fbpx

Kysyn usein tapaamiltani ihmisiltä heidän asiakasrekisterinsä kokoa ja kuinka rekisteriä hyödynnetään. Oletin aluksi, että yritykset eivät kerää tai kasvata rekisteriä, mutta olin väärässä.

Vain harvalla ei ole ollenkaan asiakasrekisteriä tallessa tai se on jossain papereissa hujan hajan eikä sitä oikein järkevässä ajassa saada parsittua kasaan. Usein asiakasrekisterissä eli listassa on pienelläkin yrityksellä satoja kontakteja mitä ei hyödynnetä ollenkaan! Voi kuinka yrittäjät tietäisivätkin miten helppoa lista on kerätä, vaikka Exceliin, ja kuinka voidaan jopa minuuteissa muistuttaa heitä yrityksen olemassa olosta esimerkiksi sähköpostilla.

Jos et jo kerää aktiivisesti asiakasrekisteriä, aloita heti

On toki totta, että kaikki eivät ole yhtä sinut tietokoneiden kanssa kuin minä ja pienetkin tekniset haasteet jarruttavat mittavan lisämyynnin hankkimista. Tällaisessa tilanteessa kannattaa olla meihin yhteydessä ja muutamassa hetkessä sinulla voi olla toimiva järjestelmä käsissäsi.

Meidän käyttämä sähköpostimarkkinoinnin järjestelmä on ActiveCampaign, joka on konfiguroinnin jälkeen hyvin helppokäyttöinen. Tällä hetkellä järjestelmän halvin versio maksaa 15 €/kk, jos maksat aina kuukauden kerrallaan, ja vuosisopimuksella kuukausihinta on vieläkin alhaisempi.

Ammattilaiselta asetusten konfigurointiin menee noin 15 minuuttia, jonka jälkeen päästään jo kirjoittamaan ensimmäistä sähköpostia. ActiveCampaignissa sähköposteja voidaan lähettää kampanjamuotoisesti tai mitä ihmeellisempien automaatioiden avulla. Tässä artikkelissa kuitenkin käsitellään sitä nopeinta ja helpointa tietä lisämyyntiin.

Ensimmäiseksi askeleeksi kuitenkin suosittelen lähetettäväksi asiakasrekisterille ihan yleisen muistutuksen yrityksen olemassa olosta ja todennäköisesti kokeilen hieman kepillä jäätä ja johdattelen lukijan tutustumaan tai jopa ostamaan jotain ajankohtaista palvelua tai tuotetta. Käytännön esimerkki voisi olla tilanne missä 200 viime vuonna sinun palveluita ostaneille henkilöille lähetetään viesti, missä toivotetaan asiakas tervetulleeksi uudelleen tai ostamaan lahjakortti ystävälle. Jos yritys tarjoaa hyvinvointiin liittyviä palveluita keskihinnalla 75 euroa ja kampanjalla saadaan kaksi uutta kauppaa, niin pienellä vaivalla tienattiin juuri 150 euroa. Suuremmalla listalla ja isommalla keskikauppahinnalla yksi viesti voi tuoda yritykseen jopa tuhansin euroja.

Yhdellä sähköpostilla useita vanhoja asiakkaita uudelleen kylään

Suuremmaksi ongelmaksi usein muodostuukin kaikenlaiset tietosuojalait ja sen sellaiset. Rekisteriä kerätessä ei ole todennäköisesti muistettu pyytää lupaa markkinointiin tai asiakas ei ole sitä pyynnöstä huolimatta antanut.

Jos markkinointilupaa ei ole, niin asia voidaan jokseenkin kiertää muotoilemalla kampanja asiakastyytyväisyyskyselyksi. Viestissä ei voida tietysti markkinoida uutta palvelua, mutta toki voidaan kysyä asiakkaalta mielipidettä palvelusta. Tämäkin itsessään jo toimii oivana muistutuksena yrityksestäsi ja mahdollisuus helppoon lisämyyntiin on olemassa.

Yleisiä vastaväitteitä sähköpostimarkkinoinnille on ”Eihän kukaan niitä avaa” tai ”Ei toimi meidän toimialalla.” Perustuuko väitteesi fiilikseen vai oletko oikeasti testannut hypoteesiasi riittävästi? Haastan sinut kokeilemaan!

Eli sähköpostimarkkinointi ei enää nykyään ole mikään vaikea mörkö, vaan helppo, nopea ja tehokas tapa saada yrityksellesi lisää kauppaa!

Jarno Tuovinen

Haluatko lisää asiakkaita verkkosivuillesi?

Me olemme Myyntikuutio, ja autamme yrityksiä kaikilta liiketoiminnan aloilta. Onko sinun yrityksesi se, jonka autamme näkymään paalupaikalla toimialallasi?

Tykkäsitkö? Jaa juttu sosiaaliseen mediaan

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn