fbpx

Viisi vinkkiä paremman hakusana-analyysin tekemiseen

Hakusana-analyysi vinkit - Myyntikuutio blogi

Hakusana-analyysi kannattaa, sillä se on merkittävä osa hakukoneoptimointia. Google on kuin ystävä, joka kertoo, mistä kannattaa ostaa hyvä pölynimuri, ja kuka tekee synttärikakun parhaaseen hintaan. Hakusanat ohjaavat potentiaaliset asiakkaat sinne, minne he ikinä päätyvätkään. Perusteellisen hakusana-analyysin avulla pystyt selvittämään ne kultaakin arvokkaammat hakusanat, jotka tuovat verkkosivustollesi tärkeää liikennettä. 

Kirsikkana kakun päällä hakusana-analyysi auttaa sinua ymmärtämään asiakkaitasi paremmin. Pystyt tuottamaan heille merkityksellistä sisältöä, joka vastaa niihin kysymyksiin, joihin he etsivät Googlesta tai muusta hakukoneesta vastausta. Hakusana-analyysin pohjalta laaditun hakusanalistan ansiosta sujuu myös hakusanamarkkinointi paremmin!

Mikä on hakusana-analyysi?

Hakusana-analyysi on matka hakusanojen maailmaan, sekä samalla myös reppureissu potentiaalisen asiakkaan pään sisään. Löydät ne hakusanat, joita Martta käyttää vaikkapa Googlessa vertaillessaan pölynimureita vanhan tilalle, ja tiedät, millä hakusanoilla juuri sinun kannattaisi pyrkiä sijoittumaan hakutulossivun kärkeen. Oikein tehty hakusana-analyysi on SEO-menestyksen eli tehokkaan hakukoneoptimoinnin takana.

Monesti kuulee puhuttavan hakusana-analyysista, kun taas toiset kertovat vinkkejä hakusanatutkimukseen. Jos ihan totta puhutaan, tarkoitetaan näillä samaa asiaa. Ammattisanasto elää hieman alan ammattilaisten kesken, mikä saattaa pistää tavallisen tallaajan pään pyörälle. Ei kuitenkaan hätää, laitetaan mutkat suoriksi heti alkuun:

  • Hakusana on sana, jolla googletetaan. Esimerkiksi hakukenttään kirjoitettu sana “hernekeitto” tai “kuntosali” on hakusana.
  • Hakusana-analyysi tai hakusanatutkimus on prosessi, jolla pyritään selvittämään yrityksen kannalta relevanteimmat hakusanat.

Hakusana-analyysi
Hakusana-analyysin avulla tiedät, mitä hakusanoja potentiaaliset asiakkaasi käyttävät. Kuva: Pexels

Onnistu hakusana-analyysin tekemisessä

Hakusana-analyysi ei ole homma, jonka teet kerran koko yrityksen toiminnan aikana, vaan aikaisemmin tehty tutkimus tulisi päivittää ajankohtaiseksi aina vuosittain. Muutoin saatat tehdä tietämättäsi valintoja väärin perustein ja ihmetellä, mikä mättää. 

Vinkki: Tarkista SERPROBOT-työkalulla, kuinka sijoitut valitsemillasi hakusanoilla hakukoneessa nyt. Mikäli et käytä työkalua, vaan haet hakusanalla suoraan Googlesta, vääristää selaushistoriasi tulosta.

1. Mieti, millä hakusanalla itse hakisit 

Hyvä hakusana on suosittu, mutta ei liian kilpailtu. Vaikka relevanttien hakusanojen löytäminen voi olla hankalaa, kannattaa sen eteen silti nähdä vaivaa. Hakusana-analyysi on fiksuinta aloittaa ostajapersoonan määrittämisellä eli sillä, että tutustut potentiaaliseen asiakkaaseesi. Jos hänellä on ongelma, miten hän sitä todennäköisimmin lähtee ratkaisemaan? Koska sinullahan on siihen ratkaisu, eikö? Astu asiakkaan saappaisiin ja mieti, millä hakusanalla itse asiakkaana googlettaisit tiettyyn ongelmaan ratkaisua. 

2. Älä unohda useamman sanan hakulausekkeita

Hyvin usein hakukenttään kirjoitetaan “halvat lennot Lontoo” kuin pelkkä “lennot”, mikäli kohde on jo tiedossa. Tai jos hakusessa on musta penkinsuojus autoon, saatetaan kirjoittaa koko ritirimpsu sellaisenaan. Niin sanotut pitkän hännän hakusanat (Long-Tail Keywords) ovat useimmiten 3-5 sanan yhdistelmiä, joilla tehdään tarkkoja hakuja. Muista siis keksiä ytimekkäiden hakusanojen lisäksi sellaisia hakulausekkeita, joita potentiaaliset asiakkaat voisivat käyttää etsiessään tuotettasi tai palveluasi.

3. Ota käyttöön maksuton Google Keyword Planner

Google Keyword Planner eli Avainsanojen suunnittelija kertoo sinulle tärkeää tietoa tietyllä hakusanalla tehtyjen hakujen määristä. Selvittämällä hakujen määrät saat tietää, kuinka paljon kävijöitä valitsemasi hakusana voi houkutella sivustollesi. Työkalun käyttö on varsin yksinkertaista, sillä ainoastaan hakusanojen syöttäminen sinne antaa tiedon hakumääristä.

4. Bongaa suosittuja hakusanoja keskustelupalstoilta

Ideat loppuvat väkisinkin joskus. Keskustelupalstoilta ja blogeista voit saada hyvän käsityksen siitä, kuinka kohderyhmäsi kirjoittaa. Kirjoitustyyli foorumin kommenttikentässä saattaa tuoda esiin sanoja, joita kirjoittajat mitä todennäköisemmin käyttävät myös kirjoittaessaan Googlen hakukenttään. Keskustelupalstoja on mistä valita – valitse suurennuslasin alle sellainen, jossa potentiaalinen asiakkaasi voisi olla äänessä.

  • Suomi24
  • Vauva.fi
  • Hoitajat.net
  • Hevostalli.net
  • Konekansa.net

5. Huomioi Googlen ehdotukset, sillä ne kertovat paljon

Olet taatusti huomannut sen, kuinka Google ehdottaa jatkoa hakulausekkeelle, jota olet aloittanut kirjoittamaan hakukenttään – esimerkiksi hakulausekkeen alulla “musta v” voi hakukone ehdottaa vaikkapa mustaa villakangastakkia tai mustaa valkosipulia. Tätä ominaisuutta kannattaa ehdottomasti hyödyntää, sillä se kertoo paljon niistä hakusanoista ja -lausekkeista, jotka ovat suosittuja. Tähän kannattaa ottaa avuksi työkalu nimeltä Keyword Tool tai Ubersuggest, joista jälkimmäinen on maksuton.

Hakusana-analyysi ja hakukoneoptimointi kulkevat käsi kädessä

Hakukoneoptimointi (SEO, Search Engine Optimization) on tärkeää jokaiselle yritykselle, joka haluaa saada sivustolleen kävijöitä. Ilman hakusana-analyysia hakukoneoptimointi on pääpiirteittäin hakuammuntaa, sillä verkkosivun tai -kaupan sisältöön on osattava viljellä oikeita hakusanoja, jotta maksavat asiakkaat löytävät tiensä tuotteidesi ja palveluidesi pariin. Kun relevantit hakusanat on löydetty yllä olevien vinkkien avulla, täytyy niitä istuttaa muun muassa sivuston tekstisisältöihin, kuvien tietoihin sekä metakuvauksiin. 

Sen lisäksi, että hakusana-analyysi on kannattaa tehdä verkkosivuston optimoinnin vuoksi, opettaa se sinut tuntemaan potentiaaliset asiakkaasi paremmin. Ja kuten ehkä jo tiedät, helpottaa ostajapersoonien tunteminen niiden tarpeiden sekä toiveiden täyttämistä.

Tilaa maksuton hakusana-analyysi Myyntikuutiolta

 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Haluatko laittaa myyntisi kuntoon jo toukokuun aikana?

Valjasta digitaalinen myynti osaksi kasvustrategiaasi!

Haluat varmasti tietää, miten voitat kilpailijasi netissä? Jätä yhteystietosi alle niin pääset katsomaan videon. Videolla kerromme miten digitaalinen myynti oikeasti toimii ja kuinka helposti pystyt voittamaan kilpailijasi netissä jo tänään.