fbpx

SEO on lyhenne, jota viljellään paljon digimarkkinoinnissa. Se tulee englannin kielen sanoista “Search Engine Optimization”, ja suomeksi se tarkoittaa hakukoneoptimointia. Käsite kuulostaa tekniseltä, mutta pelkistettynä sillä tarkoitetaan erilaisia käytännönläheisiä tekniikoita, joilla omaa sivustoa saa nostettua korkeammalle Googlen ja muiden hakukoneiden hakutuloksissa. 

On tärkeää muistaa, että hakukoneoptimointi ja hakukonemainonta (esimerkiksi Google Ads -mainonta) ovat kaksi täysin eri asiaa: hakukoneoptimointi ei pohjaudu maksettuun näkyvyyteen, vaikka se voikin olla osa SEO-kokonaisuutta, kun taas hakukonemainonta on puhdasta mainosviestintää. Kuka tahansa voi tehdä hakukoneoptimointia itse, mutta vain ammattilaiset saavat nostettua sivustosi hakutulosten kärkipäähän. Tässä Myyntikuutio on alansa eliittiä.

Laatu ratkaisee

Sivuston hakutulosnäkyvyyteen vaikuttaa lukuisat eri asiat. Jokaisella hakukoneella on omat algoritminsa ja SEO-luokitussääntönsä, mutta kun alan sisällä puhutaan hyvistä SEO-käytännöistä, tarkoitetaan käytännössä Googlen toimintamalleja.

Onnistunut hakukoneoptimointi ei ole sprinttikisa, vaan pikemminkin kestävyysjuoksu: vain pitkäjänteisyydellä, johdonmukaisuudella ja säännöllisyydellä saa aikaan pysyviä tuloksia. Tiivistettynä, hyvän SEO-luokituksen saanut sivusto täyttää kolme kriteeriä, jotka ovat:

  • Luotettavuus
  • Aktiivisuus
  • Informatiivisuus

Yleisimmät ja tehokkaimmat SEO-tekniikat pyrkivätkin vaikuttamaan näihin kolmeen ydinseikkaan. Vaikka hakukoneoptimoinnissa ei olekaan oikotietä onneen, SEO-bisneksessä toisinaan harrastetaan vanhojen sivustojen ostamista ja niiden muokkaamista uusille asiakkaille, sillä Google suosii vanhoja sivuja uusia enemmän. Tämä tekniikka on kuitenkin sangen kyseenalainen, eikä sen toimivuus ole lainkaan taattua.

hakukoneoptimointia voi tehdä tietokoneella

Kuinka hakukoneoptimointia tehdään?

Sivuston eli domainin ikään yrittäjät eivät voi itse vaikuttaa, mutta kaikkeen muuhun SEO-luokitusta parantaviin seikkoihin voivat. Sivuston luotettavuutta parantaa hyvät kävijäarviot, trafiikin määrä ja sivustolla vietetty aika, sivustolle johtavien linkkien määrä muilla nettisivuilla ja niin edelleen.

Mitä aktiivisempi sivusto on, sitä korkeammalle Google sen arvioi. Aktiivisuudella tarkoitetaan käytännössä sivuston päivittämistä, uuden sisällön säännöllistä tuottamista. Oletko koskaan laittanut merkille, että todella monella yrityksellä on oma bloginsa heidän nettisivuillaan? Sen perimmäinen motiivi on juuri SEO-näkyvyyden parantamisessa.

Säännöllisesti tuotettu sisältökään ei saa olla pelkkää sivuntäytettä sivuntäytteen vuoksi. Googlen algoritmit osaavat arvioida nykyään jopa lause- ja sanarakenteita: jos sivuston kielioppi on erityisen huonoa tai jos tekstisisältö on pelkkää hakusanaa toisensa perään, sivuston informaatioarvo laskee. Jälkimmäisenä mainittu tekniikka, niin sanottu “keyword stuffing” on yksi varmimmista keinoista laskea sivustonsa SEO-arvoa – taitava hakukoneoptimoija osaa sen sijaan sijoittaa yritystä hyödyntäviä hakusanoja sivuston tekstisisältöihin luonnolliseen tapaan.

Hakukoneoptimointi vaatii aikaa – siksi se kannattaa ulkoistaa

Myyntikuutio on erikoistunut hakukoneoptimointiin ja Google-konsultaatioon. Siksi voimmekin luvata, että kun ulkoistat yrityksesi hakukoneoptimoinnin meille, säästät huomattavasti enemmän aikaa, rahaa ja henkilöresursseja kuin jos ryhtyisit SEO-toimenpiteisiin itse. Meidän käyttämämme tekniikat pohjautuvat tarkkaan web-analytiikkaan, toimialakartoitukseen, rautaiseen Google-osaamiseen ja laajaan yhteistyöverkostoon.

On kylmä tosiasia, että nykypäivänä Googlen hakutulosluettelo on usein tehokkaampi markkinointikanava kuin mikään perinteisen median mainoskampanja ja siksi hakukoneoptimointiin panostaminen kannattaa – se on pitkäkestoinen markkinointisatsaus, joka parhaimmassa tapauksessa ruokkii itse itseään. Mitä enemmän sivustosi saa natiiveja (eli ei mainonnalla saatuja) kävijöitä, sitä korkeammalle SEO-arvosi kasvaa.

Tee siis vuoden fiksuin markkinointipäätös ja ota Myyntikuutio avuksesi. Jos kiinnostuit palveluistamme, ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella tai soita!

Henkilö tekee hakukoneoptimointia tietokoneella

Haluatko lisää asiakkaita verkkosivuillesi?

Me olemme Myyntikuutio, ja autamme yrityksiä kaikilta liiketoiminnan aloilta. Onko sinun yrityksesi se, jonka autamme näkymään paalupaikalla toimialallasi?

Tykkäsitkö? Jaa juttu sosiaaliseen mediaan

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn