fbpx

Instagram-markkinointi 2021: parhaat vinkit

Myyntikuutio-blogi_instagram_markkinointi

Instagramin mukaan 60 % ihmisistä sanoo löytävänsä uusia tuotteita Instagramissa. On siis täysin selvää, että omia tuotteita tai palveluita kannattaa tuoda esille sovelluksessa, joka houkuttelee muutaman miljoonan suomalaisen paikalle päivittäin. Instagram-markkinointi oli täysin vieras käsite vielä muutama vuosi sitten, jolloin Instagram ei ollut samanlainen kauppapaikka kuin nykyään.

Instagram-markkinointi kannattaa tehdä erityisen suunnitelmallisesti vuonna 2021. Kuva: Unsplash

Instagram-markkinointi onnistuu rahalla ja ilman

Instagram on suosittu mainospaikka. Siellä liikkuu paljon rahaa, mikä tekee markkinoinnista ilman rahaa hitusen haastavampaa. Mahdotonta se ei toki ole, mutta lähestulkoon poikkeuksetta kannattaa panostaa orgaanisen eli ilmaisen näkyvyyden lisäksi maksettuun näkyvyyteen. Oikein tehtynä Instagram-markkinointi on kannattavaa kaikille autokauppiaista kampaajiin.

Kasvattamalla orgaanista näkyvyyttä

Orgaaninen näkyvyys on ilmaista näkyvyyttä. Sen kasvattamiseen panostamalla voit viedä yrityksesi potentiaalisten asiakkaiden tietoisuuteen ilman rahaa. Orgaanisen näkyvyyden parantaminen onnistuu parhaiten silloin, kun tunnet Instagramin algoritmin. Helppoa se ei siltikään ole, sillä Instagram-markkinointi saa voimansa tänä päivänä pääosin rahasta. Se, kenellä on fyrkkaa ja laadukasta sisältöä, tekee Instagramilla useimmiten hyvää tiliä.

Kolme tapaa kasvattaa orgaanista näkyvyyttä

→ Kommentoi ja tykkää muiden julkaisuista, ole esillä.

→ Panosta yritystilin profiilikuvaan, bioon sekä feediin.

→ Linkitä yritystili verkkosivuille tai -kauppaan, uutiskirjeisiin ja muihin kanaviin.

Tekemällä yhteistyötä vaikuttajien kanssa

Vaikuttajayhteistyö on varsin loistava tapa tuoda omaa tuotetta tai palvelua esille ihaillun tai arvostetun henkilön kanavassa. Tehokas Instagram-markkinointi voikin siis olla sitä, että annat vaikuttajalle jotain, jota hän omin sanoin ja kokemuksin mainostaa tilillään. Vaikuttajan mielipide tuotteesta tai palvelusta kuulostaa potentiaalisten asiakkaiden korvaan usein rehdimmältä ja luotettavammalta kuin yrityksen oma myyntipuhe. 

  • Nanovaikuttaja, alle 1 000 seuraajaa
  • Mikrovaikuttaja, 1 000-10 000 seuraajaa
  • Makrovaikuttaja, 10 000-100 000 seuraajaa
  • Megavaikuttaja, 100 000+ seuraajaa

Seuraajamäärä ei kerro seuraajien sitoutuneisuudesta. Kommentoivatko seuraajat julkaisuja? Millainen maine vaikuttajalla on? Vaikuttajaa valitessa on tärkeää tuijottaa numeroiden sijaan kommenttikenttiä ja sitä, millainen persoona vaikuttaja on. 

Hyödyntämällä maksettua mainontaa

Instagram-markkinointi ei pötki pitkälle pelkällä orgaanisella näkyvyydellä. Mikäli tavoitteena on kasvattaa myyntiä, tarvitaan lähes poikkeuksetta maksettua mainontaa. Ei kuitenkaan hätää, vaikka budjettisi olisi pieni. Oikein tehtynä maksullinen Instagram-markkinointi on varsin kustannustehokasta! Mainos voi olla tarina, kuva, video, karuselli, kokoelma tai sisältö Tutki-osiossa.

Maksetulla mainoksella voit esimerkiksi:

  • Tavoittaa uutta kohdeyleisöä
  • Hyödyntää uudelleenmarkkinoinnin mahdollisuuksia
  • Ohjata asiakkaat Instagramista esimerkiksi verkkokauppaan mainosta klikkaamalla

Näin Instagram-markkinointi on fiksua tehdä vuonna 2021

Instagram-markkinointi on oikein tehtynä kannattavaa yritykselle toimialasta riippumatta. Voit valita kahdesta tavasta yrityksellesi sopivan, joko syötteessä tai tarinoissa mainostamalla. Mainos syötteessä on mahdollista esittää monella eri tapaa, mikä tekee siitä varsin hyvän vaihtoehdon monenlaiselle toimijalle. Toisaalta tarinoissa mainostaminen eli Instagram Stories -mainonta kannattaa, sillä kuluttajat katsovat tarinoita päivä päivältä enemmän.

