fbpx

Datasta on tullut tärkeä työkalu liiketoiminnan kehittämiseen. Mitä enemmän hallitset todellisuuteen pohjautuvaa ja tilastoitavaa tietoa, sitä parempia päätöksiä pystyt yrityksen toiminnan suhteen tekemään.

Suuret yritykset käyttävät kalliita ammattityökaluja kerätäkseen ja hallitakseen tietoa nykyisistä ja potentiaalisista asiakkaista sekä kilpailijoistaan. Pienet yritykset pärjäävät keveämmillä ilmaistyökaluilla, ja näistä ehdottomasti tärkein on Google Analytics.

Google Analytics on selkeästi suosituin verkkoanalytiikkatyökalu maailmassa. Builtwith.comin tietojen mukaan käyttäjiä on ainakin noin 30 miljoonaa, mutta lukema on varmasti tätäkin vielä suurempi. Suomessa Analyticsia käyttäviä sivustoja ei kuitenkaan ole kuin reilut 12 000.

Monelle Google Analytics on täysin tuntematon työkalu. Lisäksi suurin osa Analyticsia käyttävistä ei tiedä puoliakaan työkalun ominaisuuksista ja tavoista käyttää sitä, eikä ihme. Tarjolla on enemmän statistiikkaa kuin mitä keskivertokäyttäjä osaa hyödyntää.

Eikö olisi hienoa päästä hieman paremmin perille siitä, mitä tällä näppärällä ohjelmalla on tarjottavana?

Käyn läpi 8 kohtaa GA:ssa , joita voit käyttää helposti ja nopeasti parantamaan sivustoasi ja lisäämään sen asiakasvirtaa.

1. Millaisia ihmisiä sivustollasi käy? – Yleisön yleiskatsaus (Audience Overview)

Jos yrität myydä kaikille, et tule myymään kenellekään. Sinun täytyy löytää oma nichesi, oma asiakaskuntasi joka on kiinnostunut tuotteestasi, ja kohdentaa myynti ja markkinointi tähän ihmisryhmään. Itseasiassa kaikki mitä yrityksessäsi tapahtuu pitäisi ohjata vain tämän ihmisryhmän palvelemiseen.

Google Analyticsissa löydät paljon tietoa sivuillasi käyvistä ihmisistä, kuten heidän ikäluokat, asuinalueet ja kiinnostuksenkohteet. Ja tätä tietoa sinun tulee käyttää asiakassegmenttien luomiseen.

Kun ymmärrät millaisista ihmisryhmistä asiakaskuntasi pääasiassa koostuu, pystyt paremmin palvelemaan ja kohdentamaan markkinointipyrkimyksesi juuri heille. Tämä puolestaan säästää sinulta rahaa markkinointikustannuksissa ja tuottaa tyytyväisempiä asiakkaita, joiden elinkaariarvo eli yritykseesi pitkällä aikajänteellä tuleva rahamäärä on suurempi.

Käytä siis aikaa yleisösi tutkimiseen ja luo heistä profiileja, joita voit käyttää työkaluna liiketoimintasi sunnittelussa. Katso Audience Overviewin lisäksi alaosat Geo, Interests sekä Demographics

2. Mitä kautta asiakkaasi tulevat nettisivuille? – Hankinnan yleiskatsaus (Acquisition Overview)

Kaikki tiet vievät Roomaan, mutta se ei tarkoita, että kaikkki tiet olisivat saman arvoisia. Samoin verkkosivuillesi tulevalla liikenteellä on todennäköisesti paremmat ja huonommat väylät.

Kun ymmärrät reitit, joilta asiakkaasi löytävät sivuillesi, voit paremmin ymmärtää sekä asiakkaidesi käyttäytymistä että oman markkinoinnin tehokkuutta.

Mikäli esimerkiksi suurin osa asiakkaistasi tulee sosiaalisen median kautta, tämä voi johtua siitä, ettet ole hankkinut riittävästi näkyvyyttä muilla kanavilla, kuten hakukoneissa.

Toisaalta voi myös olla, että asiakkaasi ovat enimmäkseen somessa, jolloin sinun kannattaa keskittää huomiosi erityisesti someen liikenteentuojana.

Etenkin Acquisition-ryhmän alla olevaa All Traffic -statistiikkaa kannattaa tutkia tarkkaan. Sieltä löytyvä Source/Medium -tietopari kertoo sinulle muilta verkkosivuilta tulevan liikenteen lähteitä.

Jos saat esimerkiksi yllättäviä asiakasvirtoja blogien kautta, kannattaa liikenteen lähde tutkia ja selvittää onko uudet asiakaslisävirtojen hankinnat mahdollista.

3. Miten asiakkaat liikkuvat sivuillasi? – Kävijän kulku (Behaviour Flow)

Paraskaan markkinointikampanja ei voi tuottaa hyviä tuloksia, jos ihmiset eivät löydä haluamaansa. Siksi tapaa jolla ihmiset liikkuvat sivuillasi on tärkeä seurata.

Jos verkkosivujesi tavoitteena on kerätä asiakasliidejä lomakkeen kautta, sinun on ensin kerrottava mitä myyt, sitten herätettävä asiakkaassa luottamus, ja lopulta saatettava heidät lomakkeeseen jonka he voivat täyttää. Sinun on siis rakennettava hyvä reitti, jota pitkin asiakas voi kulkea ja poimia matkalta tarvitsemansa tiedon.

Google Analyticsin Behaviour Flow kertoo millaisia polkuja pitkin asiakkaat liikkuvat sivustollasi.

Jos näyttää siltä, että käyttäjä päätyvät säännöllisesti väärille alasivuille, on syytä katsoa verkkosivusi rakennetta tarkemmin. Mitä sivuiltasi löytyy, joka ohjaa heidät pois haluamaltasi polulta?

Käytä siis Behaviour Flowta työkaluna suunnitellessasi ja korjatessasi verkkosivujen liikehdinnän logiikkaa. Auttamalla asiakasta haluamaansa pisteeseen autat heitä ostamaan yrityksesi tuotteita ja palveluita.

4. Milloin asiakas on maalissa, ja kuinka moni keskeyttää kisan? – Konversiotavoitteet (Conversion Goals)

Behaviour Flown eräänlainen kumppani on Conversion Goal. Se on tapahtuma, jolloin asiakas konvertoituu, eli tekee toimenpiteen jota varten verkkosivut on alunperin luotu. Tämä voi tarkoittaa tuotteen ostamista, yhteystietojen jättämistä tai vaikka sovelluksen lataamista.

Sinun kannattaa määrittää sivuillesi maali, johon yrität asiakkaita juoksuttaa, je seurata tämän tavoitteen täyttymistä. Ilman tätä et voi tietää montako osallistujaa on päässyt loppuun asti.

Google Analyticsin pystyy yhdistämään toiseen työkaluun, Tag Manageriin, jossa voit luoda yksilöllisiä maaleja. Tämä on erityisen hyvä esimerkiksi luotaessa pidemmille funneleille välietappeja.

Näiden välietappien saavuttamista voit seurata samaan tapaan kuin Behaviour Flowta, mutta pelkkien alasivujen sijaan ne voivat olla esimerkiksi sivuilla katsottuja videoita ja painettuja nappeja. Saat siis Tag Managerin avulla käyttäjien tekemistä toimista paljon tarkempaa statistiikkaa. Ja tarkempi statistiikka tarkoittaa parempaa asiakasymmärtämistä ja parempaa myyntiä.

5. Toimiiko verkkosivusi oikein kaikilla teknologioilla? – Yleisön teknologia (Audience Technology)

Verkkosivusi näyttävät hyvältä ja toimivat hyvin koneellasi ja jopa puhelimellasi, joten kaikki on kunnossa? Ei välttämättä.

Asiakkaillasi on laaja määrä erilaisia tietokoneita ja puhelimia käytössä, ja näiden käyttämä tekniikka eroaa toisistaan.

Yleisimpiä selaimia ovat Chrome, Firefox ja Safari, mutta sekaan mahtuu myös mm. Opera, Edge, Internet Explorer sekä useita mobiiliselaimia.

Lisäksi käyttöjärjestelmiä on niin Windows, Mac, Linux kuin Android-pohjaisia, ja näitä käyttäviä puhelimia ja niiden eri versioita eri resoluutioilla on tusinoittain. Ei siis riitä, että sivustosi toimii vain sinun laitteilla.

Audience Technology kertoo sivustolla vierailleiden käyttäjien teknologiat, kuten selaimet, käyttöjärjestelmät sekä resoluutiot.

Jos huomaat, että tietyt teknologiaryhmät omaavat valtavan Bounce Raten tai pienen istuntopituuden, hälytyskellojen pitäisi soida. Tämä on usein merkki sivuston toimimattomuudesta tietyillä alustoilla.

Esimerkiksi sivun menubarin toimimattomuus Android-alustoilla voi näkyä niin, että niiden käyttäjien Bounce Rate etusivulta on yli 90 % ja vierailuaika alle 30 sekuntia. Tämä on korjattava mahdollisimman pian, sillä menetät jatkuvasti maksavia asiakkaita, jotka voivat tuoda pitkällä aikavälillä paljon rahaa yrityksellesi.

Lisäksi saata löytää pian verkosta kokemuskirjoituksia ihmisiltä, jotka ovat pettyneitä sivustosi toimivuuteen, ja tämä palaute voi levittää huonoa mielikuvaa muihinkin kuin Android-käyttäjiin.

6. Mitkä mainoskampanjasi toimivat parhaiten? – Hankinta , Google Ads (Acquisitions, Google Ads)

Mikäli käytät Google Analyticsia, on hyvin todennäköistä, että olet jo tutustunut Google Adsiin. Ja Google Adsin käyttäjät saavat monipuolista statistiikkaa mainoskampanjoistaan Adsin puolelta.

Nämä kaksi järjestelmää ja niiden tarjoamat tietopisteet voidaan myös linkittää toisiinsa, jolloin Analytics alkaa näyttämään aggregaattidataa. Saat siis lisää tietoa mainoskampanjoistasi.

Voit esimerkiksi valita mainosryhmän avainsanat ja sivuston käytön taulukon arvoiksi, jolloin näet tarkemmin millä tavalla mainoksista sivustolle tulleet asiakkaat ovat käyttäytyneet, mikä on heidän keskimääräinen istunnon pituus ja Bounce Rate.

Näillä tiedoilla on hyvä lähteä tarkastelemaan mainosten ja laskeutumissivujen välistä korrelaatiota, ja sitä miksi toiset sivut toimivat paremmin ja toiset ehkä vähän huonommin.

7. Mitä sivustollasi etsitään? – Käyttäytymisen sivustohaku (Behaviour Site Search

Mikäli sivuillasi on paljon tietoa tai tuotteita, eivät kaikki tule aina löytämään etsimäänsä suorinta tietä. Tällaisissa tapauksissa moni käyttää sivuston sisäistä etsintäominaisuutta, eli Site Searchia. Ja tämänkin datan pystyt yhdistämään Google analyticsiin.

Kun tiedät mitä ihmiset sivustoltasi etsivät, olet yhden askeleen lähempänä voidaksesi tarjota juuri sitä mistä asiakkaasi ovat valmiita maksamaan.

Mikäli sinulta haetaan tietoa joka sivustollasi jo löytyy, voit käyttää tietoa hyväksi: selvitä mitä ihmiset eniten haluavat löytää, ja kuinka voit tuoda tätä tietoa helpommin löydettäväksi.

Esimerkiksi verkkokaupoissa tuotteiden kategorisointi on mahdollista tehdä huonosti, jolloin ihmiset eivät löydä tuotteita sieltä mistä odottavat niiden löytyvän, ja joutuvat tämän vuoksi turvautumaan hakuun. Jos löydät tällaisen ongelman ja laajennat kategorioita hakujen perusteella, saat kiinni myös niistä asiakkaista jotka eivät jaksaneet käyttää sivuston sisäistä hakua vaan siirtyivät kilpailijan verkkokauppaan.

Toisaalta voit nähdä myös hakuja, joihin sinulla ei ole olemassaolevaa sisältöä sivuillasi.

Tässä tapauksessa on hyvä pohtia olisiko sivuille mahdollista laittaa lisää hakuihin liittyvää sisältöä. Ilmeisesti kävijät kuitenkkin odottivat löytävänsä aiheesta sivuiltasi, joten tällaiseen kysyntään on vain järkevää vastata.

Mitä useampaan asiakkaan ongelmaan sinulla on vastaus, sitä paremmin he kokevat tulleensa palvelluiksi, ja sitä todennäköisemmin he palaavat sivuillesi yhä uudelleen ja uudelleen.

8. Kuinka nopeasti vierailijat lähtevät sivuiltasi? – Välitön poistuminen (Bounce Rate)

Ideaalitilanteessa sivustollesi tulevat vierailijat viipyisivät mahdollisimman kauan sivuillasi. Toisinaan sivustosi ei kuitenkaan tarjoa heille haluamaansa, ja niinpä vierailija poistuu enempiä jälkiä jättämättä.

Tällaista kannoiltaan kääntymistä mitataan Bounce Ratella.

Suurimmalla osalla sivuja Bounce Raten toivotaan olevan mahdollisimman pieni. Toisin sanoen sivut yrittävät pitää kiinni ja aktivoida kävijöitään mahdollisimman paljon.

Jos jollakin alasivullasi, etenkin laskeutumissivulla, on korkea Bounce Rate, sinun kannattaa huolestua. Tämä on merkki siitä, ettei sivustosi vastaa asiakkaiden mielikuviin tai ongelmiin.

Yksi yleinen syy tähän on huono markkinointi. Mikäli Google Ads lupaa yhtä ja laskeutumissivu toista, nämä viestit eivät korreloi keskenään. Autohuoltamo, joka mainostaa ikkunanvaihtoa ja ohjaa maalipinnan myllytyssivulle, tulee näkemään korkeita poistumislukuja, sillä ihmiset eivät päädy sinne minne luulivat päätyvänsä, eli sivulle joka kertoo ikkunanvaihdosta.

Myös yksinkertaisesti huonot sivut näkevät korkeita Bounce Rateja. Huono visuaalisuus, huono sisältä, häiritsevä mainonta, syitä korkeisiin Bounce Rateihin voi löytää mistä vain.

Erikoistapaus, jossa Bounce Raten voisi toivoa olevan täysi 100% on informatiivinen artikkeli. Sivu, jolla jaat tietoa vain tiedon tähden. Täydellinen poistuminen tarkoittaisi sitä, että ihmiset ovat löytäneet täsmälleen etsimänsä, eivätkä tarvitse enempää tietoa.

Loppuun

Google Analytics tarjoaa sinulle valtavan määrän dataa läpikäytäväksi. Pelkkä data itsessään ei kuitenkaan auta mitään jos et kykene hyödyntämään sitä luovasti ja toteuttamaan tarvittavia muutoksia.

Palveluiden käyttäjilleen Googlella on hyviä opetusvideoita omassa Academyssaan, ja uuden Analyticsin käyttäjille tämä on erittäin suositeltava aloituspaikka.

Jos sinulla on kysyttävää analytiikan hyödyntämisestä yrityksesi liiketoiminnan edistämisessä, voit myös olla yhteydessä meihin. Autamme mielellämme näissä asioissa.

Haluatko lisää asiakkaita verkkosivuillesi?

Me olemme Myyntikuutio, ja autamme yrityksiä kaikilta liiketoiminnan aloilta. Onko sinun yrityksesi se, jonka autamme näkymään paalupaikalla toimialallasi?

Tykkäsitkö? Jaa juttu sosiaaliseen mediaan

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn