fbpx

Aloittelijan opas Facebookin kohderyhmiin ja kohdentamiseen

Myyntikuutio-blogi_facebook-ads-kohdentaminen

Keitä ovat sinun asiakkaasi? Kohdenna Facebook-mainoksesi oikein

Tärkein askel tehokkaaseen Facebook Ads -kampanjaan on tuntea omat asiakkaat. Facebookissa on maailmanlaajuisesti yli miljardi päivittäistä käyttäjää ja Suomessakin yli 3 miljoonaa käyttäjää, joten on ehdottoman tärkeätä tietää ketkä asiakkaista ovat potentiaalisia juuri sinun tuotteellesi. Jokaikinen turha kohderyhmä on sama, kuin pystyttäisit mainostaulun keskelle lapin erämaata; rahan tuhlausta.

Onneksi Facebook tarjoaa valtavan määrän eri kohdennusvaihtoehtoja, jotta sinäkin voit löytää juuri oikean markkinaraon.

Tästä oppaasta löydät seuraavat asiat:

  • Kuinka luot Facebook kohderyhmän?
  • Mitä ovat erilaiset Facebook kohderyhmät?
  • Kuinka luoda remarketing eli uudelleenmarkkinointi -kohderyhmiä?
  • Mitä mukautetut ja samankaltaisuuteen perustuvat kohderyhmät mahdollistavat?
  • Mitkä ovat ne toimivimmat kohdennusvaihtoehdot, joita sinunkin kannattaa käyttää?

Muista, että markkinoinnilla tavoittelet maksavia asiakkaita, et halpoja klikkejä. Kustannus per klikkaus voi olla 0,03 €, mutta jos konversioaste on nolla, tuhlaat vain rahaa ja työtunteja. Tärkeintä on kokeilla erilaisia kohdennusvaihtoehtoja, ja näin toimien löytää se oma kohderyhmä.

Näin luot Facebook-kohderyhmän

Jotta voit luoda ja jälkeenpäin muokata Facebook-kohderyhmiä, sinun tulee käyttää Kohderyhmät-työkalua. 

Tämän työkalun löydät Business Managerista klikkaamalla oikealta ylhäältä yritystyökalut -nimistä painiketta ja valitsemalla sieltä Kohderyhmät. 

Kohderymät -sivulla näet kaikki tallentamasi kohreryhmät, ja siellä voit myös luoda uusia. Jotta voit ymmärtää sitä valtavaa määrää kohdennusvaihtoehtoja, aloitetaan perustasolta. 

Facebookissa on kolme pääkohderyhmävaihtoehtoa: 

  • Tallennettu kohderyhmä
  • Mukautettu kohderyhmä
  • Kaksoisolentokohderyhmä

Jokainen näistä kohderyhmätyypeistä antaa sinulle runsaasti lisämahdollisuuksia luoda täydellinen kohdeyleisö Facebook-kampanjoihisi.

Tallennetut kohderyhmät

Tallennetut kohderyhmät (englanniksi Saved Audiences) ovat kohderyhmiä, jotka voit kohdentaa käyttämällä ihmisten kiinnostuksen kohteita, sijaintia, ikää, sukupuolta, käytettyjä laitteita, tulotasoa jne. Tallennetun kohderyhmän voit luoda mainoskampanjan yhteydessä tai Kohderyhmät -osiossa. 

Facebook Business Managerin kohderyhmätyökalu
Tallennettujen kohderyhmien luominen mainosten hallinnassa

Sijainnin perusteella kohdentaminen

Facebook sallii sinun kohdentaa ihmisille heidän sijaintinsa mukaan seuraavilla tavoilla:

  • Maa
  • Maakunta/Alue
  • Kaupungit/kunnat
  • Postinumero
  • Tarkka osoite

Yksinkertaisesti voit kirjoittaa “Hae sijainteja” -kohtaan alueet, joissa haluat mainoksen näkyvän.

Sijainnin perusteella kohdentamisessa voi mennä vieläkin pidemmälle. Voit kohdentaa myös seuraavilla tavoilla: 

  • Tässä sijainnissa asuvat tai äskettäin olleet ihmiset – Facebook -käyttäjän viimeksi päivitetty sijainti.
  • Tässä sijainnissa asuvat ihmiset – Sijainti määritetään käyttäjän Facebook-profiilissa olevan sijainnin perusteella ja vahvistetaan käyttäjän IP-osoitteella.
  • Tässä paikassa äskettäin olleet ihmiset – Henkilöt, joiden viimeisin sijainti on valitulla alueella.
  • Tässä paikassa vierailevat ihmiset – Ihmiset, joiden viimeisin sijainti on valitulla alueella mutta joiden koti on yli 200 km:n päässä.

Demograafisten tekijöiden avulla kohdentaminen

Facebook mahdollistaa sinun kohdentaa myös demograafisten tekijöiden avulla. Kolme perustason demografista tekijää ovat:

  • Ikä – Jos kohdistat tiettyyn ikäryhmään kuuluvalle yleisölle, voit tavoittaa heidät helposti kertomalla Facebookille, ketkä ovat ihanteelliset asiakkaasi.
  • Sukupuoli – Voit myös kohdistaa tiettyyn sukupuoleen.
  • Kieli – Jos mainostat tietyllä kielellä, kannattaa toki kohdistaa vain ihmisiin, jotka ymmärtävät mainoksesi.

Voit mennä vieläkin yksityiskohtaisempiin kohdennuksiin painamalla painikette Tarkka kohdentaminen ja valitsemalla sieltä Demografiset tiedot. Voit muun muassa kohdentaa mainoksesi koulutuksen, taloudellisen tilanteen ja parisuhteen avulla.

Kiinnostuksen kohteiden mukaan kohdentaminen:

Kiinnostuksen kohteet ovat yksi parhaista (ja helpoimmista) Facebook-mainosten kohdistusvaihtoehdoista, koska niiden avulla voit kohdistaa ihmisiin, jotka ovat erityisesti kiinnostuneita tuotteeseesi liittyvistä aiheista. Voit esimerkiksi kohdistaa ihmisiin, jotka ovat kiinnostuneita kilpailijoistasi ja laajjemin toimialastasi, tai aikakauslehdistä ja blogeista, jotka käsittelevät toimialaasi.

Voit kohdistaa kiinnostuksen kohteiden perusteella joko selaamalla valikkoa tai vaihtoehtoisesti kirjoittamalla yhden aiheen, jotta Facebook ehdottaa sinulle muita hakemaasi aiheeseen liittyviä kohteita.

Kiinnostuksen kohteet perustuvat Facebook-käyttäjien tykkäyksiin ja kiinnostuksen kohteisiin, heidän käyttämiinsä sovelluksiin, tykkäämiinsä sivuihin ja moneen muuhun. Kohdistaessasi useampaan kuin yhteen kiinnostuksen kohteeseen, tavoitat ihmisiä, jotka ovat ainakin yhdestä kohdistamastasi asiasta kiinnostuneita. 

Käyttäytymisen mukaan kohdentaminen

Käyttäytymisen avulla voit kohdistaa mainoksia mm. ihmisten ostohistorian, heidän tykkäämiensä tapahtumien ja henkilökohtaisten vuosipäivien perusteella. Facebook kerää näitä tietoja analysoimalla monia tekijöitä ja käyttämällä lisäksi ulkoisia lähteitä. 

Käyttäytymisen perusteella kohdentaminen ei ole aina se paras vaihtoehto, mutta osalle toimialoista ne toimivat erinomaisesti. Voit esimerkiksi kohdistaa ihmisille, jotka matkustavat parhaillaan tai suunnittelevat seuraavaa matkaa. Korvaamaton työkalu siis, jos toimit hotelli- tai tapahtuma-alalla. 

Kannattaa ihmeessa kokeilla, että sopisiko käyttäytymisen avulla kohdentaminen sinun tuotteillesi ja palveluille!

Mukautetut kohderyhmät

Facebookin mukautetut kohderyhmät ovat todennäköisesti arvokkain kohderyhmäsi, koska niiden avulla voit uudelleenmarkkinoida aiemmin verkkosivustollasi käyneille ihmisille sekä ihmisille, jotka ovat jollakin tavalla olleet kosketuksissa yrityksesi tuotteiden tai palvelujen kanssa. 

Mukautetun kohderyhmän luomiseen on useita tapoja, ja voit käyttää sekä omia lähteitäsi että Facebookin sinulle tuottamia lähteitä. Käsittelemme tärkeimmiksi katsomiamme tapoja seuraavaksi lyhyesti.

Mukautetun kohderyhmän luominen käyttäen asiakasluetteloja

Ensimmäinen käsittelemämme mukautettu kohderyhmä perustuu olemassa oleviin asiakaslistoihin. Asiakaslistat voivat sisältää muun muassa sähköpostiosoitteita, puhelinnumeroita tai Apple ID -tunnuksia. Useimmilla yrityksillä on hallussaan lista esimerkiksi uutiskirjeiden tilaajista tai entisistä asiakkaista. Nämä listat kannattaa käyttää siis hyödyksi Facebook-markkinoinnissa.

Mukautetun kohderyhmän asiakaslistoja käyttäen, voit luoda seuraavalla tavalla:

  1. Luo mukautettu kohderyhmä
  2. Valitse “Asiakasluettelo” -vaihtoehto
  3. Facebook varmistaa, että listallasi on vähintään yksi päätekijä (Sukunimi, sähköposti yms.)
  4. Valitse sisältääkö listasi asiakasarvoa (Arvoa, jonka asiakkaan ajatellaan tuottavan asiakkuutensa ajan.)
  5. Lisää asiakaslistasi joko CSV tai TXT -muodossa
  6. Anna kohderyhmällesi nimi
  7. Esikatsele ja yhdistä tunnisteet, jotta Facebook tunnistaa ne
  8. Paina painiketta “lataa ja luo”

Jos sinun on “puhdistettava” asiakaslistojasi ennen niiden lataamista Facebook Business Manageriin, tästä Facebook-oppaasta voi olla apua.

Mukautetun kohderyhmän luominen käyttäen verkkosivustovierailijoita

Sivustovierailuihin perustuva mukautettu kohderyhmä mahdollistaa uudelleenmarkkinointikampanjoiden luomisen niille henkilöille, jotka ovat vierailleet sivuillasi.

Nämä kohderyhmät ovat arvokkaita, koska mainoksesi näkyvät henkilöille, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostusta yritystäsi kohtaan. Seuraavaksi kuitenkin tärkeää asiaa! Jotta voit luoda sivustovierailijoihin perustuvan kohderyhmän, sinun tulee asentaa Facebook Pikseli sivustollesi. Tämä Facebook-opas auttaa sinua siinä.

Kun olet asentanut Facebook Pikselin, voit avata mainosten hallinnasta kohderyhmien hallinnan ja luoda sivustovierailijoihisi perustuvan mukautetun kohderyhmän.

Voit valita muun muassa näistä vaihtoehdoista:

  • Kohdennus kaikille sivustosi vierailijoille
  • Kohdennus ainoastaan tietyillä sivuilla vierailijoille
  • Kohdennus heidän sivuillaan käyttämänsä ajan mukaan

Mukautetun kohderyhmän luominen käyttäen sovellustoimintaa

Jos haluat tavoittaa ihmisiä, jotka ovat käyttäneet iOS- tai Android-sovellustasi, voit luoda Facebookin mukautetun kohderyhmän tekemään niin. Kohdistaaksesi mainontaa sovellustoiminnan perusteella sinun on ensin rekisteröitävä sovelluksesi ja määritettävä sovellustapahtumat (englanniksi app events). Tämä Facebook-opas auttaa sinua tekemään niin. 

Sovellustoiminnan avulla kohdentaminen mahdollistaa mainonnan kohdentamisen ihmisille, jotka ovat tehneet sovelluksessasi joitain toimintoja (tapahtumia/events). Voit esimerkiksi valita ostotapahtumien mukaan kohdentamisen ja määrittää Facebookin kohdentamaan mainontaa niille henkilöille, jotka ovat suorittaneet ostotapahtuman tietyn aikavälin sisään.

Mukautetun kohderyhmän luominen käyttäen Facebook-lähteitä

Voit myös kohdentaa mainontaa Facebookin tai Instagramin käyttäjille sen mukaan, kuinka he ovat käyttäytyneet. Kohdentamisvaihtoehtoja ovat muun muassa videon katsominen, tykkäykset ja Facebook-sivulla vieraileminen. 

Tämä mukautetun kohderyhmän muoto auttaa sinua saavuttamaan henkilöitä, jotka ovat jo valmiiksi kiinnostuneita yrityksestäsi, sen tuotteista tai palveluista. Miksipä et siis ottaisi koko iloa irti sinusta kiinnostuneista käyttäjistä! 

Voit lukea lisää mukautetuista kohderyhmistä täältä.

Facebook kaksoisolentokohderyhmät

Facebook kaksoisolentokohderyhmät eli samankaltaisuuteen perustuvat kohderyhmät mahdollistavat sellaisten käyttäjien saavuttamisen, jotka ovat samankaltaisia kuin asiakkaasi yleensä. Tällä tavoin kohdentaen mainoksesi näkyvät ihmisille, jotka ovat potentiaalisimmin kiinnostuneita tuotteistasi ja palveluistasi.

Luodaksesi kaksoisolentokohderyhmän, sinun tulee ensiksi luoda mukautettu kohderyhmä, jotta Facebook tietää, että millaisia ihmisiä haluat saavuttaa. Tässä kannattaa käyttää esim. Kaikkia sivuillasia vierailleita henkilöitä. Seuraavaksi valitse kohderyhmä -valikosta “Kaksoisolentokohderyhmä” ja valitse kohdemaa sekä kohdemaan Facebook käyttäjien prosenttiosuus (1%-10%). Prosenttiosuus viittaa ihmisiin, jotka ovat samanlaisia ​​kuin valitsemasi mukautettu kohderyhmä. 

Kaksoisolentokohderyhmät auttavat sinua lisäämään mainoskampanjasi kattavuutta siten, että kohdistat vain ihmisiin, jotka todennäköisesti ovat kiinnostuneita yrityksestäsi ja sen tarjonnasta.

Kuinka rajaat kohderyhmiä

Joskus Facebook kohderyhmät voivat sisältää miljoonia käyttäjiä (etenkin Suomen ulkopuolella). Jos sinun markkinointibudjettisi ei ole tuhansien eurojen suuruinen, sinun kannattaa pitää kohderyhmät melko pieninä ja tarkkoina. Mitä tarkemmin pystyt kohdentamaan mainontaasi, sitä suuremmalla mahdollisuudella kohdeyleisösi konvertoituu ostavaksi asiakkaaksi.

Luodessasi tallennettuja kohderyhmiä voit rajata kohderyhmääsi muun muassa sisällytä/sulje pois -kohdennusvaihtoehdoilla. Voit esimerkiksi sisällyttää kohderyhmääsi koko maakunnan ja sulkea pois haluamiasi kaupunkeja. Samoin voit tehdä iän tai vaikkapa koulutustason mukaan. Sulje pois -toimintoa voit käyttää myös siinä tarkoituksessa, että et näytä mainoksiasi ihmisille, jotka ovat jo asiakkaita. 

Vinkki!

Jos jotkin mukautetut ja kaksoisolentokohderyhmät ovat liian isoja mm. budjettiisi nähden, voit rajata kohdeyleisöä kiinnostuksen kohteiden avulla luomalla tallennetun kohderyhmän.

  • Luo Facebook tallennettu kohderyhmä
  • Valitse mukautettu tai kaksoisolentokohderyhmä
  • Lisää kiinnostuksen kohteita tai muita kohdennusvaihtoehtoja

Lisää hyödyllisiä resursseja:

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Haluatko laittaa myyntisi kuntoon jo toukokuun aikana?

Valjasta digitaalinen myynti osaksi kasvustrategiaasi!

Haluat varmasti tietää, miten voitat kilpailijasi netissä? Jätä yhteystietosi alle niin pääset katsomaan videon. Videolla kerromme miten digitaalinen myynti oikeasti toimii ja kuinka helposti pystyt voittamaan kilpailijasi netissä jo tänään.