fbpx

Facebook-mainonta vs. Google Ads – Vinkit parempaan PPC-mainontaan

Oikein suunniteltuna ja toteutettuna voi PPC-mainonta tehdä taikoja yrityksen liikenteelle ja myynnille. Edes upein mainoskampanja ei kuitenkaan tuo tulosta taloon, mikäli laasti rakoilee jo rakenteissa. Panosta orgaaniseen eli ilmaiseen Google-näkyvyyteen ja pidä huoli siitä, että Facebook-sivu edustaa yritystäsi parhaalla mahdollisella tavalla, ennen kuin käyt mainostyökalujen kimppuun. Oletetaan kuitenkin nyt, että nämä asiat ovat jo kunnossa. 

Mitä on PPC-mainonta?

Kuten suurin osa muistakin digimarkkinoinnin termeistä, tulee lyhenne PPC englannin kielestä. PPC (Pay Per Click) tarkoittaa hinnoittelumallia, jossa mainostajana maksat ainoastaan toteutuneista klikkauksista. Et siis maksa ajasta tai mainospaikasta, etkä varsinkaan siitä, kun kiireinen somettaja swaippaa ohi mainoksestasi. 

Tyypillisesti PPC-mainonta tarkoittaa hakusanamainontaa Googlessa tai Bingissä. Voit valita hakusanan, joka saa mainoksesi näkymään potentiaalisille asiakkaille. Kun googlettaja näpyttelee hakukenttään esimerkiksi sanan “ruokapöytä”, näkyy tälle hakusanalle suunnattu mainoksesi hakutulosten kärjessä. Näkyvyys on ilmaista niin kauan, kunnes joku heistä klikkaa mainostasi. PPC-mainonta on oikein tehtynä hyvin tehokasta. 

Vinkit parempiin Google-mainoksiin

Google Ads -mainonta on tuttua kauraa varmasti monelle. Osa kuitenkin tekee mainontaa vähän sinne päin tietämättä kuitenkaan täysin, mitä on tekemässä. Lue alta kolme vinkkiä parempiin mainoksiin Googlessa, jotta onnistut ensi kerralla!

  1. Käytä negatiivisia hakusanoja

Tehdessäsi hakusanamainontaa tarvitset hakusanoja, jotta mainoksesi näkyy hakukoneessa. Heti alkuun on syytä tehdä hakusanatutkimus, jonka avulla pystyt valitsemaan käyttöösi parhaat hakusanat. Relevanttien hakusanojen tärkeyttä ei voi korostaa liikaa, sillä vääränlaiset hakutermit tuovat verkkosivustollesi vääränlaista liikennettä. 

Tämän lisäksi käyttöön kannattaa ottaa negatiiviset hakusanat, joiden tarkoitus on estää mainoksen näkyminen tietyllä hakusanalla. Kyllä, luit aivan oikein. Mutta eikö nimenomaan haluta, että mahdollisimman moni näkee mainoksen? On kuitenkin kustannustehokkaampaa käyttää rahaa kaikkien sijaan sellaisiin, jotka ihan oikeasti voisivat ostaa sinulta mainostettavan tuotteen tai palvelun. 

Tiettyjen hakusanojen rajaaminen mainoskampanjoista pois auttaa keskittymään niihin hakusanoihin, jotka ovat kaikista tärkeimpiä potentiaalisten asiakkaidesi näkökulmasta. Google ohjeistaa täällä, kuinka esimerkiksi silmälaseja myyvän optikon kannattaa lisätä negatiivisia hakusanoja kuten “viinilasit” ja “juomalasit”. Negatiiviset hakusanat siis estävät mainoksesi näkymisen silloin, kun joku etsii Googlesta uusia viinilaseja kokoelmaansa. 

  1. Huomioi mainoksesi laatupisteet

Kun olet valinnut mainoksessasi käytettävän hakusanan ja käynnistänyt kampanjan, alat pikku hiljaa saada klikkauksia. Google pisteyttää mainoksesi osuvuuden laatupisteillä, jotka sijoittuvat välille 1-10. Google Ads -mainonta on kuin se äidinkielen koe, josta oli ihan pakko saada kymppi! Pidä siis huolta siitä, ettei mainoksesi laatupisteet jää lojumaan alle vitosen. Mainoksen laatua arvioidaan kiinnittämällä huomiota muun muassa siihen, että laskeutumissivu on relevantti suhteessa hakusanoihin. Mainoksen tulee siis vastata sen sivuston sisältöä, jonne mainosta klikanneet ohjataan. Hyvät laatupisteet ansainnut mainos näkyy potentiaalisille asiakkaille todennäköisemmin kuin sellainen, joka ei ole pisteytyksessä kivunnut yhtä korkealle. Yllä mainituilla negatiivisilla hakusanoilla on positiivinen vaikutus käyttämiesi hakusanojen klikkausprosenttiin (CTR), joka nostaa myös laatupisteitäsi. Kuten huomaat, mainonnan maailmassa kaikki vaikuttaa kaikkeen.

