen esittelyyn. Hyvin optimoidulla sivulla myös kielioppi ja tietyt SEO-tekniset asiat kuten lauserakenteet ja -pituudet on otettu huomioon.

”Tein itse ja säästin” – vai sittenkin…

Tälläkin hetkellä joku jossain naputtaa hakukoneeseen tekstin ”nopea SEO-strategia”, jonka turvin innokas etsivä toivoo yrityksensä ampaisevan raketin lailla tuloksissa ylöspäin. Kuten sanottu, näissä hommissa maltti on kuitenkin valttia. Löydät kyllä helposti aimo tukun kaikkiaan hyviä vinkkejä päästäksesi alkuun SEOn maailmassa, mutta ilman näkemystä ja ymmärrystä niillä ei päästä puusta pitkään.

Siksi kannattaa heti aluksi, ihan jo omia hermoja ja aikaa säästääkseen, suhtautua hakukoneoptimointiin kokonaisvaltaisena asiana. Kun pohdit SEO-strategiaa yritykselle, mieti, millaiset ovat sinun yrityksesi resurssit niin asian opiskelun kuin toteuttamisen kannalta. Onko sana hallussa vai onko myös esimerkiksi kielenhuollon ja muihin kirjoittamiseen liittyvien asioiden osalta petrattavaa?

Kun olet päättänyt, minkä verran resursseja haluat tähän yhteen tärkeään digimarkkinoinnin osa-alueeseen käyttää ja millaisia tavoitteita sinulla on tulosten suhteen, ala koostaa strategiaa. Pääset loistavasti alkuun vaikkapa ilmaisen oppaamme avulla!

Hakukoneoptimoinnin hienoihin ominaisuuksiin kuuluu se, että se on tasa-arvoista. Kaikki voivat oppia sen, ja monesti miltei ainoa tarvittava resurssi on aika. Jokainen päättää itse, kokeeko mielekkääksi käyttää aikaa sellaisen asian oppimiseen, mikä ei ole omalla vahvuusalueella, varsinkin jos se ei tunnu edes kiinnostavalta. Matkalla voi oppia paljon, sitä emme kiellä – ja sehän on hyvästä varsinkin, jos kalenterissa on tilaa vaikkapa pandemiatilanteen vuoksi. Joskus on kuitenkin vielä hedelmällisempää antaa ammattilaisen auttaa.

Ja sellaisia me Myyntikuutiolla olemme! Tarjoamme strategista ja tuloksellista SEO-palvelua. Tutustu meihin ja asiakkaisiimme sekä tarjoamiimme palveluihin kaikessa rauhassa. Jos sinusta alkaa tuntua siltä, että voisimme syventää suhdettamme, jätä yhteydenottopyyntö ja palaamme pian asiaan!

Kirjoittaja: Torsti Vasara

Editoinut: Alvar Yrjölä

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Haluatko laittaa myyntisi kuntoon jo toukokuun aikana?

Valjasta digitaalinen myynti osaksi kasvustrategiaasi!

Haluat varmasti tietää, miten voitat kilpailijasi netissä? Jätä yhteystietosi alle niin pääset katsomaan videon. Videolla kerromme miten digitaalinen myynti oikeasti toimii ja kuinka helposti pystyt voittamaan kilpailijasi netissä jo tänään.