fbpx

Kuinka kirjoitetaan kylmäsähköposti, jota ei voi ohittaa?

Myyntikuutio Blogi Kuinka kirjoittaa tehokas myyntikirje

Käyttääkö kukaan enään sähköpostia markkinoinnin tai myynnin välineenä?

Onko sähköpostimarkkinoinnilla enää tulevaisuutta, kun meillä on nyt LinkedIn, Instagam ja Facebook?

Moni on varmasti pyöritellyt tämän tapaisia ajatuksia mielessään. Me kaikki kuitenkin käytämme edelleen sähköpostia. Jokaisessa yrityksessä merkittävä osa viestinnästä tapahtuu edelleen sähköpostin välityksellä.  Tärkeät diilit sovitaan sähköpostin välityksellä. Laskut lähetetään edelleen sähköpostilla tai e-laskuna, ei sosiaalisessa mediassa yksityisviestillä. Et lähesty isoa potentiaalista asiakasta Instagram-directillä. Teet sen sähköpostilla.

Sähköposti on edelleen erittäin ajankohtainen ja tehokas tapa tavoittaa asiakkaita.

Joidenkin tilastojen mukaan sähköposti on parhaiten tuottava markkinointiviestinnän muoto. Salesforcen mukaan voit saada sillä jopa 3800 % tuoton. Eli jokaista sijoittamaasi euroa kohden, tuottaisi se sinulle 38 euroa takaisin. Lähde

3800 % tuotto kuulostaa kieltämättä huimalta. Se ei ole kuitenkaan mahdollista ilman taitavasti laadittua myyntikirjettä.

Hyvin toteutettu ja kohdennettu viesti toimii, oli kanava sitten mikä tahansa! 

On kuitenkin joitain asioita mitä on hyvä ottaa huomioon, kun lähdet suunnittelemaan sähköpostimarkkinointikampanjaa

Listaan seuraavaksi muutamia:

Suunnitelma ja ajantasainen tieto

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Muistithan tehdä suunnitelman ennen, kuin lähdit toteuttamaan projektiasi? Tiedätkö ketä tavoittelet? Onko yhteyshenkilöidesi osoitteet ajantasalla? 

Me jotka olemme markkinointiviestinnän alalla  ymmärrämme, että kun tunnemme ja tunnistamme asiakkaamme, voimme keskustella hänelle hänen omalla maaperällä. Tutustu siis asiakkaaseen. Tutustu häneen perinpohjaisesti. Tee työtä sen eteen, että tunnet kenelle sinun kannattaa jutella. Se helpottaa sinua huomattavasti suunnitellessasi viestiäsi heille.   

Saatat miettiä: “mutta Joel! Miten tutustun asiakkaisiini, niin että voin myydä heille parhaalla mahdollisella tavalla?” Kiitos, kun kysyit! Nimittäin ehdin listaamaan ne jo sinulle valmiiksi, kolmen kohdan järjestykseen:

  1. Käy läpi prospektisi verkkosivut ja mahdollisen yhteyshenkilösi blogi. 

Löydät luultavasti kontaktisi ajantasaiset yhteystiedot verkkosivuilta.  Mikäli hänellä on blogi, löydät sieltä varmasti kullanarvoisia tiedon jyväsiä, joita voit hyödyntää lähestyessäsi häntä “kylmällä” sähköpostilla.

  1. SOME!

    Muistatko mistä puhuimme aivan ensimmäiseksi? Hyvä. Tässä kohtaa siis tulevat Instagram, Facebook, Snapchat ja jopa TikTok avuksesi. Etsi kaikki mitä löydät heistä sosiaalsesta mediasta. Muista kuitenkin käyttää näitä kanavia tyylikkäästi ja hyvällä maulla. Tarkoituksenasi on luoda yhteyttä eikä vaikuttaa oudolta tai pelottavalta stalkkaajalta.
  1. Etsi yhteyksiä verkostostasi.

    Jos paras ystäväsi on samassa yrityksessä prospektisi kanssa, on luonnollista että voit pyytää ystävääsi esittelemään sinut prospektillesi. Ja mikset voisi käyttää tätä tapaa myös muiden kuin vain parhaiden ystäviesi kanssa?  Näin voit muuttaa monet kylmät kontaktit lämpimiksi esittelyiksi.

Sisältö 

Herättääkö sisältösi / viestisi kohteesi huomion vai sekoittuuko se vain massaan? Muistathan erityisesti otsikon tärkeydej! Sisältö ratkaisee sen, ostaako asiakas sinulta sen mitä olet hänelle myymässä. Ilman huomion herättämästiä, et pääse kertomaan asiakkaalle viestiäsi. Kun olet herättänyt hänen huomionsa, kerro asiakkaalle minkälainen vaikutus tuotteellasi tai palvelullasi on hänen elämäänsä. Mitä hyötyä hän siitä saa?

Henkilökohtaisuus puree

 Muistatko sellaisen kerran, kun joku teki sinuun erityisen vaikutuksen? Voisin laittaa rahani likoon sen puolesta, että kyseinen henkilö teki vaikutuksen huomioimalla sinut jollai erityisellä tavalla. Me kaikki haluamme kuulla ennen kaikkea itsestämme. Kaikki keskustelut vaikkapa työpaikan kahvipöydän äärellä ovat kiinnostavia, missä on jotain yhtymäkohtia sinun omaan arkeesi. Massaviestien lähettämisen aikakausi on ohi. 

Otsikko herättää mielenkiinnon

Voit nostaa sähköpostisi todennäköisyyttä tulla avatuksi ihan vain keskittymällä siihen mitä kirjoitat otsikoksi. Ole ytimekäs, mutta herätä kiinnostusta, jotta sähköpostisi avataan suuremmalla todennäköisyydellä.

Kokeilemisen arvoisia jippoja:

Käytä vastaanottajan etunimeä osana otsikkoa.

Tämä on todella tehokas tapa, kaikki rakastavat nähdä nimensä ja tämä keino herättää huomion varmasti. Älä kuitenkaan käytä joka kerta samaa temppua!

Kokeile numeroita.

Kyseessä on vanha, mutta toimiva tapa, jota monet copywriterit käyttävät. Esimerkiksi “#1 keino miten voit saada lisää asiakkaita sähköpostin avulla”.

Hyvän fiiliksen voit luoda heti alusta lähtien olemalla rehellinen.

Kerro heti alusta alkaen selkeästi siitä, miten olet hänen yhteystietonsa löytänyt, jos sinulla ei ole siis lämmintä esittelyä tukenasi.

Esimerkiksi näin:

“Hei Laura, 

En tunne sinua vielä, mutta sain yhteystietosi … listalta, onneksi olkoon olet päässyt suomalaisten merkittävien yrityspäättäjien listalle!” 

Aloita rehellisesti alustamalla lyhyesti miten sait hänen yhteystietonsa ja voit kääntää ihan markkinointilistalla olemisenkin myönteiseksi. Moni ajattelee, että jollain listalla oleminen on jotenkin vastenmielistä, mutta eiväthän kaikki pääse tuollaiselle kuumalle listalle. Eikö totta? Nosta siis yhteyshenkilösi arvoa kääntämällä asia hauskalla tavalla myönteiseksi.

Pääasiallinen viestisi tulisi tulla hyvin ytimekkäästi muutamalla lauseella heti perään. Mikäli tavoitteesi on saada sovittua tapaaminen kalenteriisi anna hänelle syy tarttua tarjoukseen. Mitä selkeämmin pystyt viestimään tapaamisen arvon, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kalenterisi täyttyy tapaamisista.

Kokeile tarjota kylkiäisenä jotain hänelle arvokasta, vaikkapa pdf-oppaan muodossa. Jos kohderyhmäsi on markkinointijohtajat, joille olet tarjoamassa sosiaalisen median hallinnointipalvelua. Tarjoa heille opas esimerkiksi siitä, “miten voit löytää lämpimiä liidejä Instagramin kautta”?

Tarjous

Onhan tarjouksesi varmasti  niin hyvä, että kohderyhmästäsi löytyy todennäköisesti kiinnostuneita ja maksukykyisiä asiakkaita? Tee siis tarjouksestasi houkutteleva. Lupaa jotain isoa! Asiakkaita kiinnostaa miten tuotteesi tai palvelusi heitä hyödytää? Mitä se heille tekee? Esimerkiksi jos myyt kirjaa, joka auttaa terveellisemmän elämäntavan opettelussa. Lupauksesi voi olla vaikkapa: “Tämän kirjan oppeja hyödyntämällä voit muuttaa elämäsi 30 vuorokauden aikana. Kirjan helposti hyödynnettävien vinkkien avulla opit syömään, liikkumaan ja lepäämään, niin ettet aja itseäsi hermoromahduksen partaalle. ” Muistathan myös, että sytytät asiakkaasi istuimen alle liekin sillä, että tarjous ei ole ikuisesti voimassa ja tuotetta on saatavilla vain rajoitetusti. 24h voimassa olevat tarjoukset ovat toimivia! 

Teknologia

Jos lähetät paljon sähköposteja, niin käytä softaa, jolla voit automatisoida esimerkiksi follow up- sähköpostisi. Tämä vähentää merkittävästi työtaakkaasi, joten valitse alustasi viisaasti. Automatisoimalla voit luoda valmiita sarjoja, mitä lähettää lämmittääksesi asiakkaitasi lisää ja valmistaa heitä uutta myyntiä varten. Voit vaikkapa tehdä eri kohderyhmille heille sopivia kohdennettuja kampanjoita. 

Kylmäsähköpostilla suoramyynti

En suosittele tätä tapaa, mutta mikäli aiot myydä suoraan sähköpostilla ja teet tarjouksen heti ensimmäisellä viestillä, kirjoita tekstistä vain niin pitkä kuin on tarvis. Hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää, että mitä monimutkaisempi tuote sitä enemmän tekstiä tarvit sen myymiseen. Tee kuitenkin heti viestin alkumetreillä selväksi tiivistettynä, mikä on tarjouksesi, niin kiireessä sähköposteja lukevat saavat viestisi ydinsanoman heti selville.

Näin lopetat viestisi tyylikkäästi

Mukauta muodollisuuden taso liiketoimintasi mukaan. Mikäli olet it-yrittäjä voit keskustella vapaamuotoisemmin, kuin jos olet asianajaja. Sama pätee toisinpäin mikäli kohderyhmäsi on asianajajat keskustele heille ominaisella tavalla, hieman muodollisemmin kuin vaikka pelialan yrittäjälle. 

“Kiitos mielenkiinnostasi. Yhteistyöterveisin, Joel”  toimii varmasti paremmin asianajotoimistolle, kuin vaikkapa “Kiitti. Terkuin, Joel”. 

Hieman lisää markkinointiteknologioista

Käytä sellaisia markkinointialustaa, joilla voit automatisoida sähköpostikampanjasi. Mikäli lähetät isoja määriä sähköposteja et luultavasti tule toimeen ilman asianmukaista työkalupakkia. Niistä tärkein sähköpostilla prospektointia tekevälle on alusta, jolla pystyt automatisoimaan prosesseja, kuten vaikkapa  follow up- sähköposteja. 

Muistathan myös pitää mielessä, GDPR-asetuksen ja tutustut siihen tarkoin, ennen kuin aloitat kampanjoinnin.

Menestystä markkinointiin!

Joel Ezzahid

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Haluatko laittaa myyntisi kuntoon jo toukokuun aikana?

Valjasta digitaalinen myynti osaksi kasvustrategiaasi!

Haluat varmasti tietää, miten voitat kilpailijasi netissä? Jätä yhteystietosi alle niin pääset katsomaan videon. Videolla kerromme miten digitaalinen myynti oikeasti toimii ja kuinka helposti pystyt voittamaan kilpailijasi netissä jo tänään.