1. Hyödynnä Instagramin uusia ominaisuuksia

Maksullinen Instagram Stories -mainonta ei niinkään ole uusi juttu, mutta ehdottomasti kokeilemisen arvoinen väylä tehdä markkinointia tänä vuonna. Instagramin mukaan neljä miljoonaa yritystä käyttää Stories-mainoksia joka kuukausi. Mieti hetki, miksi? Vastaus on ilmiselvä: yritykset ovat huomanneet, että potentiaaliset asiakkaat tykkäävät katsoa tarinoita. Uudempi ominaisuus on Instagram Reels, joka mahdollistaa yrityksen orgaanisen näkyvyyden kasvattamisen.

58 prosenttia kyselyn vastaajista sanoo kiinnostuneensa enemmän brändistä tai tuotteesta nähtyään sen Storiesissa.

Lähde: Instagram

2. Kohdenna tarkasti – kokeile kaksoisolentokohdennusta

Instagram-markkinointi on tehokasta osittain siksi, että mainokset on mahdollista kohdentaa eri tavoilla. Mikäli haluat käyttää rahasi fiksusti, kohdenna tarkasti. 

Iän, sukupuolen, asuinpaikan, kiinnostuksen kohteiden ja monien muiden ominaisuuksien lisäksi voit kohdentaa mainoksen esimerkiksi ostaneiden asiakkaiden niin sanotuille kaksoisolennoille. Kaksoisolentokohdennus on yksi monista kohdentamisvaihtoehdoista → sen avulla voit tehdä ostaneista asiakkaistasi samankaltaisen yleisön, jotka käyttäytymisensä perusteella voisivat myös ostaa tuotteesi tai palvelusi. 

3. Kiinnitä erityistä huomiota mainoksen toimintakehotteeseen (CTA)

Potentiaalisen asiakkaan huomion saaminen voi olla vaikeaa, puhumattakaan siitä, kuinka hankalaa on saada asiakas toimimaan. Mainosta ei kannata julkaista ilman toimintakehotetta (CTA, Call To Action) – tänä päivänä sisältöä ja mainoksia vilisee käyttäjien silmissä niin paljon, että ilman toimintakehotetta saattaa hyväkin mainos jäädä noteeraamatta. Hyvä CTA on esimerkiksi osta, varaa, tilaa tai lataa. Yksinkertainen ja simppeli CTA toimii parhaiten.

VINKKI → Jos ohjaat mainoksesta verkkosivuille tai -kauppaan, varmista, että sivusto toimii optimaalisesti mobiililaitteella, ja ostaminen on helppoa.

Kuinka maksullinen Instagram-markkinointi toimii käytännössä?

Maksullinen Instagram-markkinointi toimii kuten maksullinen Facebook-markkinointi. Sama mainostyökalu, josta mainokset lähtevät eri kanaviin. Erona Instagramissa ja Facebookissa mainostamisen välillä on se, että Insta on huomattavasti Facea visuaalisempi. Tämä täytyy siis huomioida mainosta tehdessä — esimerkiksi samanlainen mainoskuva ei välttämättä toimi molemmissa kanavissa yhtä hyvin. Instagramista löydät myös Facebookia nuorempaa kohderyhmää.

Instagram-mainoksen luominen tapahtuu Facebook Business Managerissa.

Mainosta luodessa sinulta kysytään kampanjan ja mainosjoukon nimeä, tavoitetta (esimerkiksi tunnettuus tai konversiot), kohderyhmää, budjettia, aikataulua sekä mainoksen luovan sisällön muotoa (esimerkiksi yksi video tai kaksi kuvaa). 

Instagram-markkinointi ei ole tehokasta, mikäli ajattelutapasi on mallia “en tiedä yhtään kuka näitä mainoksia näkee, mutta joku varmasti” → menetät vain rahasi ja jälkeenpäin ihmettelet, miksi et ole saanut yhtään tilausta verkkokauppaasi. 

Anna meidän auttaa sinut alkuun!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Haluatko laittaa myyntisi kuntoon jo toukokuun aikana?

Valjasta digitaalinen myynti osaksi kasvustrategiaasi!

Haluat varmasti tietää, miten voitat kilpailijasi netissä? Jätä yhteystietosi alle niin pääset katsomaan videon. Videolla kerromme miten digitaalinen myynti oikeasti toimii ja kuinka helposti pystyt voittamaan kilpailijasi netissä jo tänään.