fbpx

Tubettajat ovat mullistaneet liikkuvan kuvan mediakentän. Videosisältöjä kulutetaan suuria määriä ja uusia videoita ladataan Youtubeen noin 300 tunnin edestä joka tunti. Katselun mittakaavat ovat niin valtaisat, että vuonna 2005 avattu videoalusta oli yksi ensimmäisistä internetpalveluista, joiden käyttäjät pystyivät siirtymään kokopäiväisiksi sisällöntuottajaksi.

Youtubessa liikkuu myös suuret markkinointirahat ja erikoista onkin, että nykyään Googlen omistama videopalvelu on vasta ihan viime vuosina alkanut valjastamaan täyttä potentiaaliaan mainoskanavana. Lue lisää, niin kerromme, miksi katseet kannattaa mainonnassa suunnata Youtube-markkinointiin TV-mainonnan sijasta.

Kenen kanssa Youtube kilpailee markkinointirahoista?

Markkinointikanavana Youtube poikkeaa sosiaalisen median jättiläisistä (Facebook, Instagram, Twitter jne.) monellakin tavalla. Somefiidit ovat täynnä satunnaista multimediasisältöä, kun taas Youtube, mitä ei varsinaisesti sosiaalisen median palveluksi luokitellakaan, on puhtaasti videosisältöjen jakelualusta. Kuulostaa itsestään selvältä, mutta taustalla on tärkeä lähtökohta: Youtubessa käyttäjä odottaakin näkevänsä vain videosisältöjä.

Tästä syystä markkinointikanavana Youtube onkin tietyllä tapaa jopa lähempänä perinteistä TV:tä kuin sosiaalisen median palveluita – mainostajat ostavat videolleen näkyvyyttä niihin spotteihin, jotka tavoittavat parhaiten markkinoijan kohdeyleisön. Youtubessa mainosten kohdentaminen on kuitenkin paljon tarkempaa, kiitos käyttäjän videonkatselu- ja hakuhistorian tuottaman datan. Ja kuten lineaarisessa TV:ssä, myöskään Youtubessa mainoksia ei pysty ohittamaan, ainakaan kokonaan. 

Mainosten lyhyys ja niiden ohittamisen mahdottomuus takaavat, että keskimäärin käyttäjä näkee mainoksen pidemmän aikaa Youtubessa kuin missään sosiaalisen median palvelussa – ja usein myös pidempään kuin televisiossakaan.

Kuinka tehokas Youtube-markkinointi toteutetaan?

Tehokkaan Youtube-markkinointikampanjan toteuttaminen nojaa kahden tukijalan, kohderyhmän tarkan tuntemisen ja laadukkaan videotuotannon, varassa. Videomuotoiset mainokset ovat joutuneet TV-mainonnan historian aikana muuttamaan usein muotoaan ja tyyliään vastaamaan nykyajan markkinointitarpeita, ja se näkyy myös Youtube-mainoksissa. 

Youtubessa käyttäjä voi ohittaa joitain videoita viiden tai 15 sekunnin päästä mainoksen toiston alusta. Tästä syystä mainoksen koukku, eli houkuttelevin ja kiinnostavin osuus, täytyy tulla ilmi heti videon alussa, jotta mainoksen lähtökohtaisesti ohittavat käyttäjätkin näkevät mainoksen olennaisimman sisällön. Tehokkaan koukun luominen taas vaatii kohderyhmän erittäin tarkkaa tuntemusta: mainosviesti on tehoton, jos se ei synnytä sen vastaanottajassa minkäänlaisia tuntemuksia tai toimenpiteitä.

Markkinointikanavana Youtube voittaa TV:n kustannustehokkuudessa mennen tullen, mutta nollabudjetilla on turha kuvitella saavansa tuloksia aikaan: etenkin videomainoksen käsikirjoitukseen ja jälkituotantoon kannattaa satsata, jotta jokainen näyttösekunti kasvattaisi klikkausten ja liidien määrää maksimaalisesti.

Hyödynnä Google-synergia

Kun mainostat Youtubessa, mainostat Google-verkostossa. Siksi on järkevää ja luonnollista hyödyntää koko Googlen markkinointikoneistoa omiin tarpeisiisi. Esimerkiksi Youtube-markkinointi on muutakin kuin pelkkää videomainoksia: niin sanotut Display-mainokset ovat bannerimuotoisia kuvamainoksia, jotka näkyvät Youtuben lisäksi myös Gmailissa, Bloggerissa ja muissa Googlen verkostoissa. TrueView-mainoksilla tarkoitetaan puolestaan nimenomaan videomainoksia.

Jos Youtube-markkinoinnissa vilisevät termit eivät tunnu aukenevan tai et ole varma, kuinka saat oman kohderyhmäsi parhaalla mahdollisella tavalla tavoitettua, Myyntikuution digimarkkinoinnin ammattilaiset ovat tukenasi. Me autamme sinua toteuttamaan tehokkaan markkinointikampanjan nykyaikaisissa jakelukanavissa ja sitä kautta kasvattamaan liikevaihtoasi. Tule käymään toimistollamme tai ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella!

Haluatko lisää asiakkaita verkkosivuillesi?

Me olemme Myyntikuutio, ja autamme yrityksiä kaikilta liiketoiminnan aloilta. Onko sinun yrityksesi se, jonka autamme näkymään paalupaikalla toimialallasi?

Tykkäsitkö? Jaa juttu sosiaaliseen mediaan

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn