fbpx

Google Ads

Internet tarjoaa valtaisan määrän erilaisia markkinointi- ja mainoskanavia sosiaalisen median verkostoista Youtubeen ja pop-up-ikkunoista sähköpostimarkkinointiin, mutta Google Ads (entinen AdWords) on kiistatta kaiken verkkomainonnan kuningas.

Tiesitkö, että joka sekunti tehdään noin 63 000 Google-hakua ympäri maailman? Hakumäärissä se tarkoittaa käytännössä sitä, että jokainen Rovaniemen asukas tekisi yhden nettihaun joka sekunti. Sivuston kävijämäärät ovat siis valtaisat, eikä ihmekään, että se houkuttelee mainostajia. Plussaa on toki myös Google Adsin verrattain edulliset hinnat sekä tarkat kohdentamismahdollisuudet.

Kun tunnet kohdeyleisösi hyvin, luot tehokkaita mainoskampanjoita 

Google Ads -mainonnassa saa ja pitää uskaltaa tehdä joskus hyvinkin toimiala- tai asiakassegmenttikohtaisia kampanjoita. Koko hakukonemainonta perustuu siihen, että jokainen hakija näkee omaan hakusanaansa liittyviä mainoksia. Mainonta ei ole siis kvantitatiivista, vaan kvalitatiivista – jokainen mainoksen nähnyt on jo lähtökohtaisesti potentiaalista asiakaskuntaa, toisin kuin laajaan levitykseen ja suuriin toistokertoihin perustuvissa markkinointikanavissa, kuten lehti- ja TV-mainonta.

Mainoskampanjan onnistumisen perusta on oikeiden hakusanojen valinta. Esimerkiksi kajaanilaisen kodinkonekaupan osalta tehokkaimmat hakusanat voisivat olla vaikkapa “kodinkoneet Kajaani”, “pesukone myynti Kajaani” ja “Kajaani TV liike”. Kun käyttäjä tekee Google-haun käyttämällä näitä hakusanoja, kyseisen kodinkoneliikkeen mainos ilmestyy hakutulosten ylä- tai alapuolelle. Halutessaan mainoksen näkyvyyden voi myös rajata vain tietylle maantieteelliselle alueelle, mikä onkin juuri kivijalkakauppiaille hyödyllinen ominaisuus.

Maksa enemmän, näyt enemmän

Google Ads on hintatasoltaan houkutteleva vaihtoehto markkinointiin monille yrittäjille. Jo muutaman satasen satsauksella voi saada palvelun avulla enemmän näkyvyyttä ja sivukävijöitä kuin useamman tonnin arvoisilla perinteisen median mainoskampanjoilla. Ymmärrettävää kuitenkin on, että juuri siksi Google Adsilla on myös todella suuri käyttäjäkunta, mikä lisää näkyvyyskilpailua.

Palvelussa markkinointikampanjat hinnoitellaankin huutokauppaperiaatteella: mitä suositumpi (eli haetumpi) hakusana, sitä enemmän yksi mainoksen näyttökerta maksaa. Google Adsissa mainostava yritys ei voi määritellä tarkalleen, milloin hänen mainoksensa hakutulosten kärjessä näkyy, sillä se riippuu täysin tehdyistä hauista ja hakusanakohtaisesta hintakilpailusta. Sen sijaan markkinointikampanjalle asetetaan päiväbudjetti sekä kesto, ja näiden reunaehtojen puitteissa mainosta näytetään. Kampanjan loputtua mainostaja maksaa ainoastaan toteutuneista näyttökerroista.

Optimoi Google Ads -näkyvyytesi

Jotta mainoksesi näkyvyys ei jäisi pelkän sattuman varaan, Google-mainonnan tehokkuutta voi lisätä muutamalla keinolla. Esimerkiksi mainoksen näyttöikkunaa muokkaamalla voit asettaa kellonajat ja päivämäärät, jolloin mainostasi voidaan näyttää – jos siis markkinoinnin pääkohderyhmänäsi ovat yötyöläiset, päivisin, jolloin yötyöntekijät nukkuvat, mainoksesi eivät saa kovin suurta vastakaikua.

Kaikessa digimarkkinoinnissa, myös Google Ads -mainonnassa, on syytä pitää mielessä markkinointialustan pelisäännöt: internet on alati muuttuva organismi, mikä tarkoittaa myös markkinoijan kannalta sitä, että vallitsevista trendeistä ja muutoksista täytyy olla alati ajan tasalla. Uuden kilpailijan tai teknologian ilmestyminen alalle saattaa olennaisesti muuttaa ihmisten hakukonekäyttäytymistä, eikä ole lainkaan harvinaista, että yritys hyödyntää Google Ads -kampanjansa hakusanoissa kilpailijoidensa nimiä.

Varmin tapa saada oma mainoksesi näkyviin Googlen hakutuloksissa mahdollisimman kustannustehokkaasti on ottaa Myyntikuutio yhteistyökumppaniksesi. Me suunnittelemme ja toteutamme Google Ads -kampanjasi ja seuraamme aktiivisesti eri hakusanojen ja mainosryhmien toimivuutta. Jos Google-mainonta olisi rakettitiedettä, me olisimme NASAn huippuasiantuntijoita.

Ota siis yhteyttä ja laitetaan digimarkkinakampanjasi kuntoon!

Haluatko laittaa myyntisi kuntoon jo toukokuun aikana?

Valjasta digitaalinen myynti osaksi kasvustrategiaasi!

Haluat varmasti tietää, miten voitat kilpailijasi netissä? Jätä yhteystietosi alle niin pääset katsomaan videon. Videolla kerromme miten digitaalinen myynti oikeasti toimii ja kuinka helposti pystyt voittamaan kilpailijasi netissä jo tänään.