fbpx

Black Friday digimarkkinoinnissa

Black Friday on mustanakin perjantaina tunnettu, tummiin pukeutunut ostopäivä, joka saa kivijalka- tai verkkokauppiaan parhaimmillaan ihastelemaan pystysuuntaisia kaavioita. Pahimmillaan seuraavat päivät voivat kulua myös pohtien sitä, miksi potentiaaliset asiakkaat rynnistivät oman puodin sijaan naapurikauppaan. Jotta sinä kuulut tähän ensimmäiseen joukkoon, jonka kassaan eurot kilahtelevat, kannattaa ottaa mukava asento ja käyttää muutama minuutti tämän artikkelin lukemiseen. 

Paytrailin mukaan viime vuoden Black Fridayna tehtiin verkkokauppaostoksia peräti 329 prosenttia enemmän kuin perjantaisin yleensä. Eikö olisikin mahtavaa herätä seuraavana aamuna tämän kaltaisiin lukuihin? Väitän, ettei tähän voi vastata kuin kyllä! Tuotteet harvoin kuitenkaan myyvät itse itseään – edes Suomen suurimpana myyntipäivänä. Nappaa Myyntikuution vinkit parempaan myyntipäivään ja nuku torstaiyösi leppoisasti tietäen, että kauppa tulee käymään kuumana! 

Mitä on digimarkkinointi?

Etenkin pienyrityksen kohdalla Black Friday -tarjoukset sanomalehden alanurkassa päätyvät helposti lehden mukana roskapönttöön, kun taas tarkasti kohdennettua ja fiksusti toteutettua Facebook-mainontaa ei potentiaalinen asiakas voi eikä haluakaan heittää menemään. Digimarkkinointi on markkinointia digitaalisessa ympäristössä, joka tavoittaa lähes jokaisen suomalaisen 16-vuotiaasta Pekasta viisikymppiseen Pirkkoon. Siinä missä perinteinen markkinointi kalastelee asiakkaita printtilehtisten voimin, toimii digimarkkinoinnissa mainostajien leikkikenttänä sosiaalinen media sekä hakukoneet. Kun somen voiman yhdistää kuluttajien haluun ja tarpeeseen tehdä ostoksia, on Black Friday digimarkkinoinnissa aihe, jota ei kannata jättää huomiotta. 

Lue lisää digimarkkinoinnista

Black Friday -markkinointi kuuden vinkin avulla

Digitalisaatio on vienyt suurimman osan tuotteista, palveluista ja asiakkaista verkkoon. Vallitseva pandemiatilanne houkuttelee sinne loputkin – kuluttajat ovat aiempaakin valmiimpia tekemään ostoksensa verkkokaupassa. Viikkorahasta jokainen sentti on säästetty ja palkasta pyhitetty lohko vuoden kreiseintä ostopäivää varten. Asiakkaita ei tarvitse olla porkkanan kanssa houkuttelemassa kassalle, vaan he suorastaan ojentavat seteliniput sinulle, mikäli olet osannut hyödyntää digimarkkinoinnin kikkoja tehostaaksesi myyntiä. Lue vinkit alta saadaksesi spessuperjantaista kaikki hyöty irti!

1. Älä tuhlaa rahojasi, vaan valitse kanavat kohderyhmän mukaan

Ole aina siellä, missä asiakkaasi ovat. Jos kohderyhmäsi koostuu keski-iän ylittäneistä miehistä, on Snapchat mitä luultavimmin yrityksellesi rahareikä kultakaivoksen sijaan. Black Friday on kuitenkin suuri ostotapahtuma, joka saa ostohousut jalassa sinkoilevia asiakkaita pyörimään myös siellä, missä he eivät tavanomaisesti käy lainkaan. Mainoskanavista kannattaa totisen harkinnan alle ottaa etenkin Google Ads, Facebook ja Instagram. Mainontaa on syytä ujuttaa näiden somekanavien tarinoihin, sillä tarinat herättävät potentiaalisen asiakkaan huomion monin verroin tehokkaammin kuin julkaisut syötteessä, jota selataan hirmuisella tuntivauhdilla.

Voit kokeilla rakentaa mainontasi esimerkiksi Facebook-tapahtuman, oman hashtagin tai aiheeseen liittyvän kilpailun ympärille. Älä unohda myöskään sähköpostimarkkinointia, joka on näistä vaihtoehdoista se huomattavasti edullisin. Kanavien fiksu valinta ja oikeanlainen kohdentaminen välittää viestin niille, jotka sen todennäköisimmin ottavat vastaan säästäen sinulta rahan lisäksi aikaa. 

2. Kampanjoi pidempään, jotta mainostaminen on edullisempaa

Mainostajat kilpailevat potentiaalisten asiakkaiden huomiosta maanantaista sunnuntaihin ja tunnista toiseen. Voit vaan kuvitella, kuinka kovaa kilpailu on vuoden suurimpana myyntipäivänä – kilpailu ostajien huomiosta nostaa hakusanojen ja mainospaikkojen hinnat pilviin. Muun muassa Google Ads -mainonta on huomattavasti edullisempaa silloin, kun ostovillityksen antaa rellestää koko viikon. Etenkin pienemmän budjetin omaavalle lompakolle Black Week saattaakin olla huomattavasti järkevämpi valinta yhden ostopäivän sijaan. Monet yritykset aloittavatkin alerallin jo hyvissä ajoin jatkaen sitä aina Cyber Mondayhin asti nauttien näin pidemmällä kampanjoinnilla edullisemmasta mainonnasta. Paras myyntipäivä saattaakin olla perjantain sijaan esimerkiksi torstai. 

3. Pidä jännitystä yllä huolehtimalla hyvästä ennakkomarkkinoinnista

Ihmiset rakastavat jännitystä. Miksi muutoin kauhuelokuvat ja trillerit olisivat niin suosittu genre? Aloita jännityksen luominen ja sen ylläpitäminen jo hyvissä ajoin ennakkomarkkinoinnilla. Voit kehottaa potentiaalisia asiakkaitasi esimerkiksi tilaamaan uutiskirjeen, jolloin he saavat tiedon alennusten paljastumisesta ensimmäisinä, tai lataamaan sovelluksen, joka tarjoaa etumatkan tarjousten haalimiseen. Järjestä verkkosivuillesi lähtölaskenta, jonka päättymisestä kilahtaa ilmoitus suoraan sähköpostiin.

Ohjaa ostajia sovelluksesta ja palvelusta toiseen, jolloin saat yhdestä potentiaalisesta asiakkaasta suurimman hyödyn sekä Instagram-seuraajana että uutiskirjeen tilaajana. Kun asiakas seuraa toimiasi kaikkialla, ohjautuu hän tuotteidesi tai palveluidesi pariin vähän väliä – hän ei välttämättä tee ostopäätöstä heti ensimmäisellä kerralla, mutta kolmas tai neljäs kohtaaminen lyhyen ajanjakson sisään saakin jo asiakkaan kolistelemaan kassalle. 

4. Erotu joukosta, sillä muutoin hukut mainostajien valtavirtaan

Joukosta erottuminen on tärkeää aina, kun teet markkinointia. Vuodessa ei ole yhtäkään päivää, jolloin on kannattavaa sulautua samaan massaan niin, että brändin oma äänensävy sekoittuu pelkäksi kuoroksi muiden kanssa. Black Fridayna kilpaillaan potentiaalisten asiakkaiden huomiosta, joka on hajaantunut pieniksi sirpaleiksi sinne sun tänne. Pyri saamaan kaikki nämä sirpaleet kasaan, jotta katse kohdistuu sinuun – kutkuttele ostajan jokaista aistia. Erotutko joukosta kenties sellaisella tuotteella, jota muilla ei ole tarjota? Jos tällaista helmeä ei löydy valikoimasta, on erotuttava jollain muulla: esimerkiksi yrittäjän persoonalla, lennokkailla mainoslauseilla tai visuaalisilla elementeillä. Voit kokeilla vaikkapa tarjousten julkaisua live-videolla! 

5. Huolehdi, että koko ostopolku toimii kuin junan vessa

Vaikka Facebook-mainos olisi aivan vimpan päälle ja keräisi hurjan määrän klikkauksia, ei yhdestäkään konvertoidu rahanarvoista kauppaa verkkokaupan ollessa huono. Huonolla tarkoitan esimerkiksi sitä, että sivuston latautumisen aikana ehtii suurinpiirteinen päivä vaihtumaan yöhön –  tai sitä, että puhelimella selatessa puolet kuvista rajautuvat pois, eikä painikkeista pysty painamaan. On ikävää, mikäli Black Fridayn kaltaisen ostotapahtuman potentiaali valuu suoraan kankkulan kaivoon sen takia, ettet ole muistanut tai osannut optimoida verkkokauppaasi toimimaan kaikilla laitteilla responsiivisesti. Täysin yllätyksenä voi tulla myös se, ettei verkkokaupan palvelin kestä yhtäkkistä kävijäpiikkiä. Kävijämäärän mukaan skaalautuva palvelin on lähestulkoon yhtä tärkeässä asemassa kuin laitteiden perusteella skaalautuva verkkosivu tai -kauppa. 

Tärkeää on, että kaikki nämä ostopolun eri vaiheissa olevat kohtaamispisteet asiakkaan ja yrityksen välillä toimivat saumattomasti yhteen. Mikäli sähköpostissa on painike yrityksen Instagram-tilille, varmista, että painike toimii ja on klikattavissa kaikilla laitteilla. Jos mobiilikäyttäjille kohdennetun Facebook-mainoksen linkki vie verkkokauppaan, on kaupan tietenkin oltava käyttäjäystävällinen vaikkapa iPhonella shoppailevalle. Jos homma ei skulaa, ei asiakas jää pyörittelemään peukaloitaan tai soittelemaan asiakaspalveluun, vaan hän siirtyy reippaasti seuraavaan verkkokauppaan. 

Pidä huolta kohtaamispisteistä:

  • olet löydettävissä hakukoneista → hakukoneoptimointi ja hakukonemainonta
  • olet esillä sosiaalisessa mediassa → somemainonta ja orgaaninen näkyvyys
  • kohtaat potentiaalisen asiakkaan sähköpostissa → sähköpostimarkkinointi
  • muistutat muun muassa ostoskoriin jääneistä tuotteista → uudelleenmarkkinointi

6. Hyödynnä FOMOa, joka saa asiakkaan ostamaan heti eikä myöhemmin

Miksikö? Siksi, että tätä myöhemmin ei välttämättä koskaan tule. Verkkosivuille upotettu lähtölaskenta tai sähköpostin drip-kampanja on juurikin tätä pienen paineen asettamista. Olet saattanut myös huomata esimerkiksi vaatteita myyvän verkkokaupan going fast -merkinnät, jotka saavat helposti aikaan pientä paniikkia: “tuote on varmasti nyt loppumassa, ostan omani heti!” – tämän kaltaisia aistiärsykkeitä kannattaa hyödyntää, sillä niiden teho pohjautuu puhtaasti ihmismielen toimintaan.

FOMO-ilmiön (Fear of Missing Out) hyödyntäminen, eli yksinkertaisesti paineen asettaminen toimii kuin bussi, joka jättää aamuisen myöhästelijän kyydistä. Kuluttajat tietävät, että Black Fridayna tuotteet usein myydään loppuun, joten paikalla on oltava ajoissa. Ostopäätöksen voi sinetöidä kiireen lisäksi houkutteleva kaupanpäällinen, joita on tarjolla vaikkapa rajattu määrä. Kokeile, mikä kohderyhmääsi toimii kaikkein parhaiten!

Näin toimii Black Friday digimarkkinoinnissa  nappaa viime hetken henkilökohtaiset vinkit

Black Friday on aivan kulman takana. Toimikoon nämä vinkit osana tarkistuslistaa tämän viikon mustalle perjantaille tai muistilistana ensi vuoden markkinointitoimenpiteille. Tsekkaa vielä, että kaikki markkinointimateriaalit puhuvat samaa kieltä noudattaen yhtenäistä teemaa sekä tummanpuhuvan Black Fridayn että yrityksen oman visuaalisen ilmeen kanssa. Myyntikuutio helpottaa digimarkkinointiasi vuoden jokaisena päivänä – myös Black Fridayna. Mikäli tahdot saada Suomen puhutuimmasta myyntipäivästä kaiken irti, käänny meidän puoleemme ja nappaa viime hetken henkilökohtaiset vinkit! 

Soita tai laita viestiä, niin autamme. 

Kirjoittaja: Mirelle Rautiainen

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Haluatko laittaa myyntisi kuntoon jo toukokuun aikana?

Valjasta digitaalinen myynti osaksi kasvustrategiaasi!

Haluat varmasti tietää, miten voitat kilpailijasi netissä? Jätä yhteystietosi alle niin pääset katsomaan videon. Videolla kerromme miten digitaalinen myynti oikeasti toimii ja kuinka helposti pystyt voittamaan kilpailijasi netissä jo tänään.