fbpx

Instagram Live ja digimarkkinointi – toimiiko liveshowt vielä?

Instagram Liven käyttö markkinoinnissa

Instagram-markkinointi, ja etenkin Instagram Live -ominaisuutta hyödyntävä sisältö on erittäin tehokas keino tiettyjen kohderyhmien tavoittamiseen. Jatkuvasti kehittyvä ja etenkin nuoremman yleisön suosima applikaatio on viime aikoina valloittanut uusia käyttäjiä ja katsojia Instagram Storyn, Reelsin ja TV:n päivitysten myötä.

Löytyykö brändisi jo Instagramista? Miltä kuulostaisi kiilata sisältötulvan mutkittelevassa jonossa kärkeen? 

Tässä blogissa perehdymme tarkemmin Instagramin mahdollistamaan livestriimiin, eli Instagram Liveen ja siihen, onko kyseisellä kanavalla vielä tulevaisuutta. 

Mikä on Instagram Live?

Instagram Live on Instagram Storiesin helppokäyttöinen ominaisuus, joka antaa käyttäjälle mahdollisuuden livestriimata videosisältöä kaikille sovelluksen käyttäjille. Tätä sisältöä seuraajat (ja ulkopuoliset) voivat katsoa kotisohviltaan, kommentoida, tykätä ja jakaa sitä eteenpäin. Instagram Live on ehkä eniten tunnettu julkkisten käyttämänä kanavana, mutta myös yrityksille se luo mielenkiintoisia mahdollisuuksia. 

Tällä hetkellä sovelluksen algoritmi ei ole vielä alkanut priorisoimaan livestriimien näkymistä, jonka vuoksi Instagramissa lähetettävä livelähetys kiilaa seuraajan tarinoiden kärkeen. Tämä on etenkin suuren yleisömäärän omaavalle brändille tai yritykselle ehdoton näkyvyysmahdollisuus, joka kannattaa hyödyntää vielä kun se on mahdollista ja helppoa. 

Sen lisäksi, ellei käyttäjä ole kytkenyt ilmoituksia pois, lähtee alkavasta livelähetyksestä myös erillinen notifikaatio seuraajille. Tämä yleensä herättää kyllästyneemmänkin sometallaajan mielenkiinnon – livelähetyksessä kameran toinen puoli on nimittäin yllättävän lähellä. 

Ja ihminen on utelias olento. 

Instagram Livessä on siis mahdollista mm. 

  • striimata tunnin mittaisia livelähetyksiä
  • tehdä livevideoita kahden henkilön voimin
  • tykätä, kommentoida, kiinnittää kommentteja ja järjestää kyselyitä 
  • tallentaa ja jakaa livestriimi vuorokaudeksi Storiesiin

Instagram Liven mahdollisuudet 

Koronavirusepidemian alkaessa, keväällä 2020 Instagram Liven suosio nousi 70% pelkästään kuukaudessa. Kun lisäksi Instagramin päivittäinen käyttäjämäärä lasketaan 500 miljoonassa, voi lyhyelläkin matematiikalla laskea mitä mahdollisuuksia Instagram Live tuottaa etenkin yleisöä jo saavuttaneelle brändi- tai yritysprofiilille. 

Kaikista tärkeintä on ymmärtää, liikkuuko oma kohderyhmä Instagramissa – eli onko siellä mahdollista saada lisää jalansijaa ja mielenkiintoa omalle agendalle. Jotakin osviittaa voi hakea esimerkiksi maailmanmenon statistiikasta tästä

Yksi merkittävä tekijä Instagram Livessä ylipäätään on sen interaktiivisuus. Nykypäivänä staattisella sisällöllä on vaikea jäädä mieleen, joten livetilanteen läheisyys ja vuorovaikutusmahdollisuudet ovat paikka iskeä lähtemättömästi asiakkaan mieleen ja kirjaimellisesti verkkokalvoille. Tässä kohti myös asiakaspalvelutiimin on oltava hereillä, sillä suosittu livelähetys voi tuottaa suurenkin määrän yksityisviestejä postilaatikkoon. 

Instagramin livelähetys on mahdollista tallentaa kameran rullaan ja jakaa Storiesiin vuorokauden ajaksi, mutta mikäli tilaisuutta mielii myöhempää käyttöä varten, se kannattaa lisäksi taltioida laadukkaalla laitteistolla myös erikseen. Tämä ei ole lainkaan huono idea: testaamalla tilaisuuden vetovoiman livestriiminä, voi siitä luoda vaikka jatkuvan webinaarisarjan myöhempää käyttöä varten. 

Muista kuitenkin markkinoida markkinointia, tulevaa showta.

Huolellisesti rakennettu Live ei lohduta, jos kukaan ei kerkiä paikalle. Tee siis mainokset hyvissä ajoin etukäteen, ja muistuta tulevasta spektaakkelista useampaan kertaan eri paikoissa. On hyvä kertoa jo etukäteen, mistä livetilaisuudessa on kyse – ellei sitten tarkoituksena ole tuotejulkaisun tai vastaavan yllätysmomentin rakentaminen. 

Sisältöä liveen – kokeile vaikka huomenna! 

Livelähetyksen lähettäminen huvikseen kuulostaa siltä, että sillä saa aikaan enemmän harmia kuin hyötyä. Mikäli et satu olemaan somevaikuttaja, koomikko, muusikko tai näyttelijä (tai taho, jonka extempore ei aiheuta ajatuksentasolla paniikkikohtausta), on tärkeää miettiä tarkkaan mitä livestriimillä halutaan saavuttaa. 

Olennaista on myös päättää etukäteen, mikä on tilaisuuden ydinviesti ja mahdollinen CTA, call to action, eli kehotus toimintaan. Huomiseenkin on vielä hetki aikaa, eli mieti ja toimi sitten. 

Ideoita tulevaan livelähetykseesi:

Mitä jos järjestäisit Q&A:n, eli kyselytuokion? 

Oli kyseessä sitten asiantuntijahaastattelu tai palveluvalikoimasi esittely – voit pyytää Storiesin puolelta kysymyksiä etukäteen liveä varten erillisellä kyselytoiminnolla. Näin voit kätevästi poimia lähetykseen haluamasi kysymykset, joihin vastata. 

Ajattele kyselytuokio asiakaspalvelutilaisuutena, jossa hurmaat myös uudet kiinnostuneet prospektit palveluidesi ja tuotteidesi pariin. Tai miksi et kokeilisi sitä myös rekrytointiin ja parhaimpien osaajien löytämiseen?

Sopisiko Instagram Live tuotelanseeraukseen?

Sopii. Varsin mainiosti – jos koet Instagramin pääkanavaksesi. Mikäli sinulla on seuraajia myös muissa kanavissa, niin kannattaa miettiä miettiä missä toimitaan vai maksimoidaanko kattavuus kaikkialla? Mikäli työvoima ja kalusto riittää, on järkevää hyödyntää Instagram Liven lisäksi muut some- ja julkaisualustat. 

Lanseeraukset, tiedotteet, uutiset – mitä laadukkaammin ja laajemmin, sen kattavammin. 

Ottaako yhteistyökumppani mukaan livestriimiin?

Miksipä ei! Mikäli teillä on yhteistä sanottavaa, on yhteistyökumppanin, etenkin suosittujen influencereiden, hyödyntäminen fiksu veto – Instagram kun mahdollistaa sen luonnistumisen kahdelle tilille myös etänä. Tässä kohti esimerkiksi urheiluravinteiden valmistaja ja fitness-alan vaikuttaja luovat erinomaisen tiimin, jossa molempien seuraajat saavat hyödyllistä tietoa itseään kiinnostavista asioista. 

Vaihtoehtona, voitte järjestää liven ympärille arvonnan tai kilpailun. Näkyvyys on taattua. 

Vieläkö etätapahtumat kiinnostaa?

Kyllä, ainakin kirjoitushetkellä helmikuussa 2021 voi hyvällä omallatunnolla väittää, että kiinnostaa. Vaihtoehtoja ei nimittäin ole. 

Instagram Liven kautta voit korvata fyysisen tapahtuman halutessasi kokonaan, mutta myös normaalitilanteessa erilaisten messujen, keikkojen ja seminaarien striimaus someen on tätä päivää ja tuo siihen arvokkaan ulottuvuuden. 

Mitäs jos kurkistaisitte kulissien taakse?

Mahtava idea! Instagram Live on juuri sopiva paikka tarjota seuraajille sitä kuuluisaa behind the scenes ja sneak peek -materiaalia, sillä se yksinkertaisesti kiinnostaa. Lisäksi Instagram Storiesin ja Liven “väliaikaisuus”, eli vuorokauden voimassaoloaika luo sisällöstä myös eksklusiivista.

Päästä siis seuraajat rohkeasti sisään!



Vieläkö mietit, sopisiko Instagram Live markkinointitarkoitukseen? Mielestämme liveshowt toimivat tällä hetkellä loistavasti! 

Ehditkö jo lukemaan Instagram-oppaamme nuorten kuluttajien tavoittamiseen? 

Kirjoittanut: Eetu Ruusukallio
Editoinut: Alvar Yrjölä

Lähteitä:

https://www.oberlo.com/blog/definitive-guide-instagram-live-video-businesses

https://aigrow.me/instagram-live-best-preactices/

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Haluatko laittaa myyntisi kuntoon jo toukokuun aikana?

Valjasta digitaalinen myynti osaksi kasvustrategiaasi!

Haluat varmasti tietää, miten voitat kilpailijasi netissä? Jätä yhteystietosi alle niin pääset katsomaan videon. Videolla kerromme miten digitaalinen myynti oikeasti toimii ja kuinka helposti pystyt voittamaan kilpailijasi netissä jo tänään.