  1. Älä kohdista mainostasi ostopolun alkuun

Parhaimman hyödyn PPC-mainoksesta Googlessa saat silloin, kun kohdistat mainoksesi näkymään potentiaaliselle ostajalle tutustujan sijaan. Ostopolun alussa ollaan vasta siinä vaiheessa, jossa luodaan tietoisuutta tuotteen, palvelun tai yrityksen olemassa olosta. Pyri siis kohdentamaan Google Ads -mainonta asiakkaille, jotka jo harkitsevat tuotteen tai palvelun ostamista. Voit lämmitellä kohderyhmääsi alkuun esimerkiksi Facebook- tai Instagram-mainoksella, ja vasta myöhemmin lähestyä heitä Google Adsin kautta. 

PPC-mainonnan hinta Googlessa

Kuten nyt jo tiedätkin, Google Ads on Googlen oma hakusanamainonnan maksuton hallintatyökalu. PPC-mainonnasta puhuttaessa et voi olla törmäämättä Google Ads -mainontaan, sillä hinnoittelumalli kyseisessä työkalussa on juurikin tämä PPC. Kuitenkin aivan yhtä lailla myös esimerkiksi Bing-hakukoneessa, Facebookissa tai vaikkapa LinkedInissä on mahdollista maksaa ainoastaan mainosta klikanneista kävijöistä.

Google Ads -mainonta voi olla hitusen kalliimpaa. Yhden klikkauksen hinta alkaa muutamasta kymmenestä sentistä nousten aina jopa kymmeneen euroon. Klikkihinta riippuu paljolti siitä, kuinka kilpailtu hakusana on – esimerkiksi “kampaamo Helsinki” on taatusti tuntuvasti kalliimpi kuin “Martan kampaamo”. PPC-mainonta Googlessa onkin usein kustannustehokkainta silloin, kun lähestytään jo vaikkapa LinkedIn-mainoksen nähnyttä yleisöä.

Vinkit parempiin Facebook-mainoksiin

Kuten kaikki mainonta, on Facebook-mainonta kannattavaa ainoastaan silloin, kun sen tekee oikein. Facebook toimii etenkin yrityksen brändin kasvattamiseen ja vahvistamiseen tehden tulosta silloin, kun mainostajana tunnet kohderyhmäsi kuin omat ystäväsi. 

1. Ota käyttöön Facebook Business Manager

Tärkein steppi on ehdottomasti tämä. Kyseessä on Facebookin maksuton mainostyökalu, joka mahdollistaa muun muassa mainoksen tarkan kohdentamisen esimerkiksi iän, sukupuolen, kiinnostuksen kohteiden ja siviilisäädyn mukaan. Facebook Business Managerin avulla rakennat mainoksesi alusta alkaen itse, kun taas julkaisun alapuolelta painikkeesta “Mainosta julkaisua” pääset ainoastaan boostaamaan jo luotua sisältöä automatisoidusti. 

Toimi näin:

  1. Siirry osoitteeseen https://business.facebook.com/.
  2. Kirjaudu sisään henkilökohtaisella Facebook-käyttäjälläsi.
  3. Klikkaa painiketta “Luo tili” ja täytä yrityksesi tiedot.

Mikäli tahdot hyödyntää Facebookin loistavia mainosmahdollisuuksia yritystoimintasi kasvattamisessa, mutta et tiedä kuinka se käytännössä tehdään, ota yhteyttä!

2. Kokeile erilaisia mainoskuvia

Ostajat ovat erilaisia. Sellainen mainos, joka saa nelikymppisen Sannan tutustumaan tuotteeseen, ei välttämättä kiinnosta samanikäistä Juttaa ollenkaan. Mainoksen sisältö on kuitenkin avainasemassa kampanjaa suunniteltaessa, sillä sisällön tehtävä on tehdä vaikutus. Kun kanavia käydään läpi vauhdikkaasti, ei potentiaalisen asiakkaan peukalo pysäytä villinä vilisevää ruutua kovinkaan helposti. Facebookissa mainoksia on loputtomiin, joten joukosta on erotuttava. Kokeile erilaisia mainoskuvia ja katso, mikä toimii kohderyhmäsi keskuudessa parhaiten. Kokeilemalla opit tuntemaan sen yleisön, jolle viestisi kohdistat. 

3. Tiedä kohderyhmäsi ja kohdenna

Kohderyhmän tuntemus on tärkeää joka paikassa. Mieti, millaisia ihmisiä potentiaaliset asiakkaasi ovat. Voit hahmottaa vaikkapa paperille todentuntuisia henkilöitä, joilla on nimet, iät ja kiinnostuksen kohteet. Facebookin tehokkaiden kohdennusvaihtoehtojen potentiaali valuu hukkaan, mikäli niitä ei osata hyödyntää. PPC-mainonta on myös huomattavasti kalliimpaa, mikäli et tunne kohdeyleisöäsi ja yrität myydä tuotettasi tai palveluasi vähän kaikille. Tutustu ihmisiin, joita haluat puhutella, kohdenna mainoksesi tarkasti ja sisällytä mainoksiin selkeä CTA (Call To Action), joka saa potentiaaliset asiakkaat toimimaan. 

New York street during daytime
Mainostaulumainontakin perustuu omanlaisensa huutokauppaan. Kuva: Unsplash

PPC-mainonnan hinta Facebookissa 

PPC-mainonta Facebookissa on yleistä, sillä se mahdollistaa kustannusten kertymisen ainoastaan potentiaalisista asiakkaista. Yhden klikkauksen hinta on hyvin edullinen sijoittuen usein välille 0,40 – 1,50 €. PPC-mainonta on kalliimpaa silloin, kun useat mainostajat haluavat näyttää mainoksensa samalle kohderyhmälle kuin sinä. Tämän lisäksi hintaan vaikuttaa Facebookin antamat laatupisteet, jonka vuoksi onkin tärkeää optimoida mainos kohderyhmälle sopivaksi ja pitää huolta sivusta, jolle mainos ohjaa. 

Vinkit parempiin LinkedIn-mainoksiin

Mainitsen myös LinkedInin, tai tutummin Linkkarin, sillä se tarjoaa sinulle mainostajana mahdollisuuden maksaa toteutuneista klikkauksista muiden PPC-mainoskanavien tavoin. Vaikka LinkedIn on loistava väylä tavoittaa yrityksen vaikutusvaltaisimmat henkilöt, liikkuu siellä myös ihan tavallisia kuluttajia. 

  1. Mieti, miksi teet mainontaa

Tavoitteiden asettaminen on tärkeää PPC-mainonnassa myös muiden mainosalustojen kohdalla. Mieti, miksi teet mainontaa Linkkarissa, mitä haet sieltä? Haluatko kenties saavuttaa lisää tunnettuutta, kerätä laadukkaita liidejä vaiko kiinnittää muiden yritysten johtohahmojen huomion? Tavoitteiden pohjalta pystyt määrittämään kohdeyleisösi sekä ne mittarit, joita analysoit. Tällaisia mittareita voivat olla esimerkiksi klikit, klikkausprosentti ja seuraajien määrän kasvu. Mikäli tarvitset tähän apua, saat sitä Myyntikuution tehotiimiltä.

  1. Jaa aktiivisesti hyvää sisältöä

Aivan kuten jo alussa mainitsin, on perusasiat oltava kunnossa, ennen kuin kokeilee siipiään mainonnan maailmassa. Tuota kanavaasi aktiivisesti hyvää sisältöä, joka kiinnostaa ja sitouttaa. Pidä kuitenkin huolta siitä, ettei sisällön laatu kärsi aktiivisuuden nimissä. Jos sisältö on huonoa, et välttämättä saa maksetusta mainonnasta kaikkea hyötyä irti. Sopiva julkaisutahti on täysin tilikohtainen, mutta Linkkarin suositukseksi voidaan julistaa 2-4 kertaa viikossa. Panosta sisältöstrategiaan, joka ohjaa jokaista julkaisuasi. Linkkari on loistava paikka tuoda esiin asiantuntijuutta sekä sitä osaamista, mitä yritykselläsi on.

  1. Testaa mainoksen toimivuutta A/B-testauksella

Eri sisällöt toimivat eri tavalla. Voit nähdä erilaisten mainosten toimivuuden erot lyhyenkin ajan sisällä. Tärkeintä on kokeilla eri vaihtoehtoja ja testata, mikä LinkedInissä toimii parhaiten juuri sinun kohderyhmällesi. Ne kikat, jotka toimivat toisella mainostajalla, eivät välttämättä saa samanlaista reaktiota aikaan oman kohdeyleisösi keskuudessa. A/B-testauksella voit vertailla keskenään vaikkapa tekstejä, kuvia ja kohderyhmiä. Kun teet tutkimusta eri mainossisältöjen välillä, muuta aina yhtä elementtiä kerrallaan. Muutettava elementti voi olla juurikin esimerkiksi kuva, CTA-kehotteen sijainti tai sen väri. 

PPC-mainonnan hinta LinkedInissä 

Linkkarissa sinun on mahdollista tehdä kustannustehokasta mainontaa esimerkiksi tekstimainoksella, sponsoroidulla sisällöllä tai sponsoroidulla, henkilökohtaiselta tuntuvalla viestillä. Yhden klikkauksen hinta voi olla Facebookia hitusen kalliimpi, mutta Google Adsia edullisempi – summan pyöriessä abouttiarallaa kahden ja viiden euron välillä.

Huomioi säännöt, kun teet mainontaa

Sääntöjä täytyy noudattaa niin liikenteessä kuin mainosalustoillakin. Niin Google, Facebook kuin Linkkarikin pitää huolta siitä, ettei sääntöjen vastaiset mainokset pääse etenemään. Merkittäviä eroja mainosalustojen välisissä säännöissä ei ole, vaan kaikki korostavat hyvien tapojen mukaista mainontaa. Kuitenkin esimerkiksi Google kieltää Caps Lockilla kirjoitettujen tekstisisältöjen sisällyttämisen mainokseen, kun taas Facebook ei siitä niinkään välitä. Facebook sen sijaan kertoo mainoskäytännöissään, ettei esimerkiksi Facebookin itsensä turvattomiksi määrittämiä ravintolisiä ole sallittua mainostaa. Ole siis tarkkana. Mainokset tarkistetaan muun muassa kuvien, tekstin, kohdennuksen ja aloitussivun osalta.

Millaista on tehokas PPC-mainonta tulevana vuonna?

Mikään ei ole koskaan entisensä, kun hypätään vuodesta seuraavaan. Käsittelin juuri artikkelissa digimarkkinoinnin trendit vuodelle 2021 sitä, mitä muutoksia digimaailmassa on odotettavissa tulevana vuonna. PPC-mainonta ei ole tässäkään asiassa poikkeus, joten kerron sinulle muutamia huomionarvoisia pointteja, joista kannattaa olla tietoinen. 

  • Toimiva mainonta on entistäkin kohderyhmätietoisempaa ja potentiaalisten asiakkaiden ostopolun tarkasti tuntevaa.
  • Tämän lisäksi markkinoinnin automaatio tulee näyttelemään entistäkin vahvempaa roolia PPC-mainonnassa.
  • Huomiota kannattaa kiinnittää myös siihen, että mainoksia selaillaan mobiililaitteilla yhä enemmän → pidä se mielessä PPC-mainontaa tehdessäsi, jotta mainoksiesi optimointi on ajan tasalla.

Yhteenveto

PPC-mainonnan hinnoittelu perustuu huutokauppaan. Olet huutokaupan voittaja, mikäli esittämäsi hyvän hintatarjouksen lisäksi valitsemasi hakusana on relevantti mainokselle ja mainoksen laskeutumissivu on osuva mainoksen sisältöön nähden. PPC-hinnoittelumallin mukainen mainonta on vaihtoehtona monessa eri mainosalustassa Googlesta Facebookiin –  kyseisellä hinnoittelumallilla maksat mainostajana siis ainoastaan klikkauksista, et ajasta tai paikasta. Mainos kannattaa suunnitella ja laatia mahdollisimman hyvin, jotta voit nauttia edullisemmista klikkihinnoista. Klikkihintoihin vaikuttaa myös muun muassa se, kuinka kilpailtu hakusana on. Myyntikuutio auttaa sinua mielellään, mikäli PPC-mainonta kiinnostaa, mutta tahdot varmistua siitä, että sijoitat rahasi järkevästi oikeisiin kanaviin. 

Parhaiten löydät yrityksellesi oikean kanavan ja lähestymistavan digitaaliseen markkinointiin varaamalla maksuttoman 30 minuutin strategiasession.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Haluatko laittaa myyntisi kuntoon jo toukokuun aikana?

Valjasta digitaalinen myynti osaksi kasvustrategiaasi!

Haluat varmasti tietää, miten voitat kilpailijasi netissä? Jätä yhteystietosi alle niin pääset katsomaan videon. Videolla kerromme miten digitaalinen myynti oikeasti toimii ja kuinka helposti pystyt voittamaan kilpailijasi netissä jo tänään.