fbpx

Facebook-markkinointi

Facebook on yli 2 miljardilla käyttäjällään kaikkien sosiaalisten median palveluiden äiti – siitäkin huolimatta, että nuoremmat ikäpolvet ovat “karanneet” Instagramin, Snapchatin ja TikTokin puolelle. Markkinointimielessä se on yhtä lailla some-palveluiden jättiläinen, jos ei jopa suuremmassa mittakaavassa kuin käyttäjämäärissä mitattuna.

Digimarkkinoijat eivät ole Facebookin nousevasta käyttäjäkeski-iästä niinkään huolissaan ja syy siihen on looginen: nuorten ja nuorten aikuisten ostovoima on selkeästi heikompi kuin pidempään työelämässä olleiden. Siksi raha liikkuu Facebook-markkinoinnissa aivan eri volyymilla kuin vaikkapa “Snäpissä”. 

Ja siellä, missä raha liikkuu eniten, löytyy myös markkinajohtaja.

Ylivertainen käyttäjädatamassa

Facebookilla on kaikista sosiaalisen median markkinointialustoista suvereeni ylivoima sen hallinnoiman käyttäjädatan suhteen. Kun Facebook osti Instagramin vuonna 2012, tuli IG:stä osa Facebookin markkinointiperhettä ja sen johdosta nämä kaksi palvelua eivät ole suinkaan kilpailijoita keskenään, vaan pikemminkin toisiaan täydentäviä sisarpalveluita.

Kaikessa digimarkkinoinnissa keskiössä on käyttäjiä yksilöivien tietojen erittely ja niiden kautta markkinointiviestien kohdentaminen oikeille henkilöille. Koska Instagram ja Facebook yhdessä kattavat todella laajan käyttäjämäärän isolla ikähaitarilla, yksilöiviä tekijöitä löytyy satoja tuhansia erilaisia. Käyttäjät suostuvat tietojensa luovuttamiseen ja hyödyntämiseen markkinointiviestinnässä siinä vaiheessa, kun he luovat käyttäjätilin kyseisiin palveluihin, joten mainosviestijän näkökulmasta Facebook-markkinointi on todella houkuttelevaa – onhan isoin työvaihe, eli viestin vastaanottajien kerääminen ja segmentoiminen, jo hoidettu valmiiksi.

Millintarkkaa kohdentamista 

Paras ominaisuus Facebook-markkinoinnissa on todella tarkka kohdentaminen. Tämän mahdollistaa juuri käyttäjädatan kerääminen: Facebook-mainosta luodessaan eläintarvikeliikkeen yrittäjä voi määritellä mainoksen näkymään ainoastaan vaikkapa 30–40-vuotiaille koiranomistajille, jotka ovat kiinnostuneita verkkokaupasta ja uudesta teknologiasta. Tai vaikkapa parranajotuotteiden verkkokauppias voi kohdentaa viestinsä ainoastaan miespuolisille käyttäjille, joiden mielenkiinnon kohteista löytyy alaan ja tuotteisiin olennaisesti liittyviä yhtymäkohtia.

Tarkentavia segmentointikriteerejä piisaa loputtomiin ja niiden ideana on, että mainostaja saisi mahdollisimman paljon vastinetta rahalleen. Markkinointiviestin Facebookissa nähnyt kuluttaja on paljon todennäköisemmin aidosti kiinnostunut tuotteesta tai palvelusta kuin lehdessä tai TV:ssä mainoksen nähnyt, keskiverto mediankuluttaja. Ja kun Facebook-markkinoinnin hintataso on perinteisiin kanaviin nähden erittäin alhainen, on se syystäkin monen pienellä markkinointibudjetilla operoivan yrittäjän ykkösvalinta. Yhden radiomainoksen hinnalla saa luotua erittäin kattavan Facebook-mainoskampanjan.

Mahdollisuuksia on paljon, mutta vasta suunnitelmallisuus tuo tuloksia

Facebook on markkinoijalle erittäin hyödyllinen ja helppokäyttöinen alusta, mutta vaikka sen varsinainen käyttäminen olisikin yksinkertaista, se ei vielä takaa onnistuneiden markkinointikampanjoiden luomista. Kuten kaikki markkinointi, myös FB-markkinointi pohjautuu omien asiakasryhmien tunnistamiseen segmentoituun ulkoiseen viestintään. Tällöin on tärkeää, että markkinoija tunnistaa omien potentiaalisten asiakkaiden tarpeet ja puhuu sellaista kieltä, mikä puhuttelee juuri näitä kohderyhmiä.

Suunnitelmallisuus on siis kaiken A ja O. Kun noudattaa tarkoin Facebookin mainonnan ohjenuoria ja pitää kohderyhmät ja markkinoinnin tavoitteet kirkkaasti mielessään, Facebookista saa valjastettua itselleen tehokkaan markkinointikanavan pienellä panostuksella. Myyntikuutio on Facebook-markkinoinnin ammattilainen ja me autamme sinua tunnistamaan eri asiakastyypit ja muotoilemaan markkinointiviestien “äänen” juuri oikeaksi. Pistä siis viestiä tai soita vaikka jo tänään.

Haluatko laittaa myyntisi kuntoon jo toukokuun aikana?

Valjasta digitaalinen myynti osaksi kasvustrategiaasi!

Haluat varmasti tietää, miten voitat kilpailijasi netissä? Jätä yhteystietosi alle niin pääset katsomaan videon. Videolla kerromme miten digitaalinen myynti oikeasti toimii ja kuinka helposti pystyt voittamaan kilpailijasi netissä jo tänään.