fbpx

Blogi

Myyntikuution blogista löydät digitaalisen markkinoinnin uusimmat trendit ja hyödyllisimmät opastukset helposti pureksittavassa muodossa. Julkaisemme blogiin kirjoituksia joka viikko.

Sähköpostimarkkinointi tehty helpoksi: 5 Vinkkiä paremman sähköpostikampanjan luomiseen

Sähköpostimarkkinointi on erittäin tehokas, joustava ja monipuolinen markkinoinnin muoto, joka on nykypäivänä myös automaatioiden avulla helpompaa toteuttaa kuin koskaan aiemmin.

Sähköpostikampanjan voi kuitenkin tehdä monella tavalla huonosti. Vastapainoksi, on myös monta tapaa, jonka avulla pystyt onnistumaan sähköpostikampanjan luomisessa ja nostamaan yrityksesi myyntiä huimasti. Sähköpostimarkkinointiin pätevät paljolti samat lainalaisuudet kuin sisältömarkkinointii yleisesti.

Hyvä sähköpostikampanja tuo lukijalle arvokasta ja hänen tarpeitaan palvelevaa sisältöä. Oikein kohdennettu ja ajoitettu sähköpostikampanja laadukkaalla ja puhuttelevalla sisällöllä saa vastaanottajan kokemaan viestisi tärkeäksi ja hyödylliseksi, jolloin sinä saat myös yrityksesi sanoman kuuluviin.

Lue alta 5 vinkkiämme toimivamman sähköpostikampanjan luomiseen, joiden avulla myös sinä pystyt saavuttamaan kohderyhmäsi huomion entistä tehokkaammin!

1. Sähköpostimarkkinointi ei toimi ilman kohderyhmää. Kohdenna viestisi oikealle yleisölle!

Kaikille et voi myydä. Siksi sinun kannattaa käyttää aikasi ja rahasi niihin henkilöihin, jotka todennäköisemmin ostaisivat juuri sinulta ja tulisivat asiakkaaksesi. Ja sitä varten sinun tulee tunnistaa kohderyhmäsi sekä erilaiset ostajapersoonat. Sähköpostimarkkinointi ei ole tässä asiassa poikkeus.

Toimivassa sähköpostikampanjassa on tärkeää, että tunnet kohderyhmäsi ja heidän tarpeet, halut, huolet ja haaveet. Ja erityisesti, mitä tarkemmin pystyt kuvailemaan kohderyhmäsi ongelmia, sitä todennäköisemmin he luottavat siihen, että juuri sinulla on tarjota ratkaisu juuri heidän ongelmaansa. Voit luoda kontakteistasi vastaanottajaryhmiä esimerkiksi ostajapersoonan, maantieteellisen sijainnin tai toimialan mukaan. Entä kuuluuko kohderyhmääsi niin yksityisiä henkilöitä kuin organisaatioita? 

Toimivat lähestymistavat usein poikkeavat hyvinkin suuresti riippuen siitä, onko viestin vastaanottaja yritys vai kuluttaja. Myös erittäin tehokas tapa jaotella kohderyhmäsi on asiakkaan ostoprosessien vaiheen mukaisesti: ovatko he jo ostaneet tuotteitasi tai palveluitasi vai liittyivätkö he juuri uutiskirjelistallesi? 

Digiaikana asiakkaan tuntemisesta on tullut entistäkin tärkeämpää. Siksi nykyajan markkinointi perustuu vahvasti omien kohderyhmien ja ostopersoonien tuntemiselle, jotta kiinnostavan ja oikein perustellun viestin lähettäminen on mahdollista. 

Myyntikuutio sähköpostimarkkinointi
kuva: Unsplash

2. Sähköpostimarkkinointi on kuin fine diningiä – pidä annokset pieninä, mutta näe vaivaa

Tämä sääntö pätee niin lähetettävien sähköpostiviestin määrään kuin kontaktien määrään. Älä ota tavoitteeksi lähettää niin monta sähköpostia mahdollisimman monelle vastaanottajalle kuin vain kykenet. Panosta sinun yrityksesi tuotteista kiinnostuneisiin potentiaalisiin asiakkaisiin ja laadukkaaseen sisältöön. Spämmäys ei toimi. Tarkoituksenmukainen sisältö lämpimille liideille toimii. Sähköpostimarkkinointi on hyvä ajatella vähän kuin blogikirjoitusten luomisena – laatu korvaa määrän.

Hanki myös itse omat kontaktit. Kylmän sähköpostin lähettäminen ostetulle sähköpostilistalle voi tehdä vain hallaa yrityksesi imagolle, puhumattakaan siitä, että kuluttajille suoramarkkinointi ilman suostumusta on lain vastaista. Ostettuihin sähköpostilistoihin liittyykin paljon ongelmia, jolloin emme voi suositella niiden käyttöä.

Sen sijaan, kun keräät omat kontaktisi ja kun viestin vastaanottaja on oma-aloitteisesti antanut yhteystietonsa sinulle, hän on todennäköisesti kiinnostunut tuotteistasi ja palveluistasi. Omia kontakteja voit kerätä esimerkiksi seuraavilla keinoilla:

  • Tarjoa asiakkaalle verkkosivuillasi maksutta jotain, mikä luo asiakkalle arvoa. Esimerkiksi liiketoimintaasi liittyvää opasta voit tarjota sivuillasi yhteystietoja vastaan.
  • Oppaan sijasta voit järjestää myös asiakasta hyödyttävän webinaarin, joka edellyttää ilmottautumista.
  • Olisiko sinulla tarjota potentiaalisille asiakkaillesi demo-versiota tuotteestasi yhteystietoja vastaan?
  • Järjestä arvonta, johon osallistuminen vaatii yhteystietojen luovuttamista.
  • Pyydä asiakasta liittymään uutiskirjelistallesi, jolloin he saavat ensimmäisinä tietää uusista tuotteista, alennusmyynneistä ja muista häntä kiinnostavista asioista.
  • Lisää myös verkkosivuillesi yhteydenotto- ja tarjouspyyntölomakkeita. Lomakkeiden avulla pystyt myös keräämään tietoa esimerkiksi siitä, mikä asiakasta kiinnostaa tai minkälaiseen ongelmaan hän etsii ratkaisua. Näiden tietojen avulla pystyt myös puhuttelemaan asiakastasi tehokkaammin.

3. Otsikko on tärkein…

… mutta niin on sisältökin. Sähköpostimarkkinointi vaatii timanttista sisältöä. Laadukas sisältö on avain sähköpostimarkkinoinnin tärkeimpään tavoitteeseen: potentiaalisen asiakkaan sitouttamiseen. Siksi viestin tarkoitus ja arvo on hyvä määrittää ennen viestin kirjoittamista: halutaanko kampanjalla kasvattaa myyntiliidien määrää, tiedottaa asiakasta jostain tärkeästä vai haluatko pyytää palautetta? 

Hyvin toteutettu sähköpostimarkkinointi ja kampanja ei keskity vain loistavaan tarjoukseen, jonka asiakas voi hyödyntää vain tänään tästä painamalla, vaikka tarkoitus olisi saada asiakas etenemään ostoprosessissaan. Sen sijaan, tarjoa sähköpostisi vastaanottajalle arvokasta sisältöä: ymmärrä asiakkaan tilanne, auta tarjoamalla ratkaisua asiakkaan ongelmaan asiantuntevasti ja osoita olevasi luottamuksen arvoinen. Sinulla on kuitenkin loppupeleissä hyvin rajallinen määrä sanoja käytettävissäsi, joten pysy asiassa. Upota sanomasi sekaan linkkejä nettisivuillesi, joiden takaa asiakas voi lukea lisää häntä kiinnostavasta asiasta.

Älä käsitä väärin, otsikko on edelleen tärkein asia sähköpostiviestissäsi. Jotta saat lukijan kiinnostumaan viestisi sisällöstä, tulee otsikon olla lukijan kannalta houkutteleva. Lukija tarvitsee syyn lukea viestisi ja tämän syyn tulisi käydä ilmi jo heti otsikosta. Jos otsikko ei kiinnitä lukijan huomiota, ei muulla viestilläsi ole väliä. Sillä sitä ei ikinä lueta. 

Panosta siis napakkaan ja huomiota kiinnittävään otsikkoon, mutta muista pitää myös viestisi sisältö laadukkaana. Muuten sinusta tulee roskapostia ennemmin kuin huomaatkaan.

4. Tehosta sanomaasi visuaalisin keinoin

Erityisesti nykyaikana myös sähköpostimarkkinointi keskittyy ulkoasuun laadukkaan sisällön ohella. Niiden saumaton yhteistyö korostuu, sillä enää et kilpaile asiakkaan huomiosta ainoastaan hänen postilaatikossaan, vaan koko digitaalisen maailman kentällä. Toisaalta nykyaikaisen digimarkkinoinnin avulla on helpompaa tavoittaa potentiaaliset asiakkaat, sillä olemme lähes jatkuvasti puhelimien, tablettien ja tietokoneiden ääressä. Toisaalta internet ja sosiaalisen median kanavat ovat täynnä muuta mainontaa, sisältöä ja ärsykkeitä, jotka voivat napata asiakkaasi huomion ja kiinnittää hänen mielenkiintonsa muualle.

Myös sähköpostikampanjassa on tärkeä seurata yrityksesi visuaalista linjaa. Väriyhdistelmien, kuvien, grafiikoiden ja fonttivalintojen tulee pelata saumattomasti yhteen. Toisaalta, vaikka visuaalisen linjan tulisi olla yhtenäinen koko organisaation tasolla, on monilla yrityksillä erilaisia kohderyhmiä, joille voidaan hyödyntää erilaisia digitaalisen visualisoinnin keinoja. 

Kun suunnittelet sähköpostikampanjasi visuaalista sisältöä, mieti ainakin seuraavia asioita:

  • Valokuvat ja videot: Mitä haluat kuvilla viestiä? Miten voisit tukea sanomaasi kuvien avulla juuri oikealle kohderyhmälle? Kuvien merkitys on hyvin suuri mielikuvien luojana.
  • Fonttivalinnat ja tekstin sommittelu: Onhan fontti varmasti tarpeeksi helposti luettavissa? Onko tekstin rivitys ja kappalejaot selkeitä, jotta sähköpostiviestisi olisi myös paremmin saavutettavissa lukijoille, joilla on heikko näkö? Esimerkiksi bullet pointit ja listaukset ovat erinomainen tapa rikkoa tekstin rakennetta ja tuoda esiin sanomasi ydin.
  • Grafiikka: Grafiikan avulla voit havainnollistaa sanomaasi tavoilla, jotka ovat mielenkiintoisia ja parhaimmassa tapauksessa lukijan näkökulmasta viihdyttäviä.
  • Älä unohda mobiilioptimointia! Jotta sähköpostiasi on helppo lukea ja sisällöt varmasti näkyvät kaikilla alustoilla, kannattaa panostaa myös mobiilioptimointiin.

5. Lähetä ja unohda – iso virhe!

Kun olet suunnitellut toimivan ja puhuttelevan sähköpostiviestin, rakentanut viestisi visuaalisesti näyttäväksi ja lisännyt vielä linkit sivuillesi jotka kehottavat lukijaa toimimaan, on aika lähettää sähköposti oikealle kohderyhmälle. Ja sitten odotellaan.

Iso virhe! Suunnittelu, luominen ja lähetys ovat vain osa toimivan sähköpostikampanjan toteuttamista. Vaikka et enää ensimmäisen sähköpostin jälkeen pysty vaikuttamaan viestisi sisältöön, voit aina oppia siitä. Kampanjan aikana saatava data on menolippusi yhä paremman kampanjan rakentamisessa ja tämä data on kultaakin kalliimpaa. 

Sähköpostikampanjasi aikana, sinun tulisi seurata ainakin näitä tunnuslukuja ja mittareita:

  • Avausprosentti
  • Klikkausprosentti
  • Kuinka monta henkeä on perunut tilauksen (“unsubscribe”)
  • Sähköpostikampanjan kautta tuotetut konversiot

Olipa kyseessä sitten yrityksesi nettisivut, sähköpostikampanja tai vaikkapa verkkokauppa, testaus on avain digimarkkinoinnissa menestymiseen. Joten testaa, testaa ja testaa! Vaikka sähköpostikampanjasi olisi kuinka hyvin suunniteltu, on mahdotonta sanoa varmuudella mitkä valinnat ja eri valintojen yhdistelmät toimivat juuri sinun kohderyhmäsi mielestä parhaiten ja nimenomaan juuri tässä yhteydessä. Seuraa siis kampanjoistasi saamaasi dataa, ota siitä oppia ja kehitä seuraavia kampanjoita saamasi palautteen perusteella. 

Eikö sähköpostimarkkinointi suju omin avuin? Kysy apuamme.

Digimarkkinointi on mullistava keksintö, joka on luonut paljon huimia mahdollisuuksia. Me Myyntikuutiolla kuitenkin ymmärrämme, että digitaalisen markkinoinnin kenttä on haasteellinen nopeatempoisen kehityksen ja moniulotteisen kokonaisuuden ansiosta. Eri kanavia ja lähestymistapoja on nykyään niin paljon, että oikeat, tulosta tuovat ratkaisut voivat olla vaikeita löytää. Me voimme sanoa olevamme rohkeita digitaalisen myynnin ja markkinoinnin edelläkävijöitä ja seuraamme alan kehitystä tarkasti – emmekä pelkää kulkea omaa polkua.

Me olemme tottuneet tekemään asiat hieman omalla tavallamme. Myynti on meille tärkeintä. Numerot – varsinkin ne, joiden perässä on euron merkki – ovat meille tärkeitä. Me voimme auttaa myös sinua sähköpostikampanjasi toteuttamisesta alusta loppuun!

Kiinnostuitko? Haluaisitko kuulla lisää siitä, kuinka me voimme tuoda kallisarvoisia myyntiliidejä ja kasvattaa yrityksesi tulosta digitaalisen markkinoinnin avulla?

Laita meille viestiä, tai soita.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *